Jump to content

Standard Horizon VHF mottar ikke DSC arbeidskanal


Sjøbliss

Recommended Posts

Da er endelig VHF og AIS ustyret montert, eller, det vil si det er montert liggende utover dørken for å funksjonsteste. Eneste som er skikkelig gjort er antenna på targaen :)

 

Men, nok om det. Jeg har fått et snodig problem. VHFen min er en Standard Horizon GX2000 som er levert av Seatronic. Jeg prøvde radiosjekk oppkall til Tjøme radio med DSC men det fungerer ikke. Når Tjøme svarer tilbake står det på responsen "NO CHANNEL" på displayet. Jeg prøvde så mange ganger på dette at til slutt ringte mobilen min og gjett hvem det var  :thumbsup: De på radioen gjorde noen tester sammen med meg. Først vanlig sjekk på kanal 66, det fungerte fint, så gjorde de et nytt DSC oppkall til meg på min MMSI, og igjen var det trøbbel. Kanalen som Tjøme valgte kom ikke opp på VHFen og den gikk ikke til arbeidskanalen som den skal. VHFen ville bare at jeg skulle velge en annen arbeidskanal. 

 

Har noen vært borti dette? Han på Tjøme sa at han var forundret over at ikke Seatronic hadde satt dette opp skikkelig før de sendte radioen til meg. Er dette en innstilling eller kan den være defekt? 

Link to post
Share on other sites

Høres merkelig ut, kan det finnes en innstilling som gjør at den ikke vil ta i mot, ref punkt 11.5.2 i manualen, det skal gå å sette den til at du kan bestemme om du vil ta DSC kalet i mot eller ikke, default er at den gjør det.

Har ikke helt tro på at det er der det ligger, men kanskje verdt ett forsøk.

Du hadde snakket med Tjøme på en arbeidskanal - 66 - og det virket, om ikke så kan radioen din stå på US eller CA i displayet.

Er stort sett bare 16 og 70 (DSC) som er samme frekvens verden rundt.

Om du ikke får respons, da en tlf til Seatronic, og hør med de, dette fikser de helt sikkert for deg.

 

 

 

l

 
Link to post
Share on other sites

Samme problem i dag. Har endret innstillingene du tenkte på Benji, men det hadde ingen effekt. Fortsatt får jeg svar uten at den mottar arbeidskanal (den står bare "no channel"). Jeg tror at dette må bli en sak for Seatronic. Har i alle fall nå fått montert radioen inn skikkelig og alt ser nå ut til å fungere utenom denne DSC greia. 

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøbliss

jeg har akkurat samme problem på en Standard Horizon GX 2200 kjøpt i våres. 

Alt funker helt fin bortsett fra at DSC ikke mottar arbeidskanal. Står "no channel" i display som på din.

Har prøvd meg frem med alle innstillinger jeg kan finne og kalt opp Bodø radio til jeg tror de er lei av meg, men finner ikke ut av det.

Pratet med Seatronic (Kjetil tror jeg han het) i starten av mai. Han fant ikke ut av det og skulle kontakte leverandøren i England. Siden det har jeg vært ute og seilt, så har i grunn gått litt i glemmeboka hos meg siden alt annet fungerer som det skal. 

Hvis du ringer Seatronic, spør etter Kjetil og hils fra han i Tromsø med samme problem ;-)

Hvis du finner en løsning setter jeg stor pris på om du poster den her, så skal jeg gjøre det samme. Begynner å mistenke at radioen må inn til Seatronic, men da tror jeg nok det blir å vente til etter sesong for min del.

Redigert av Tabaqui (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett godt å ikke være alene :) jeg skal hilse fra deg, vær trygg. Som du sier, alt annet enn DSC funker som fjell og det er jo det viktigste. Men dersom DSC ikke virker, påvirker det også feil på distress knappen? Den knappen syns jeg er kjempefin når man har barn. Om det utenkelige skulle skje er den knappen genial.

Link to post
Share on other sites

Har ikke teste Distress kanppen, regner med det blir mer sirkus enn jeg er interessert i. Har dog kjørt DSC selvtesten med ok samt DSC oppkall osv funker fint. Er bare mottak og skifte av kanal som ikke vil. Siden DSC oppkall virker har jeg i grunn bare slått meg til ro med at Distress "sikkert virker" også enn så lenge.

Link to post
Share on other sites

Har ikke teste Distress kanppen, regner med det blir mer sirkus enn jeg er interessert i. Har dog kjørt DSC selvtesten med ok samt DSC oppkall osv funker fint. Er bare mottak og skifte av kanal som ikke vil. Siden DSC oppkall virker har jeg i grunn bare slått meg til ro med at Distress "sikkert virker" også enn så lenge.

 

Distress knappen den virker nok den så lenge du kan sende rutine kall til kystradioen - men ikke test som du skriver - det sendes på samme frekvens.

Link to post
Share on other sites

Sjøbliss, jeg kan fortelle at min Std. Horizon gx1200 har omvendt av ditt problem. Kan motta men ikke sende DSC hverken Kyststasjon eller skip-skip. Bladd i instruksjonsbok og menyer uten hell. Den burde jo gjøre dette som Std synes jeg.

Nå forstår jeg her at det faktisk kan ha noe med grunnoppsettet å gjøre?

Jeg skal ringe Seatronic i morgen ser det ut til...

Link to post
Share on other sites

Svartrøyk, ja en GX1200 skal også kunne gjøre DSC oppkall slik som min. Jeg kan som du skjønner sende oppkallene men mottar ikke arbeidskanal. Jeg tror det er en SW bug personlig. Redd vi må sende de inn for oppgradering :(

 

Har akkurat pratet med de ... *venter på svar* :D

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk også tak i de men han jeg pratet med lurte på hvorfor jeg trengte det... De hadde solgt 1 million sånne apparater og aldri fått der spørsmålet før. Etter mye om og men så mente de at MMSI nr skulle legges inne ett annet sted også for at alt skulle funke begge veier. Jeg fant ikke noe om det i bruksanvisningen så nå er jeg like langt. Skal sette alle innstillinger til "auto" og prøve igjen. Hvis ikke så sender jeg den inn.

Link to post
Share on other sites

Dette høres merkelig ut. Ikke minst påstanden om at MMSI-nummeret skal legges inn flere steder. Det er sprøyt - står ikke noe om dette i manualen, og det er heller ikke vanlig for SH-apparater. MMSI-nummeret skal legges inn én gang og i tillegg bekreftes én gang. Deretter er det "låst".

Hvilken firmware-versjon har din radio? Det høres unektelig ut som om problemet ligger i en bug der. Det er begrenset hvor mye man kan "konfigurere seg vekk" på GX2000/GX2100.

At en forhandler "har solgt én million apparater uten å ha hørt om det problemet", er en opplysning som er av liten verdi. Av den "ene millionen" de har solgt, hvor mange er det som gjør det de bør gjøre - nemlig sette seg godt inn i utstyret og faktisk prøve det, slik som du gjør? Og hva hvis "den foregående millionen" har FW som behandler DSC-anrop korrekt, men det er en bug i en evt. ny FW-versjon --- da er din rapport av stor verdi og bør medføre at det tas tak ganske så umiddelbart. Synes svaret du fikk gir smak av litt for stor grad av "ditt problem, ikke vårt".

Håper det ordner seg på et vis. Skal bli spennende å høre om du finner eller får servert en løsning. Evt. om andre eiere av GX2000 rapporterer om samme problem også med en tidligere FW-versjon.



 

Redigert av torkelmj (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så bra Benji. :) jeg hadde en lang prat med de på torsdag forrige uke. Gav de lang og detaljert informasjon om problemet, kom også til å droppe ditt navn Benji ifm at du kjenner saken. Gir det litt mer pønsj å namedroppe en ansatt på Tjøme veit du. Godt å høre at de jobber med saken! 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...