Jump to content

Markering av lengde på ankerkjetting


tobixen

Recommended Posts

På forrige båt, hvor jeg brukte tau til ankeret, markerte jeg lengder med å surre elastisk tape i ulike farger rundt tauet. Jeg har prøvd å videreføre dette på ankerkjettingen med lakkfargestifter - men det varer ikke lenge før lakken er helt slitt bort. Dere som har ankerkjetting og ankervinsj - hva gjør dere for å vite hvor mye kjetting som er ute? Tidtagning kunne kanskje fungert, ettersom vinsjen stort sett ruller ut i rimelig konstant hastighet når ankeret skal ut? (men bak har jeg fritt-fall-vinsj).

 

Nå har jeg ankret opp i Middagsbukta - er jo enda tidlig på sesongen, men for meg føles det allerede ganske trangt her. Da er det jo ganske essensielt at man har "riktig" lengde med ankerkjetting ute. Vet ikke om jeg kommer til å sove godt i natt, med ca 30 meter til nærmeste båtnabo og uvisshet om hvor mye kjetting jeg har lagt ut (og hvor mye kjetting naboen har lagt ut). Jaja - det er i det minste et sted som er "beryktet" for å være vindstille ...

Link to post
Share on other sites

Det er egentlig et godt tips Gabi.

Jeg har frem til nå kun fjernkontroll med kabel fremme i kjettingbrønnen.

Har en stund tenkt på å montere panel bak i styrekonsollen siden jeg ofte er ute alene, og samtidig hadde det vært kjekt med en anker teller.

Med en slik slår man to fluer i en smekk.

 

Ser de koster rundt 2100 kr inkl EU VAT og gratis frakt på ebay, (så minus 19% VAT+ 25 % MVA) 

 

Jeg ligger forøvrig på din styrbord side Tobixen ;)

(båten med de gigantiske solcelle panelene)

Link to post
Share on other sites

Her er en link https://www.maritim.no/markor-kjetting-8mm-bla#.VVRG-HBXerU

Ser bare poser med enkeltfarger på nettsiden nå, men når jeg kjøpte var det en pose med 5 eller 10 i hver farge.

 

Funker bra synes jeg. Har merket når ankeret er rett under vannskorpa og så hver 5. meter.

 

bilde

Redigert av sap_2000 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kult, slike må jeg ha :-)

 

Jeg har pleid å benytte system med romertall, gult = 50 meter, blått = 10 meter, rødt = 5 meter, (svart = 1 meter), slik at f.eks. 45 meter markeres med rødt-gult og 55 meter markeres med gult-rødt. Fungerer fint så lenge man greier å holde orden på hva som er "først" og "sist" :-)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

For de som ønsker å benytte 3200,- kroner for å få en god løsning kan man kjøpe seg en elektronisk kjettingteller. Her en variant fra Quick. Tast inn antall meter kjetting du vil ha ut og maskinen ordner saken.

Jeg tror jeg ønsker en "simple-stupid"-løsning her og nå, automatisering får jeg ta siden. Det er jo ikke bare å kaste penger etter problemet, det krever jo også en del arbeid ifbm installasjon og integrasjon.

 

Det slår meg at det unektelig kunne være praktisk av og til å styre alt, inkludert hvor mange meter kjetting som skal ut, fra styreposisjon eller til og med fra kahytten, men jeg undrer meg jo også litt på om det blir noe "båtliv" igjen den dagen jeg ikke lengre har noen nødvendige ærender ute på dekk ;-)

 

Jeg ligger forøvrig på din styrbord side Tobixen ;)

(båten med de gigantiske solcelle panelene)

Go beyond? Burde benytte anledningen til å ta en titt på jolla di - vi tenker oss til Göteborg i ferien, da må vi ha en bedre jolleløsning på plass :-) (men akkurat nå passer det dårlig, unger som våknet opp og sovnet igjen men som egentlig burde spise frokost nå).

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er en link https://www.maritim.no/markor-kjetting-8mm-bla#.VVRG-HBXerU

Ser bare poser med enkeltfarger på nettsiden nå, men når jeg kjøpte var det en pose med 5 eller 10 i hver farge.

 

Funker bra synes jeg. Har merket når ankeret er rett under vannskorpa og så hver 5. meter.

 

bilde

 

 

Kjøpte den samme hos Seatronic, fungerer utmerket. Jeg har markeringer for 30-, 50- og 70 meter utlagt ankerkjetting.

Link to post
Share on other sites

Jeg har strips i ulike farger og mengder for å markere lengdene. Disse ser jeg innefra og fra fly, så det virker greit. Ingen av stripsene har falg av eller blitt gnaget av, så i mitt tilfelle fungerer det utmerket.

 

Jeg har markert et lett på 5 m med rødt. Deretter et ledd på 10 m med grønnt. På 15 er det et ledd grønt og et ledd rødt. På 20 meter 2 ledd grønne. Osv osv. Så har jeg en litt massiv markering på ca 45 m for å markere at det snart er slutt. Og en liten markering på 2 m for å se at nå er ankeret straks oppe.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hvis kjettingteller vurderes ville jeg sett på Maxwell AA710 Wireless Windlass Control & Rode Counter Kit: https://www.jamestowndistributors.com/userportal/show_product.do?pid=58470

Komplett installasjonssett, inklusive magneter og sensor. Har bestilt/installert denne selv på en 27 år gammel Lofrans vinsj. Drilling av hull til magnet I kabelar gikk greit, søyledrill gir presist resultat (kabelar var ikke forberedt for kjettingteller). AA710 er enkel å installere og har en rekke funksjoner tilgjengelig, bl.a. ekstra ankerspill, thrusterkontroll, frie kanaler til styring av aux. utstyr.

 

Største forskjell fra øvrige produsenter: Det er automatisk innhivingsfunksjon som hiver opp til forhåndsdefinert lengde (typisk 1,5 meter), slik at båtfører kan fokusere på manøvrering. Siste drøye meteren kan hives inn når man har kommet seg vekk fra ankringsplass. 

 

Link to post
Share on other sites

Var veldig opptatt av lengden på kjettingen tidligere, prøvde maling, strips, og disse fargede knottene. Alt forsvant etter relativt kort tid. Men er ikke så opptatt av det lenger. Min hovedregel er: legg alltid ut max lengde, dvs er det plass legger jeg ut 50-60 m. Uansett dybde. Hvis jeg må korte inn pga begrenset plass trenger jeg bare å kaste et blikk i kjettingkassen for å vurdere ca. hvor mye som er igjen. 

Link to post
Share on other sites

Støtter krimart. Ofte er det avstand til land/andre båter som avgjør like mye. Bruker øyemål/radar til det. Men tenker at øyemålet virker like bra i kjetting brønnen som andre steder. Selvsagt har man ofte med mannskap som mangler øyemålet, men da skikker jeg ned i brønnen når ting har roet seg;-) Har noen gamle malingsflekker på ankerkjettinger, men er vanskelig å se f.eks. i mørket. 

Link to post
Share on other sites

Hva med et gullkjede hver tiende meter? Det er 5 år siden jeg lakket kjettingen med sprayboks, det holder mål enda. 

 

Det har aldri vært noe problem med merkingen i mørket, det diktes opp den ene problemstillingen etter den andre. 

Ved å bruke avstandsringer på f.eks. Opencpn så ser man nøyaktig hvor svai sirkelen blir.

 

Link to post
Share on other sites

Maxwell AA710 er nå testet og leverer som den skal, @TerjeFjern  Installasjon og kalibrering var også enkelt, og det er lett å justere settinger ved behov. Det er sikkerhetsmargin på max lengde og telleverket stemte godt overens med  merkene jeg har satt på kjetting. 

 

Jeg slipper fast display/brytere for teller - alt er på fjernkontrollen. Autoinnhiving gikk helt inn til docking distance ? Jeg har selvsagt fotbrytere i tillegg. 

 

Fin oppgradering for shorthanded operasjoner. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...