Anders_O Startet 16.Mars.2015 Del på Facebook Startet 16.Mars.2015 Jeg har en relativt nyoverhalt Volvo B20 (see tråd her) som viser seg å lekke endel olje ut i kjølsvinet når jeg kjører. Ser ingen lekasjer på tomgang. Det å ut som om det kom fra området under svinghjulet, og rett nok lå det olje inni svinghjulskåpen når jeg demonterte den. Siden det ikke er girolje som lekker, er det bare to steder olje kan komme fra motor til innsiden av svinghjulskåpen. Via simmeringen på veiven, eller blindlokket på kamakselen. Det siste tror jeg ikke det er ettersom jeg ikke så noe oljesøl i nærheten av det lokket. Altså, kan det være simmeringen. Problemet er bare at den er helt ny - og veiven er til og med polert der hvor simmeringen tetter mot veiven. Er det mulig å montere simmeringen feil? Mener jeg har lest ett eller annet sted i manualen at dekselet med simmeringen må sentreres på veiven (med et slags spesialverktøy). Vi gjorde ikke det da vi monterte simmeringen sist. Ringte til Bjordal og Madsen, og fyren på delelageret mente det ikke stemte. Men han solgte også bare filtringer, og ikke simmeringer..... Noen som vet noe om dette, evt andre grunner til oljelekasje inn i svinghjulskåpen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NilsPils Svart 16.Mars.2015 Del på Facebook Svart 16.Mars.2015 Det er fult mulig å montere simmerringer feil. Det er viktig at de monteres helt vinkelrett i forhold til akselen. Det finnes sentreringsverktøy for det, men det går også an få til uten spesielverktøy. Det er også viktig at det ikke er gamle slitespor i akselen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_O Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 OK, det skal ikke være slitespor, ettersom jeg fikk polert og kontrollert veiven på et motorverksted. Tror jeg rett og slett må prøve å montere hele simmeringen på nytt. A Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Det er ikke spor der etter gammel slitasje ? Antar nei siden du sier det er polert, men det kan være ett problem hvis ikke. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Du har vel montert ringen rett vei i braketten? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_O Svart 17.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Jeg mener den skal være montert riktig vei, men hvem vet. Kan ha vært et bevistløst øyeblikk. Skal ned i båten en av de nærmeste dagene og demontere hele braketten med simmeringen . Kommer tilbake med mer info da. Ellers ser jeg fra diverse volvo-forum o.l. at det ikke er vanlig å bruke dette sentreringsverktøyet, og at det skal være fullt mulig å få det tett uten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erik Svart 17.Mars.2015 Del på Facebook Svart 17.Mars.2015 Skal det være helt tett da ? Er ikke litt oljesøl litt av sjarmen med B20 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_O Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Plukker opp igjen denne tråden da jeg enda ikke er kommet helt i mål med lekasjen. Det var ikke simmeringen som var problemet. Problemet var flensen som simmeringen står i, og mer presist i overgangen mellom bunnpannepakningen og pakningen til flensen (pil). Fordi bunnpannepakningen var festet med sånn brun-svart pakningsgugge, var det umulig å få av flensen uten å ødelegge bunnpannepakningen. Derfor skar jeg av pakningsrestene, vasket med aceton, og la på en flytende silikonbasert pakning (Hylomar) før eg monterte flensen igjen. Problemet nå var at pakningsstoffet ikke heftet til verken flensen eller bunnpannen (som begge er aluminium), og dermed var jeg like langt. Er det noen som vet om noe annet pakningsstoff/sement (ikke silikonbasert) som kan være bedre til mitt bruk? Alternativet er kanskje at jeg klipper til en ny spesialpakning som jeg bretter slik at den dekker både ned mot bunnpannen og inn mot motoren, og så pensler på med sånn brun-svart pakningsguffe på begge sider. Alle forslag tas imot med åpne armer! PS: Jeg er lite kin på å ta opp hele motoren for å og bytte hele bunnpannepakningen før jeg har prøvd et lettere alternativ. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Holder for tetningsring er aluminium, blokk og bunnpanne er stål. Har god erfaring med Nissan Fluid Gasket 1218B. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Anders_O Svart 11.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 Takk for tips. Kan man få tak i det over disk, eller må det bestilles på nett? Det stemmer at bunnpannen et stål, ikke aluminium som jeg skrev. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
I.M.S. Svart 11.Mai.2015 Del på Facebook Svart 11.Mai.2015 (redigert) Kjøpte over disk hos en Nissan-forhandler i nærområdet mitt. Antar at andre bilmerkeforhandlere har tilsvarende bare med et annet navn. Redigert 11.Mai.2015 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WillyØ Svart 17.Mai.2015 Del på Facebook Svart 17.Mai.2015 Som erfaren Volvo-mekaniker (bil) har jeg skrudd mye på B18/B20. Jeg kan bekrefte at den skal sentreres med et spesialverktøy, en ring som har glidepasning både mot veiva og tetningsring-holderen, og som skal sitte på til skruene er strammet til. Hvis det er vanskelig å få ringen på, slakk litt på de bakerste skruene til bunnpanna, slik at pakningsdelen mot bunnpanna ikke presser for hardt på. Når skruene er strammet til, fjernes spesialverktøyet og tetningsringen kan settes på. For tilsvarende bilmotor B20 er vektøynummeret SVO2439, . Hvis ditt nærmeste båtverksted ikke har det, kan du spørre et Volvo-verksted som har sans for tradisjoner og har tatt vare på gamle verktøy. En yrkesskole med bilmekanikerlinje kan også ha det. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.