Jump to content

Bo i båt, råd, tips båtvalg, håndtering av vinter?


DC_Tobben

Recommended Posts

Heisann, jeg beklager at jeg er en ny, ikke poster som starter en så heftig tråd. Jeg har sett noen tidligere tråder men søker personlig råd.

Jeg har fått inntrykk av at dette er et hyggelig forum.

 

Jeg har søkt på høgskolen til høsten og kommer forhåpentligvis inn. Jeg har alltid hatt lyst på båt, alltid hatt planer om å skaffe båt, men

det har ikke passet økonomisk og tidsmessig. Nå vurderer jeg sterkt og se på båt som et alternativ til hybel. Også noe jeg kan eventuelt

kan fortsette med når jeg er ferdig med å studere så sant jeg får det til å fungere. 

 

Jeg har tenkt til å holde meg under 100k, 25-30+ fot? Tror dere dette lar seg gjøre? Jeg har fått inntrykk at det lar seg gjøre så sant jeg er

villig til å gjøre noen kompromisser. Det store spørsmålet akkurat nå er hvordan jeg skal berge meg gjennom vinteren best mulig. Oppholdet

må være økonomisk og sparsomt, jeg vil unngå unødvendige fyringskostnader og holde utgiftene nede best mulig. Totalt sett ser jeg for meg

under leien til en hybel på 4000 tusen pr måned, så sant jeg ikke opplever noen store katastrofer. 

 

Jeg har sett på snekker, men lurer på om de kan bli et problem på vinteren med stor kalesje og åpent arealet. Jeg har også sett på noen

motorseilere samt isolasjon, men her treffer jeg igjen på problemet med kalesjen. Jeg er ikke sikker nøyaktig hvilken framgang jeg skal ta,

og hvilke essensielle kvaliteter båten trenger for å komme best ut av det. Hva som går og hva som ikke går. Også med tanke på snekke

vs seilbåt vs motorseiler.

 

Setter pris på all hjelp!

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Velkommen.

 

Det er skreve mykje om dette tidlegare.

E.m.m.:

Du bør lika å vera i båt, og dra på turar.

Du bør lika å fiksa ting/lika å læra deg å fiksa ting.

Dersom du ikkje har krav om dusj kan du få deg ein båt til prisen du oppgir.

Det er ikkje alltid det er rimelegare å bu i båt...

 

Lykke til.

 

Ask

(Som har budd i båt i 2 1/2 år.)

Link to post
Share on other sites

Første bud er at du må ha mest mulig ståhøyde i salongen ( jeg tenker umiddelbart på seilbåt her :) )

 

Så, hvor høy er du ?

 

Så skal du ha en god sengeplass. En svensk 70-80talls seiler på 30 fot har stor køye forut, om du er normalt slank og ikke over 190.

 

Så skal du ha toalett med en septiktank ( og helst toalettfasiliteter og dusj på land) -vanskeklut duger faktisk i lange baner til kroppsvask og morgenstell.

Så skal du ha en plass å koke mat. En fungerende wallas safeflame 1000 som går på parafin og har eksosutløpet over bord, er topp. -typisk installasjon i eldre båt.

Så MÅ du ha en bra kjøleboks, innebygget, med kompressor kjøling. Det er dyrt å kaste mat, og skadelig å spise fordervet mat. (Koster 4000 kr ca)

Så må båten være luktfri så klærne ikke blir ødelagt.

I denne båtstørrelsen, innen seilbåt, er det en stor fordel, og et must have, med cockpitkalesje. Det koster opptil 15000 å kjøpe ny... Så det bør følge med, så du slipper utgiftene.

 

Så var det varme. Ligger du i en havn med god strømtilgang, så er det greit å varme opp elektrisk. Men det koster ofte opp mot 1.50 kr pr kwt når du må betale ekstra.

Så da er dieselvarmer alternativt, og noe du må ha i tilfelle strømstans. Der finnes det både ovn-variant og varmluft-variant.

 

Selv bodde jeg i min Comfort 30 i 6 måneder, ikke om vinteren. Det hadde gått bra det også.

 

Skal du bo i en enkeltskroget seilbåt, så er det lurt å isolere skroget innvendig. Maritim.no har en god 10mm isolasjon. Da sparer du på varmen, du får en lunere båt og mindre støy og kondens.

 

Hvilken by er det snakk om? - husk at det koster litt i havneleie...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

"Snip"

En del av punktene har jeg heldigvis tenkt på :). Takker for input. Fra det jeg kan dedusere fra bilder ihvertfall, synes jeg comfort 30 ser veldig fin ut

innvendig. 

 

1.5 kr pr Kw/t mener du det? hadde ikke sett for meg så grove strømpriser.. Jeg tror ikke jeg bommer med mye hvis jeg sier at jeg er ca 180 høy/lav. 

 

Byen det gjelder er halden. Båtplass, eventuelle tilbud, fasiliteter og priser har jeg ikke kommet til enda. Får vel nesten få tak i noen som jeg kan

ringe angående dette. Det virker ikke som om jeg finner båter med noen form for dusj, så dusj/klesvask virker essensielt å ha tilgang til fra havn.

 

Det virker som at seilbåter er den automatiske go-to båten når det gjelder dette, ihvertfall for de som opererer i mindre prisklasser. Jeg tipper at 

det er en praktisk begrunnelse for dette? Har du noen ide om feks en motorseiler, bare for å gi et eksempel http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=58684463

Hos denne ser jeg ikke så mye til ferskvanntank eller septiktank blandt annet. Men ellers, hadde vært veldig problematisk på vinteren? med tanke

på stor kalesje og uteplass. Holde fyringskostander nede best mulig er som sagt viktig. 

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Til info:

 

Kw pris i Tromsø er 2 kr/kw, fri bruk, helårsplass varierer etter bredde, beregn opp til 1000 kr/mnd. Septiktank må du ha (tenk på at du må ut av havn for å tømme - 1 gang/uke sikkert(spørs hva havnen tilbyr)).

 

Jeg kjøpte nesten en Maxi Fenix da den har en stor akterkøye og er en relativt morsom seiler, ståhøyden i byssen ble akkurat i knappeste laget så jeg la på noen tusen til og gikk for en Maxi 95 (195 i byssen). Alt går sålenge viljen er der, alle treningssenter har dusj osv...

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt kalesje båt mye på vinteren på Sørlandet. Det er kaldt når temperaturen synker under 0 grader. Du må gå for en lukket båt. Seilbåter er nok det enkleste. Og rimeligste. Men du må da finne deg i å bo i kjelleren. Men det går nok greit for de fleste. Diesel brenner for å varme luft er et viktig moment. De tørker i tillegg opp lufta inne. Men du må i tillegg ha backup fyring. For diesel brennere kan stoppe. Å da blir det fort kaldt i båt.

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

denne båten tror jeg vil bli svært kald å bo i om vinteren. Velg en båt der hele boarealet er under dekk. Å sitte under en kalesje på vinteren fungerer dårlig.  

nja, for ikke å snakke om at kalesje seksjonen går i ett med boseksjonen. Dette utelukker jo alle båter

utenom seilbåter med mindre du betaler flere hundre tusener :/. Har veldig begrenset erfaring med

seilbåter, vært mest borti motorbåter hittil, så er jeg jo glad i baljene som går alle veier i sjøen. Men

det kan vel alltids læres.

 

Før du tenker bobåt bør du tenke gjennom hvor den skal ligge om vinteren.

Det er få havner som er tilrettelagt for helårs båtboere.

Springpunktet her er vel om jeg har strøm eller ikke? så er det jo fortsatt nødvendig med fasiliteter.

Ja, det er ikke bare båten som avgjør om dette blir mulig, havn/båtplass er også kritisk. Av det jeg

har sett ser det ut som om de tilbyr båtplass på vinteren, strøm blir da med måler.

 

Men strømprisen som Rocksolid nevnte synes jeg ikke noe om i det hele tatt.

 

Jeg kjøpte nesten en Maxi Fenix da den har en stor akterkøye og er en relativt morsom seiler, ståhøyden i byssen ble akkurat i knappeste laget så jeg la på noen tusen til og gikk for en Maxi 95 (195 i byssen). Alt går sålenge viljen er der, alle treningssenter har dusj osv...

 

Lykke til!

Takk takk :). Maxi fenix, eller kanskje seilbåter rundt >28 fot har ganske lik layout innvendig på

lik linje med Comfort 30? Maxi fenix ser også meget fin ut. Den har også kalesje som flere har 

nevnt er veldig viktig for en lunere vinter båt. Men det ser lite sannsynlig ut at jeg får tak i en i

nærheten til 100k ish. Har du vært i den på vinteren? og noe formening om hvordan den er å

seile for en som er i startfasen med mannskap på 1 mann?

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maxi Fenix skal du fint få tak i for 100000. Men jeg synes den er for lite til å bo i.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jeg beklager de forferdelig lange kommentarene mine. Men jeg trenger en slagplan som ser fornuftig ut til en

så stor avgjørelse. Takker alle som har kommet med innspill så langt! :thumbsup:

 

Maxi Fenix skal du fint få tak i for 100000. Men jeg synes den er for lite til å bo i.

Ja, beklager. Jeg mente maxi 95, den og Comfort 30 ser mye mer romslig/luftig ut med større bord/midt seksjon

og mer kompakt kjøkken. Sammenlignet med maxi fenix som har kjøkken og bord/sitteplass side om side.  Det

var disse som jeg mente at det ser ut som at jeg liker hvordan de er lagt opp, og det de har til felles. I hvert fall

utfra hva jeg kan se fra bilder

 

Sitteplass er alfa og omega for at dette skal fungere, det er tross at det jeg gjør 95.5% av tiden :p. Sannsynligvis

kommer Sittetiden til å bli redusert når jeg har en båt å fikle med. Men sitteplass er fortsatt ekstremt viktig.  

Egentlig skulle jeg ønske at jeg hadde plass til å trikse til en eller annen form for praktisk stol. Det lar seg kanskje

gjøre i en Comfort 30/maxi 95 hvis jeg legger noe mellom gulvet, mellom sitteplass og ovenfor bordet for å få

rett underlag? Selv om dette sannsynligvis ikke fungerer optimalt.. 

 

 

Kan vi si at vi har en grei gjøreliste/oppsumering her?

 

1. Lære å seile

 

2. Ta båtførerprøve om nødvendig.

 

3. Finn brygge med gunstig pris. Forhåpentligvis fasiliteter som do, dusj, klesvask. Strøm og vinter tilbud.

 

4. om det lar seg gjøre, finn båt ala design til Comfort 30/maxi 95 til =<100k

Båten trenger:

- Utstyr/Fasiliteter som:

Ferskvannstank

Septik tank.

Do/Vask

kjøkken ( feks wallas safeflame 1000, parafin) 

Varme, for eksempel diesel varmer + noe som går på strøm.

- En grådig pålitelig og veldig pen motor, for jeg tåler dårlig å gå på en smell i den gata.

- Fulldekkende kalesje til cokpit.

-  Seil osv må se pent ut.

- Isolasjon får jeg se på selv, hva det er mulig å få til. Eventuelt legge matter på dekket og isolere utsatte områder

best mulig med en eller form for materiale som ikke tar til seg varm og er flamme/brann dempende.

 

 

Da står vi igjen med en ganske stor kabal som må gå opp i opp, og det er sikkert flere ting som jeg har glemt.

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beste tipset jeg kan gi deg er: Dra på visning! Fenixen har stor akterkøye, men jeg ville nok ha gått for classic'en (den jeg selv så på) i stedet for dinetten, av hva jeg leste er mange enig i den påstand. Passer nok best for de som er <185.

Link to post
Share on other sites

Jeg bor i båt og er student. Seilbåt er nok det beste valget. Du får mer båt for pengene er min oppfatning. 

 

Velg en båt som er isolert og har bra varmeanlegg. Jeg betaler 2,50kr kw/h. Derfor fyrer jeg kun med diesel. Ikke så miljøvennlig.

Link to post
Share on other sites

Kan vi si at vi har en grei gjøreliste/oppsumering her?

 

1. Lære å seile

Hvorfor er dette noe du skal starte med? Du skal BO i båten, skal du ikke? Da drar du etterhvert ombord utrolig mye ting og tang. I en såpass "liten" båt betyr det at alle ledige flater, hyller og ubrukte køyer vil være fylt opp av løse gjenstander. Før du kan dra på seiltur må du derfor bruke en dag til å rydde, stemple av, lagre på land, kaste osv. Vi bodde en periode i en 33 fots 70-talls seilbåt. Ikke én gang i de årene vi bodde ombord orket vi tanken på å dra på annet enn motortur. Seiltur var bare å glemme.

 

kjøkken ( feks wallas safeflame 1000, parafin) 

Ikke lås deg til dette. Du kan finne båter med andre typer kokeapparat basert på parafin eller rødsprit. Rødsprit er det desidert farligste i forhold til brannfare, og diverse parafinbrennere trenger tildels mye strøm for å brenne. Spesielt raske er de heller ikke. Selv sverger jeg til gass. Det brenner rent og raskt, bruker ikke strøm (Edit: En fjernbryter ved gassflasken trekker bittelitt strøm for å holde seg åpen) Hvis du gjør hjemmeleksen og kontrollerer det jevnlig er det også sikkert.

 

Så MÅ du ha en bra kjøleboks, innebygget, med kompressor kjøling. Det er dyrt å kaste mat, og skadelig å spise fordervet mat. (Koster 4000 kr ca)

MÅ du det? Undertegnede har bodd flere år i båt, og vært på seiltur i to år inkludert 2 måneder i Karibien (der var det VARMT!) Vi har ikke noen form for kjøleskap eller kjøleboks ombord. Om vinteren er det kaldt under cockpitkalesjen, om sommeren får du bare kjøpe mat litt oftere og tenke over at du ikke har mat liggende som ikke tåler det. Forøvrig bruker kjøling mye strøm. Hvis det ikke er lagt opp til kjøleboks ville jeg ikke prioritert å installere en. Det er nok av andre tilpasninger jeg ville satt høyere på listen.

 

Generelt er behovene til en båtboer vanligvis helt andre enn for vanlige båtbrukere. Det som er en greit organisert båt for vanlige båtbrukere kan være helt klønete for en som skal bo ombord 365 dager i året. Hva som fungerer for deg er det bare du selv som kan svare på. Jeg ville ikke brukt for mye tid for å lete etter den perfekte bo-båten. Du må antagelig bruke litt tid og penger for å tilpasse den til dine behov uansett. Det du må lete etter er en båt med fungerende sovemulighet, greit med leverom og naturlig lys og grunnleggende teknisk kvalitet. Da tenker jeg på skrog/dekk, riggen og motoren. Gammelt el-anlegg fullt av tjuvkoblinger og strømtyver kan også være kostbart å utbedre/skifte ut.  Store lekkasjer kan også være vriene å få tettet. Alt dette er dyre saker, og enkelte får du ikke gjort noe med overhode. En kjøleboks eller type kokeapparat er et musepiss i denne sammenheng.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Hvorfor er dette noe du skal starte med? Du skal BO i båten, skal du ikke? Da drar du etterhvert ombord utrolig mye ting og tang.

Jeg har tenkt til å begrense meg best mulig til det mest nødvendige. Jeg vil, til ytterste grad av min evne gjøre

alt jeg kan for å unngå en rotete/kvelende atmosfære i båten så godt som overhodet mulig. Men noe forbereding

blir det jo uansett. Listen er ikke rangert etter prioritering, den er strengt talt på måfå.

 

Ikke lås deg til dette. Du kan finne båter med andre typer kokeapparat basert på parafin eller rødsprit. Rødsprit er det desidert farligste i forhold til brannfare, og diverse parafinbrennere trenger tildels mye strøm for å brenne. Spesielt raske er de heller ikke. Selv sverger jeg til gass. Det brenner rent og raskt, bruker ikke strøm (Edit: En fjernbryter ved gassflasken trekker bittelitt strøm for å holde seg åpen) Hvis du gjør hjemmeleksen og kontrollerer det jevnlig er det også sikkert.

Gass er jeg i hvert fall vant med, sikkerhet er viktig. Vil du si at gass er veien og gå? Hvis noe skulle gå galt  

så er både jeg og båten ferdig, men. Nå har ikke jeg sett for mye på oppbygning av ventiler og slikt i et gass

brenner oppsett, men det er kanskje lagt opp slik at uhell med gass beholder er tilnærmet umulig?

 

Generelt er behovene til en båtboer vanligvis helt andre enn for vanlige båtbrukere. Det som er en greit organisert båt for vanlige båtbrukere kan være helt klønete for en som skal bo ombord 365 dager i året. Hva som fungerer for deg er det bare du selv som kan svare på. Jeg ville ikke brukt for mye tid for å lete etter den perfekte bo-båten. Du må antagelig bruke litt tid og penger for å tilpasse den til dine behov uansett. Det du må lete etter er en båt med fungerende sovemulighet, "Snip"

For min del tror jeg at jeg klarer meg dårlig uten kjøleboks, jeg klarer det nok i perioder. Men ikke hele tilværelsen.  

Det ser ut som at mange av disse båtene er i ganske god stand og det er mye som er gjort med de. Jeg har ingen

planer om å kjøpe et eneste stort oppussingsobjekt med masse problemer. Lekkasjer spesielt vil jeg styre helt unna

om mulig, eventuelle skavanker og mindre problemer må man nesten må regne med at det er. Generell kvalitet,

tilstand, og tilsynelatende vedlikehold av båten blir ekstremt viktig å se etter, med tanke på forhåndsregler for å

slippe unna store smeller best mulig. Selv om jeg ikke kan ta utgangspunkt i 3 år uten forebyggende vedlikehold

og eventuelle påkostninger, man vet aldri hva som kan gå galt i båt.

 

seil, treverk, motor, lekkasjer/fukt skader, fukt, elektronikk, kalesje, generell vedlikehold er i hvert fall store punkter

som jeg skal ha i bakhodet. Samt spørre om påkostninger/større vedlikehold osv. Nå er jo ikke jeg ekstremt båtkyndig,

så jeg får se om det ser ordentlig ut og sannsynligvis ta med meg en med mer erfaring som hjelp. Det å praktisk kunne

seile alene med gunstig tau oppsett er jo greit også.

 

Jeg tror de fleste anerkjente merker som for eksempel maxi og Comfort som er nevnt tidligere i tråden er ganske

fornuftig lagt opp? En i god stand vil sannsynligvis oppfylle de fleste kravene? det er greit/viktig med lys, men jeg

vil ikke har for mye vinduer med tanke på lekkasje risiko og isolering på vinter tid. Men for mye/store vinduer er

vel ikke akkurat noe problem i de fleste seilbåter :p 

 

mm.. nå føles det ut som om jeg begynner å jatte/spekulere litt for mye, og bli litt vel ukonkret.

 

 

Drit i elektrisk oppvarming. Kjøp heller båt med dieselvarmer, eller monter en selv. Da slipper du problemer med kondens, som du garantert får med el-varme om vinteren. Pluss at du kan ligge i uthavn og fremdeles ha varme.

Dieselvarmer er vel et must, men samtidig er det greit med en eller annen form for elektriskt alternativ? blir det  

ikke veldig dyrt med bare diesel varmer? spesielt hvis du ender opp med strømpriser som ikke er hårreisende.

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som sagt er det bare du som kan si hva som er viktig for deg. Poenget mitt var at du ikke skal låse deg til å bare se på båter som har et nøyaktig sett av fasiliteter. Hvis noe koster et par tusen å endre på ville jeg ikke brydd meg om det fantes allerede eller ikke. Men som du sier vil en motor som må fikses i verste fall bety 100k -150k for en ny. Ny mast, rigg og seil nesten det samme.

 

En vifteovn med veltesikring koster ikke allverden. Valg av type dieselovn kommer litt an på strømopplegget i båten. En varmluftbåser-type bruker endel strøm, og hvis du ser for deg å være mye på tur er ikke det noen god løsning hvis el-anlegget er råttent/underdimensjonert. Da er en pottebrenner-type et bedre valg. Hvis du må kjøpe det nytt koster begge deler en 10-15 lapper. For den prisen kan du kjøpe endel strøm, men kosen med varmluft eller en brenner får du ikke.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg lånte hele kjøpesummen til båten min (150,000). Dette lånet betaler jeg ned med pengene jeg får fra lånekassen + sommerjobb.

 

Det er mye penger å spare på fyring. Ser at strømpris varierer voldsomt. Arendal tar 1,8 per kW og folk her snakker om opptil 2,5kr/kw. Det blir veldig dyrt om vinteren. 

Min dieselvarmer bruker 0,5l/t ved 4kW. Dette blir ved 12,- dieselpris 1,5kr/kW, altså billigere enn landstrøm mange steder. Dieselvarmer kan også være greit da noen havner sliter med at strømmen går. 

 

Jeg bor i båt i Grimstad og bruker ca 50kW per dag i vintermånedene. Jeg er heldig og betaler 500,- per måned uansett forbruk. Total havneleie for meg (35fot) er rett i underkant av 2000,- per måned inkludert strøm og fasiliteter. 

Båtstørrelsene til båtboerene her i havna varierer fra 27-55 fot, hvorav de fleste ligger mellom 32 og 25 fot.

 

Avfukter er forresten også et must.

 

Være obs på at noen båtplasser for båtboere gjelder barer fra september til juni. Det betyr jeg må finne en annen plass om sommeren.

 

Når det gjelder plass ombord så kjenner jeg til folk som har kjøpt varebil og bruker den som "garasje". 

Solcellepaneler, regulatorer, batterier, invertere og tilbehør:

www.2soler.no

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Er det noen som har noe innspill på forskjellene mellom maxi 95 og comfort 30?

også sjøegenskaper/håndterlig av å seile alene. Vekt forskjellen mellom de to er 

ihvertfall betydelig.. 

 

Jeg har vel igrunn sett meg ut to kandidater som ser lovende ut, men 15 hk 

motor på en 30 fots båt på 3.5 tonn. Er ikke det litt i minste laget?

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maxi 95 er vel større.... Og en fot eller to har mye å si i denne størrelsen. Men samtidig er jo båtens løsning viktig.

Comfort 30 er 9,09 meter lang.. Maxi 95 er vel 9,5 meter..,.

Kjenner egentlig ikke Maxi 95... :)

 

15 hk går greit i en 30 foter. Jeg har 18 hk og gjør 7,1 knop. De ble levert originalt med 9 hk. Tipper det var drøyt i motsjø..

 

Det er greit at mest mulig er montert i båten av fasiliteter. Septiktank koster fort 2 til 5 tusen med hele opplegget. En treveisventil, så du kan sende urin rett i sjøen drøyer tiden før tanken er full.

 

Uansett, det er uproblematisk å håndtere disse båtene. Jeg har riktignok litt erfaring med 31fots motorbåt, men da jeg henter min comfort, så hadde jeg aldri håndtert en seilbåt alene. Gikk fint det. Du lærer deg seiling siden. Jeg hadde knapt nok seil før jeg kjøpte båten heller. Heiste seil første gang, med boka i hånda.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...