Jump to content

Trimplan til Flipper 640 DC (Bennett Autotabsystem eller lignende)


Baugtrøster

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har søkt litt med finner bare gamle poster om Bennett Autotabsystem, jeg lever i den tro at ting utvikler seg over tid så jeg prøver :)

 

Kort fortalt har jeg tenkt å montere trimplan på 640 Dcen min, har kikket på Bennett Autotabsystem, er dette et system som virker etter hensikten eller er det bare dill dall?

Hvor store trimplan trenger jeg på en 21" båt som gjør ca 37 knop?

Båten planer veldig godt uten så jeg monterer dette i hovedsak for å slippe "skeiv gange" når folk flytter seg rundt i båten

 

https://www.maritim.no/bennett-autotabsystem-12v#.VUiwL0100-U

 

Tar gjerne i mot tips om andre system som passer bedre

På forhånd takk for hjelpen

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Denne er konge, men koster 10.000 i Norge. Men på salg der ute http://www.boatownersworld.com/lectrotab-auto-leveling-control-alc.html

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en Ibiza 24 Touring med Honda BF-225 HK moter som ikke hadde trimplan.

 

Synes det var litt "styrete" at båten gikk skjevt hver gang noen flyttet på seg, og ønsket derfor automatisk trimplan som kunne fikse det, samt at jeg ønsket at båten skulle komme fortere opp i plan.

 

Så at flere anbefalte Mente-Marine produktet, men fant ikke noen Norske leverandører på denne så det ble til at jeg bestilte den direkte fra Mente-Marine.

Den jeg kjøpte var Mente ACS RP http://www.mente-marine.com/acs-products/acs-rp/ som passer for nesten alle typer trimplan og er helt automatisk.

Det ble levert raskt fra Mente, og det var ingen problem med å få den til Norge.

Måtte selvsagt betale moms + toll gebyr.

 

Hos Maritim kjøpte jeg Lenco Trimplan, da disse ikke leveres med noen bryterpanel, og dette passet meg bra.

Det var bare å koble dette sammen med ACS- RP som ikke var noen heksekunst.

Oppsett og kalibrering var bare å følge manualen som fulgte med.

 

Etter enn sesong med dette oppsettet, kan jeg bare si at det har fungert helt perfekt.

Ikke noe problem å installere den, samt hvis en ønsker manuell justering av trimplan er dette heller ikke noe problem.

Den justerer båten helt automatisk uten at jeg behøver å gjøre noe, samt den tar opp trimplanet etter at jeg har slått av motoren.

 

Hadde flere mailer fra Mente som ønsket å vite om jeg var fornøyd med deres produkt under leveransen, samt etter båtsessongen.

 

Kan bare anbefale dette produktet (Lenco + Mente ACS RP).

 

//Stein M

Link to post
Share on other sites

Ser ut som Mente og Lectrotab som jeg linket til er samme produkt, med noen variasjoner i alternativer kanskje.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Takk for hjelpen så langt.

 

Jeg er litt avhengig av at utstyret finnes i Norge da det haster litt. Men det er godt å høre at systemene virker etter hensikten.

Får tenke meg litt om til i morgen men da ser det ut som det kan bli Bennet Autotab

 

SteinMR da er det kanskje Lenco trimplan jeg bør kjøpe i tillegg til kontrolleren?

 

En tanke jeg fikk, vil systemet begynne å trimme båten helt vilt når man legger over i krappe svinger?

 

Edit: Fant en forhandler i Norge, ganske heftig pris men.. http://sleipner.no/kategori/1969/acs-auto-trimplan-kontroll/

Redigert av Baugtrøster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

 

En tanke jeg fikk, vil systemet begynne å trimme båten helt vilt når man legger over i krappe svinger?

 

Edit: Fant en forhandler i Norge, ganske heftig pris men.. http://sleipner.no/kategori/1969/acs-auto-trimplan-kontroll/

Min båt har Lenco trimplan med Mente Marine ACS A styring. Verksmester som var med på gjennomgang av båten før overtakelse fortalte at han hadde liten sans for disse systemene nettopp p.g.a. det du nevner med svingkjøring. Han mente de ville prøve å kompensere både ved krenging i krappe svinger og når båten ble rettet opp etter sving. 

Jeg ser ikke helt problemet siden autofunksjonen bare kan skrues av dersom dette blir et problem ved slik "inspirert" kjøring.

 

Mitt system er det trolig noe feil med siden båten legger seg voldsomt over mot styrbord når den legges i plan, virker som om det forsøker å rette opp båten men det virker motsatt... Trolig noe som er feilkoplet eller ikke ikke riktig satt opp/kalibrert. Får ta en titt på det når båten kommer på vannet :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Lectrotab ALC har innebygget GPS slik at den ikke griper inn ved kjøring i sving.

Forøvrig livstidsgaranti på trimsylindrene.

 

http://www.lectrotab.com/products/automatic-level-control.php

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

SteinMR da er det kanskje Lenco trimplan jeg bør kjøpe i tillegg til kontrolleren?

 

En tanke jeg fikk, vil systemet begynne å trimme båten helt vilt når man legger over i krappe svinger?

 

Edit: Fant en forhandler i Norge, ganske heftig pris men.. http://sleipner.no/kategori/1969/acs-auto-trimplan-kontroll/

 

Jeg kjøpte Lenco trimplan siden denne ikke leveres med egen kontroller, men ACS RP kan brukes til flesteparten av trimplan som er på markede.

 

Leveranse fra Mente Marine er like raskt som hvilken som helst annen leverandør i Norge siden de sender fra Finland.

 

Når det gjelder trimming av båten ved svinging, vil ACD RP oppdage at du tar en kursendring og ACS RP vil disable trimming av trimplan til du har kommet på kurs igjen.

Dette funker helt perfekt på min båt.

Se følgende video fra Mente Marine http://www.mente-marine.com/video/som forklarer dette og alle funksjoner som den har.

 

//Stein M.

Link to post
Share on other sites

Min båt har Lenco trimplan med Mente Marine ACS A styring. Verksmester som var med på gjennomgang av båten før overtakelse fortalte at han hadde liten sans for disse systemene nettopp p.g.a. det du nevner med svingkjøring. Han mente de ville prøve å kompensere både ved krenging i krappe svinger og når båten ble rettet opp etter sving. 

Jeg ser ikke helt problemet siden autofunksjonen bare kan skrues av dersom dette blir et problem ved slik "inspirert" kjøring.

 

Mitt system er det trolig noe feil med siden båten legger seg voldsomt over mot styrbord når den legges i plan, virker som om det forsøker å rette opp båten men det virker motsatt... Trolig noe som er feilkoplet eller ikke ikke riktig satt opp/kalibrert. Får ta en titt på det når båten kommer på vannet :smiley:.

 

Dette hører ut som en feilkobling for slik skal ikke ACS fungere.

En skal ikke behøve å slå av automatisk triming ved krappe manøvre siden den vil automatisk oppdage dette og da slå av automatisk trimming.

 

Når det gjelder ACS kan dette settes opp til reagere langsomt til raskt.

Dette er enkelt å få til.

 

Jeg fikk et lite problem når jeg installerte den siden det skjedde noen ganger at den slo seg av.

Det viste seg at jeg ikke hadde satt inn kontakten helt inn i ACS RP, men det løste seg når jeg fikk preset den inn.

 

Kan bare si at hos meg fungerer den helt perfekt.

 

//Stein M.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...