Jump to content

OBD2 på ECU via rs232? GM 5,7MPI


DieselDahl

Recommended Posts

Jeg prøver å få til å lese ut on board diagnose fra ECU'en på en marine power 5,7mpi

Motoren har en Delphi MEFI 4B ECU som er mye brukt i båtmotorer men også i forskjellig motorsport. Den brukes av volvo penta, mercruiser, indmar, marine power, pcm og mange fler da det er en versatil, robust og kraftig liten sak.

Den brukes både på 350mpi og også big block 8,1 samt GM LS6

Den har både CAN interface og serie-utgang.

Jeg trodde faktisk at jeg kunne koble en OBD2 scanner til serie utgangen eller til can-pluggen og få fram obd info men det ville seg ikke. Det finnes kanskje flere protokoller som kalles can og på denne motoren er det ikke can-bus ledninger fram til diagnosekontakten. Den er muligens bare til DTS og sync? Kanskje den ikke er satt enabled? Diagnosekontakten på denne motoren er en 10pins DLC (diagnostic link connector) og her er det foruten B+ og jording også en MIL utgang (malfunction indicator lamp) som normalt går til alarm buzzer, en kontakt til å sette ECU'en i service mode og til slutt en serial port. Jeg antok at det her var snakk om variabel pulsbredde J1850 som er vanlig på GM fra denne tiden men jeg lurer nå på om det rett og slett er RS 232? Noen som har noen idé til hvordan jeg kan finne det ut? Google har ikke vært en venn i det siste.....

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mercruiser NEWS!!!
We are now able to work with the old Mercruiser (MEFI) ECU's!

 

http://www.lundinsmarin.se

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Men kanskje de kan svare på det.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det vanlige er at de kan svare på hva som står i prislisten. Jeg kan låne et rinda instrument men trenger da en overgang. Det går sikkert like raskt å skaffe og koster en brøkdel. Det som er spørsmålet her er om hvilken protokoll som brukes og om jeg kan bruke min obd software via rs232 på laptopen? Vanligvis må man bruke en elm327 gateway fordi obd faktisk er fem forskjellige protokoller og obd pluggen har forskjellige pinner til de ulike protokoller.

Link to post
Share on other sites

Nå spurte du vanskelig, jeg har vært borti gamle MEFI systemer, og alle modeller fra 4 og nedover har vel to 32 pins kontakter, og ut derfra er det gjerne et lys eller noe for å si i fra om feil, og en slik 10 pins DLC kontakt for diagnose.

 

Tar jeg ikke feil brukes en egen protokoll utviklet av Delphi, og du må nok låne et Scantool.

Det skal være nettopp de kablene du trenger for å koble til MEFI 1-6 som følger med som standard til et Scantool, slik at den som har verktøyet bør jo også ha de kablene du trenger.

 

Edit: måtte nesten sjekke på Rinda, og de selger disse nå i følgende pakker

 

bilde

 

Og det er nettopp 94005 du trenger, og den er inkludert i alle pakkene unntatt den for utenbordsmotorer, men tidligere tror jeg den kabelen alltid var inkludert når man kjøpte et Scantool, så sjekk med den som har dette om ikke det også finnes rette kabelen.

 

Her er vel den beste manualen på feilsøking av MEFI

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er det jeg frykter, at det ikke er noe standard sw. Men jeg mener å ha lest et sted at obd 1 skal gjøre jobben. Man trenger da en aldl til rs232 converter. Om den inneholder et chipset eller om det bare er en plugg vet jeg ikke. Pin-out på rs232 skal være: pin2=serial, pin5=ground.

Den manualen har jeg og det står mye nyttig der.

Det er som du sier to 32 pins kontakter men det gjelder alle mefi versjoner fra 1-4, pin-out er dog forskjellig.

Den rinda scanneren ble levert kun med fire pins plugg til en spesifikk mercruiser.

Link to post
Share on other sites

Det kom en pakke i posten her om dagen med ScannerPro software og DLC-USB kabel.

Det fungerte utmerket rett ut av esken. Nå leser jeg live data fra ECU'en, den kan recorde for å analysere data i ettertid.

Det er en verdi som heter Cam retard, altså timingen av fordeleren i forhold veivsensoren. Denne må settes innenfor en ganske liten margin ellers fusker motoren. Med dette utstyret er dette mulig å gjøre hjemme, uten er det ikke mulig. Tid for test-tur.

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...