Jump to content

Bo i båt, råd, tips båtvalg, håndtering av vinter?


DC_Tobben

Recommended Posts

Svart (redigert)

Det blir aktuelt med kjøpt så snart jeg er sikker på at jeg får en fornuftig båtplass.

 

Fikk høre at jeg trengte en plass i elven hvis jeg skulle ligge trygt om vinteren, noe

som betinger nedrigging, og dette kan fort bli problematisk. Så er det sikkert ikke

de fasilitetene jeg vil ha i tilfeldig plass langs elven.

 

Jeg har sett den maxien ja :yesnod: Litt redd for å snakke om den, hehe. Det jeg er

mest usikker på når det gjelder den er seilene og riggen.

 

 

Jeg lånte hele kjøpesummen til båten min (150,000). Dette lånet betaler jeg ned med pengene jeg får fra lånekassen + sommerjobb.

 

Være obs på at noen båtplasser for båtboere gjelder barer fra september til juni. Det betyr jeg må finne en annen plass om sommeren.

 

Når det gjelder plass ombord så kjenner jeg til folk som har kjøpt varebil og bruker den som "garasje". 

Takker for tips, kjøpte båt på lån sier du? :eek:  Det hadde jeg aldri våget å kjangse på

personlig. Selv når jeg eventuelt er ferdig med bachelor om 3 år så vil jeg ha en buffer

å gå på.

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Når blir det aktuelt med kjøp? Ligger en svært billig Maxi 95 på finn, har ikke fulgt comfort 30 men vet ikke om de går for 100'?

 

Eureka, noen erfaring med utvendig isolasjon av dekk, glavaplater etc?

Jo forresten! har et par spørsmål om maxi95. Da passer det vel supert å spørre vår

egne stolte eier av et slikt eksemplar?

 

Har fått inntrykk av at Comfort 30 skal være ganske grei å håndtere på egenhånd,

og at maxi 95 kan være litt mer vrien? Hvordan er det med maxi 95? jeg har sett

noe blandede meninger om dette. Hvordan den oppfører seg på sjøen og om motoren

som sitter under bordet er til noe besvær. Tar den mye plass/er i veien,bråker mye?

Det ser ganske tettpakket ut inni der til tross for at den er større enn Comfort 30. Om

du har noe innspill på hva du tror om seil/rigg, på den maxien som jeg er ganske

overbevist om at vi begge har sett på, hadde det vært supert.

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For en pris! Hadde nok ikke nølt der, vanvittig mye bedre enn feks en fenix maxi imo. Eneste fordelen med en fenix er stor akterkøye, i 95'n er det mer solo soving som gjelder, det er ilegg til ene sofaen men fortsatt relativt smalt.

 

Hvis du ser på min så har den vindskjerm med alukarm, meget stiv så jeg hopper fint opp på dekk over skjerm, mens jeg støtter meg på rammen, maxi 95'n er veldig smal på siden av cockpit, men det er jo montert gangveier ved siden/fra cockpiten opp på dekk på "din". Rulleforstag etc skjøter fall sikkertt ført til cockpit, burde være problemfritt? Kommer sikkert mer erfarne folk med innspill...

 

Hva det angår seilegenskaper så er det nok ikke mye å utsette på, seiler bra i forhold til lystall, min båt har gått norge- ireland flere år på rad, folk har brukt de til jordomseiling visstnok. Min er underrigget, nå nåværende eier mener at det ikke er båten det står på når det kommer til dårlig vær. Orginalseil sto på min frem til 2010 ca. 35 år..

Link to post
Share on other sites

Min erfaring med å bo i båt er at man trenger et skikkelig varmesystem. Jeg har 5 kw webasto vannvarmer. I tillegg har jeg Alde 220 volt 2 kw. Alde varmeren er sjeldent i bruk siden jeg betaler 2,50 kw/h for strøm. Webastoen varmer båten helt problemfritt. Kaldeste jeg har hatt er 13 minus. Båten er 40 fot, seilbåt. 

 

Det andre man må tenke på er kondens. I vinter hadde jeg bobleplast på utsiden av alle vinduer. To lag. Dette var tapet fast med blå maskeringstape. Det holdt hele vinteren. Men brukte en hel dag på å skrape bort limrester rundt vinduene. Jeg hadde ikke antydning til kondens på ruter og luker. Er ikke båten isolert lønner det seg å kjøpe noe som ligner på liggeunderlag med lim på ene siden. Det er ikke så pent, men det funker veldig bra. Spesielt inne i klesskap. Er utrolig kjedelig å skulle kle på seg om morran og klærne er våte av kondens fordi dem har ligget inntil skrogsiden. I tillegg ha en god luftavfukter. Den hjelper mye. 

 

Seilegenskaper kommer for min del lavere på prioriteringslisten. 

 

Jeg driver nå å avslutter mitt studiet etter tre år. To år som landboer og et år som båtboer. Eneste jeg angrer på er at jeg ikke flyttet i båt før. Ikke la deg skremme av alle som rynker på nesen av at du bor i båt. Du kan tro jeg møtte noen av dem når jeg fortalte om planene mine. Og du verden så sosialt det er å bo i båt. Har aldri hatt så mye besøk etter jeg flyttet i båt.

 

Studietiden vil nok få et løft i positiv retning om du bor i båt.

 

Gjør det, gjør det, gjennomfør det. Du vil ikke angre. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Tror du skal sjekke opp det. Er ganske sikker på at det finne andre trygge vinterhavner i området.

Det er visst bare elven som blir regnet som sikker, med tanke på garanti at jeg ikke

kommer til å fryse inn. Sier selv at han har vært ute/fryst fast flere ganger og det går

som regel bra. Skulle det ikke gå bra så er det slutten på alt :p, ikke sikker på om jeg

vil satse på det.. Er visst ingen ordninger for å forhindre at vannet fryser-over i havnen.

Kanskje det går an trikse til noe rundt båten?

 

Alternativet er eventuelt å ligge ute på sommeren, nedrigge og flytte meg inn i elven

når det begynner å bli ganske kaldt. Dette tar utgangspunkt i at jeg garantert finner

plasser som lar meg flytte fram og tilbake. Nå er jeg ikke fullt så sikker på hvor mye  

problemer nedrigging medfører, men det lar seg sikkert gjøre?

 

Det virker som at det kan gå greit å skaffe båtplass, selv om det ikke blir helt problemfritt.

Da er det kanskje på tide og virkelig starte for alvor med båtkjøp, kanskje i nær framtid.

Avstanden fra skolen blir i overkant av 3 Km, det blir nok lett å sykle på noen minutter,

i hvert fall uten lange bakker og snø på vintertid.

 

 

"Snip"

Ja, tråden har vel igrunn gitt meg det inntrykket at det skal la seg ordnes ganske

greit så sant jeg gjør noen forhåndsregler. Jeg er fortsatt litt nervøs for fyringskostnader 

på vinter, men strømprisene virker ganske overkommelige sammenlignet med andre

skrekkinngytende havner.

 

Om det går an å få ordnet noe særlig sosialt student opphold tviler jeg på, med tanke

på min personlighet til tross for å bo i båt. Så virker det ganske dødt i halden etter det

jeg har sett så langt..

 

Lykke til med eksamen forresten.

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så lenge du bor i båten og du har varme på vil ikke is være noe problem for båten. Det vil bli åpent vann ca 1 cm rundt hele båten. Men det kan bli problemer med å dra på båttur, det er klart (Men det blir vel det samme hvis du ligger i elven)

 

Nå er jeg ikke fullt så sikker på hvor mye problemer nedrigging medfører, men det lar seg sikkert gjøre?

Du vil spare mye fyringsutgifter ved å legge glavamatter på dekk. Det er mye enklere å få plassert de effektivt hvis riggen er nede, så jeg ville absolutt tatt ned riggen.

 

En heldekkende presenning vil også være med på å holde temperaturen oppe (og snøen borte) Hvis det ikke følger med båten du kjøper koster det endel hvis du skal kjøpe stativet nytt, men på denne tiden av året bør det gå an å få tak i noe brukt. Presenning kjøper du på Biltema.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei igjen, takk til alle som har hjulpet meg hittil. Tenkte å legge inn en liten oppdatering for å si om det ble noe ut av dette.

 

Idag ble båten hentet, kontrakt skrevet under og alt er i boks. Jeg endte opp med en ganske snasen maxi mixer fra 1985, 

denne lå riktignok ute for 250 tusen, som var laaaannngggtt over målet jeg startet med som var å finne en kurant båt for 

omtrent 100 tusen.. 

 

Her har vi den nye kameraten. 

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58803/1437498777.jpg

 

Jeg er ganske fornøyd, får bare håpe at jeg har grunn til å fortsette å være det tre år fra nå, hehe. 

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott studenthybel :-) Du får gi oss noen oppdateringer om hvordan bo-i-båt-livet blir!

Takk takk, hvis det blir en oppdatering blir det antageligvis hvordan jeg håndterer vinteren. 

Er vel forsåvidt det som er den mest problematiske delen av å bo i båt, spesielt når havnen

ikke er isfri.

 

Flere bilder? Måtte du gi 250 tusen?

 

Lykke til! Høres morsomt ut :)

Takker. Vi ble enige om 225 tusen, jeg har ikke flere bilder foreløbig, men dette er en litt

eldre finn annonse av samme båt: http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=51183340

Nå er forsåvidt båten ikke helt i den standen bildene ser ut til å vise til. Men det er fortsatt 

en meget fin båt. 

 

Jeg tror disse bildene er fra før vinduene i siden ble byttet i vinduer i herdet glass. De ble bygd

inn framfor de vanlige pleksi stripene som blir festet utenpå. 

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anbefales ikke. Fra en som har gjort det i fire mnd.

 

Av den enkle grunn at 30 fotere til 100 000 ikke er i tipp topp stand, og jeg ville ikke bodd i en båt som er noe mindre en tipp topp stand.

 

Ja, du kan gjøre mye, og min båt har virkelig kommet seg, og jeg planlegger nok å bo i den igjen, men det er veldig vanskelig å både bo i båten og pusse den opp samtidig.

 

Jeg har også funnet ut at det er lettere å gjøre en tanke i hodet enn å faktisk gjøre det.

 

Finn deg heller en billig billig hybel. Jobb ekstra jobb, også investerer du i en båt, og ha flere mnd på å gjøre den klar før du eventuelt flytter inn i den.

 

EDIT: Ser du har kjøpt deg båt. Gratulerer. Ser også at du la mer penger i det. Lykke til.

Redigert av ailuwest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tja. Bodde i en 33-foter fra 1975 i fire år uten problem. Ikke var den isolert heller. Det er ikke stort areal å varme opp. Sett av 1000-2000 kr i måneden til diesel, og fyr med dieselvarmer. Da holder du båten både varm og tørr 24/7.

Det viktigeste er lett tilgang til ferskvann. Ikke alltid en selvfølge vinterstid.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke si at jeg har noe oppussingsobjekt, det den trenger er en god vask før jeg flytter inn. 

Men de fleste skroggjennomføringene for eksempel, de ser forsåvidt kurante ut men de er av ukjent 

årgang. Så det hadde kanskje hvert en ide og ordne opp i etterhvert. Så er det vel alltids noe

småplukk  her og der på en båt, det skal nok gå greit.

 

Nå er det ikke akkurat noe standard priser på bruktmarkedet, men jeg tror det skulle vært mulig å

finne en sammenlignbar 30 foter, comfort eller lignende til rundt 100 tusen. Mest sannsynlig litt

enklere innvendig, med tanke på treverk og innredningen, men ihvertfall ikke fuktskader eller lignende 

 

 

 

Vann har jeg nok ikke lett tilgjengelig på vinteren, strøm har jeg. Vannet blir nok stengt i havnen, så det

får jeg finne ut av, det blir neppe et uoverkommelig problem. Men det kan alltids bli litt upraktisk.

 

Jeg satser nok på varme via strøm, hadde nok ikke kjørt eksklusivt på diesel varme uansett. Men den

varmeren som fulgte med er en parafin varmer fra 1985, det spørs om den er så mye og satse på. I

budsjettet mitt har jeg tatt utgangspunkt i 10k til strøm pr år. Strøm er inkludert i leien i sommer halvåret

men ikke på vinteren, da har jeg tatt utgangspunkt i 2 KW/h 24/7 i 6 måneder.

 

Om det holder kommer nok an på hva jeg gjør med is problematikken, og om det blir en elektrisk avfukter

eller ikke. 

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke hvorfor du bekymrer deg om is på vannet. Båten fryser jo bare fast. Vi har ligget i isen siden 1980 med forskjellige båter. Aldri en eneste skade, selv ikke når isen har vært mer enn 30 cm tykk, eller når flakene driver rundt på ettervinteren. Og Maxi'en er heller ingen pinglebåt, de tåler vanligvis en hel del. Is burde være din minste bekymring.

Link to post
Share on other sites

Om det er varmere i båten enn ute, og litt luftsirkulasjon, i at luften blir litt byttet ut. Så vil det hele fungere som en luftavfukter. Varm luft holder bedre på fuktighet enn kald. Så kald luft kommer utenfra, blir varmet opp inni båten, som fører til at den tar til seg mer fuktighet, når den varme luften så er gått ut av båten, har du blitt kvitt litt fuktighet.

Link to post
Share on other sites

Om det er varmere i båten enn ute, og litt luftsirkulasjon, i at luften blir litt byttet ut. Så vil det hele fungere som en luftavfukter. Varm luft holder bedre på fuktighet enn kald. Så kald luft kommer utenfra, blir varmet opp inni båten, som fører til at den tar til seg mer fuktighet, når den varme luften så er gått ut av båten, har du blitt kvitt litt fuktighet.

Mhm, høres ut som et fornuftig resonnement. Nøkkelordet blir luftsirkulasjon, spørsmålet er

hvor mye som blir nødvendig, man vil jo tross alt holde på mest mulig varme. Problemet i 

utgangspunktet er vel nettopp det at varm luft holder på mer fuktighet, med tanke på

kondens når varm luft treffer det kalde skroget på innsiden av båten. Den varme luften 

blir kjølt ned og slipper eventuell overflødig vann/fukt. 

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du er redd for alt som kan gå galt, ikke kjøp båt. Men det har du allerede gjort. Du kan ramle i vannet mellom båten og brygga å drukne. Men om isen er tykk nok, så vil du bare slå deg. Ro ned, finn et annet sted å plassere bekymringene. Når det gjelder skroggjennomføringer, om disse er originale, så er de sannsynligvis av avsinkingsherdet messing eller bronse. Holder fint i 50 år. Så ikke gyv på å skift disse uten at du er sikker på hvilket materiale du har foran deg. Noe som ikke er bra, er hvis det er koblet plastslanger på gjennomføringene. De burde i så fall skiftes ut med gummislanger av god kvalitet. Jeg ved om en Maxi som holdt på å gå ned fordi det frøs is i plastslangen og isen trykke slagen av slangestussen. Dermed var det fritt løp inn.

 

Hva skal du studere?

Link to post
Share on other sites

Bruker du elektrisk varme, får du kondens om vinteren. Enkelt og greit.

Bruker du dieselvarmer (som henter luft fra utsiden), får du god sirkulasjon og en tørr båt. Snakker av erfaring med begge deler.

 

Sett deg i bilen en vinterdag med varmeluften på "resirkuler" og se hva som skjer med vinduene. Så bytter du til luftinntak utenfra.

Link to post
Share on other sites

Jeg prøver å ta forhåndsregler mot det jeg kan. Men man må tross alt være fornuftige, ellers kommer

man ikke langt i livet. Takker for tipset når det gjelder skroggjennomføringer.

 

I første omgang skal jeg studere informatikk på høgskolen i halden, 3 årig bachelor. Så får jeg jo se

hvordan det går og hvor mye penger jeg sitter igjen med før jeg planlegger noe videre. 

Redigert av DC_Tobben (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vann har jeg nok ikke lett tilgjengelig på vinteren, strøm har jeg. Vannet blir nok stengt i havnen, så det får jeg finne ut av, det blir neppe et uoverkommelig problem. Men det kan alltids bli litt upraktisk.

Trenger ikke nødvendigvis være den største utfordringen :wink: Kjøpte et par vanndunker på 20 liter til 119kr stykket som jeg kan anbefale. Veldig greie å bære og har stor påfyllinngsåpning som gjør dem greie å holde rene i tilfelle rusk oppi. Og ikke minst kran som gjør fylling enkelt. Enkelt å fylle dunkene f.eks. på jobb eller studiested før man skal hjem. Finnes også en versjon med hjul (konstruert som en sekketralle), hvis du ikke har tilgang til bil.

 

Støtter bruk av dieselfyring for å unngå fuktig luft. Selv med ventiler åpne stiger luftfuktigheten ombord med elektrisk fyring hos meg og jeg må ha avfukteren på, mens med dieselfyring (har pottebrenner) holdes lufta fin og tørr. Har litt sansen for enkelheten og driftssikkerheten med pottebrennere, brukte slike kan du få slengt etter deg til en billig penge om du følger litt med. Senest i vår solgte en kollega en fint fungerende Refleks på 3-4kw for en 500-lapp, med røkrør og alt. Bruker litt mer diesel enn dieselvarmer med varmluft (Wallas og de), men bruker ikke strøm og er driftsikker og grei om du får montert H-pipe som tåler litt vind.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Studerte selv et år i Sarp. for å få med noen ingeniørfag, men det var oppe på Valaskjold. Bare lurte, for om det var ing., så ville du fått med deg en del av det du lurer på. Men for å følge opp Hakkannen og andre. Inneklimaet ditt og velvære om bord vil blant annet bli styrt av RF= relativ fuktighet. Det er luftens evne til å holde på vann. Uansett hvordan du enn ter deg, så vil en person utsondre litervis med fuktighet. Om du kun fyrer med elektrisk, så vil luften og omgivelsene ikke bli kvitt fuktigheten. Og du vil oppleve luft som kjøles ned vil kondensere på alle kjølige overflater. På vår forrige båt (plast) rant vannet fra alle aluminiums vindusrammer. Var sikker på at det var utvendig lekkasje. Men det var kun kondensering. Derfor er det viktig at det kommer inn uteluft. Selv en søkkvåt høstdag med 5 plussgrader ute, vil denne luften føles knusktørr som inneluft når den blir varmet opp til 22 grader. I Hulda har vi en Eber luftvarmer som sørger for oppvarmingen. I tillegg har vi en luftavfukter. Og vi har et billig hygrometer/termometer (Biltema) som forteller om variasjonen i temperatur og luftfuktighet. Anbefaler deg å kjøpe et slikt 'instrument'. Ikke noe dyre kalibrerte greier, det som er interessant er ikke korrektheten av verdien, men variasjonen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...