Jump to content

Ankersvivelen røk i går. Noen med lignenede erfaring?


NilsPils

Recommended Posts

Jeg byttet ut forbryterne til ankervinsjen til hekkankeret i går. De nye bryterne virket utmerket ved første test, men da jeg dro inn ankeret landet det litt hardt, ankersvivelen røk og ankeret gikk til bunns. :headbang:

 

Det var et 10kg syrefast brucekopianker med en syrefast svivel. Svivelen røk i den langsgående bolten som gjør at ankeret kan rotere.

 

Jeg ser muligheten for at denne bolten får juling hver gang ankeret lander og kan ha blitt utmattet ettet hvert. Men dette var også det ankeret som fikk stammen sterkt bøyd da det reddet meg fra å lande på et skvalpeskjær med tau i propellen for et par år siden. Så det kan hende at hadde en gammel skade fra den episoden.

 

Uansett er jeg nå blitt litt skvetten og vil passe bedre på når jeg lander ankeret heretter. Men jeg lurer også på om jeg bør skifte svivelen på det andre ankeret i front?

 

Er det flere her som har hat lignende erfaring?

 

 

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke opplevd noe slikt, men jeg googlet mye da jeg la ut fortøyningsbøye for noen år siden, og ... ja, svivelen er et svakt ledd. Da jeg oppgraderte ankeret til Mantus ble jeg anbefalt å legge inn en svivel, og jeg fulgte anbefalingen uten å tenke på denne problematikken - hm. Den svivelen jeg har kjøpt er også en helt lukket sak, ikke mulig å inspisere om den trenger utskifting eller ikke.

 

Trasig å miste et syrefast anker, de er jo ikke helt billige.

Link to post
Share on other sites

Ankeret ligger på 6.5 meter ved bryggekant i Sand Marina. Litt dypt for meg å dykke, sikten er veldig dårlig nå og jeg vurderte prisen på nytt anker til 2,5 - 3,000 kroner. Lønner seg vel lite å rekvirere dykker da?

 

Enig i at svivelen er umulig å inspisere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sikkert noen her på BP som kan dykke ned på Sand til 6.5 meters dyp mot en flaske rødvin eller to, da kan det lønne seg allikevel :-) Men personlig ville jeg heller ha investert i nytt galvanisert Rocna, Mantus e.l. i stedet for nytt syrefast Bruce-kopi - i allefall dersom ankeret er en bruksgjenstand :-)

 

For fortøyningsbøyer er vel løsningen å overdimensjonere svivelen. Det er ikke like mulig i et ankeroppsett.

Link to post
Share on other sites

Hei NilsPils

 

såg på en tidl bilde av Saowanee att du har ankersvivelen sittende rett i ankaret, det har jeg også,

(men skall endre det!)..........skulle ankaret fastne på bunn mellom ett par steiner, slik att kjettingen

trekker 90gr mot leggen (vet ikke om det heter legg på norsk?!) så blir det en brytende kraft, moment

i svivelen.....dette er feil...det er derfor det er ett ovalt hull...der skall sitte en sjakkel, montert så att

sjakkeln vrider seg i kjettingens lengsretting.

 

kan det vare dette som er orsaken? 

bilde

 

bilde

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

God observasjon Gunga og du har helt rett !

Jeg tror ved nærmere ettertanke at jeg har samme feilen selv både i baug og akter. Her må det sjekkes og sjalkles om det er slik.

Sikkert mange som har samme feilmonteringen.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

God observasjon Gunga og du har helt rett !

Jeg tror ved nærmere ettertanke at jeg har samme feilen selv både i baug og akter. Her må det sjekkes og sjalkles om det er slik.

Sikkert mange som har samme feilmonteringen.

 

Enig. Det var nettop det jeg antydet som mulig årsak da jeg nevnte at jeg hadde fått bøyd ankerstammen for et par år siden. Sikkert mulig at svivelen fikk en skade da. Desverre lot jeg delen som satt igjen på kjettingen bli igjen i båten etter helgen. Neste gang jeg er i båten skal jeg studere bruddet nærmere. Det bør gå an å se om det er et vanlig utmatningsbrudd og eventuelt hvordan det har startet.

 

Gunga Din: takk for tipset med sjakkel. Det blir sjakkel på begge ankerene mine heretter.

 

Sikkert noen her på BP som kan dykke ned på Sand til 6.5 meters dyp mot en flaske rødvin eller to, da kan det lønne seg allikevel :-) Men personlig ville jeg heller ha investert i nytt galvanisert Rocna, Mantus e.l. i stedet for nytt syrefast Bruce-kopi - i allefall dersom ankeret er en bruksgjenstand :-)

 

For fortøyningsbøyer er vel løsningen å overdimensjonere svivelen. Det er ikke like mulig i et ankeroppsett.

 

Takk for tips, men det blir nok nytt Bruce igjen. Og galvanisert anker er ikke tillatt på Saowanee.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ankeret ligger på 6.5 meter ved bryggekant i Sand Marina. Litt dypt for meg å dykke, sikten er veldig dårlig nå og jeg vurderte prisen på nytt anker til 2,5 - 3,000 kroner. Lønner seg vel lite å rekvirere dykker da?

 

Enig i at svivelen er umulig å inspisere.

 

Jeg bor rett over sundet, jeg kan hente opp ankeret for deg. Har du en eksakt posisjon? Sikt i Asmalsundet på denne tiden av året er verre enn i en kopp kaffe, så det bør være nøyaktig.

 

Hadde tenkt at jeg skulle få hilst på både deg og andre i helgen, men jeg har ikke hatt tid til å begynne på vårpussen på egen båt før nå, så derfor...

Link to post
Share on other sites

Men personlig ville jeg heller ha investert i nytt galvanisert Rocna, Mantus e.l. i stedet for nytt syrefast Bruce-kopi - i allefall dersom ankeret er en bruksgjenstand :-)

 

Nå glemmer du deg bort tobixen, Mantus er jo stygt, så det er uaktuelt   :wink:  Men hva med et Ultra

 

bilde

 

Men det spørs nok om ikke Nils får tilbake brucen sin, så får han slite med det en omgang til :giggle:

Link to post
Share on other sites

Jeg bor rett over sundet, jeg kan hente opp ankeret for deg. Har du en eksakt posisjon? Sikt i Asmalsundet på denne tiden av året er verre enn i en kopp kaffe, så det bør være nøyaktig.

 

Hadde tenkt at jeg skulle få hilst på både deg og andre i helgen, men jeg har ikke hatt tid til å begynne på vårpussen på egen båt før nå, så derfor...

 

Det var et så godt tilbud at jeg ikke kan avslå!

 

Jeg sa feil det var 5.5 og ikke 6.5 meter på ekkoloddet. Jeg sender deg en skisse med posisjon senere. Jeg skal greie rundt +- 0.5 m. Det var dårlig sikt, ja! Jeg hadde med våtdrakten men har problemer med stor oppdrift så 5.5m er en utfordring. Det og den dårlige sikten fikk meg til å avstå å prøve. Dette haster ikke for meg nå da jeg planlegger å ta båten til Oslo en tur med det første for å foreta en del utbedringer.

 

Vi får se til å treffes en annen gang. Kanskje ankeret mitt er en god anledning? Det er alltid trivelig å treffe sånne typer som også er litt gale når det gjelder å lage ting selv. Vi er kanskje bitt av samme basillen?

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Nå glemmer du deg bort tobixen, Mantus er jo stygt, så det er uaktuelt   :wink:  Men hva med et Ultra

 

Men det spørs nok om ikke Nils får tilbake brucen sin, så får han slite med det en omgang til :giggle:

 

Det var et nydelig anker! Det hadde gjort seg i baugen på Saowanee. Ser også ut til å være et godt anker.

Vet du om det selges det i Norge? Lurer også på om det passer i ankerrullen til Bruce?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hvis det ligger ved brygga har jeg med hell fulgt følgende oppskrift for å hente opp en pullpit (ikke spør  :blush: ) fra 6 meters dyp:

 

Slipp ned noe tungt (et annet anker?) i et tau og gjør fast tauet i brygga/båten. Ta på deg våtdrakt og noen kg lodd og dykkermaske. Venter du til senere på sommeren trenger du neppe våtdrakt og lodd. Dra deg ned etter tauet. Hent det du har mistet og dra deg opp igjen. Når det gjelder ankeret bør du kanskje ha med deg et tau du kan sjakle fast i ankeret så du kan dra det opp når du er tilbake på land. Dette bør ikke ta mer enn 20-30 sekunder under vann, og såpass lenge klarer man uten problemer å holde pusten.

Redigert av Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måte å hindre knekk på ankersvivelen er å montere den et stykke inn på kjetttingen. Dvs si å klippe av et kort stykke kjetting og benytte svivelen som skjøtestykke. Lengde slik at den ikke kommer i konflikt med ankervinsjen. Kun strekkrefter i svivelen uansett vinkel i forhold til ankeret.

Link to post
Share on other sites

Den enkleste måte å hindre knekk på ankersvivelen er å montere den et stykke inn på kjetttingen. Dvs si å klippe av et kort stykke kjetting og benytte svivelen som skjøtestykke. Lengde slik at den ikke kommer i konflikt med ankervinsjen. Kun strekkrefter i svivelen uansett vinkel i forhold til ankeret.

OK. Men da må jeg vel også ha sjakkel for å feste kjettingstumpen til ankeret? Så sjakkel mellom anker og svivel blir vel da like greit (og færre deler)?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har oppdatert Båtwiki'en nå, med en seksjon om svivel.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Ankeroppsett#Svivel

 

Dersom man har ankerkjetting og et anker som skal ligge "rett vei" på ankerrulle/baugspryd, så kan det være fordelaktig å ha en svivel montert like over ankeret.

Svivelen kan være et svakt ledd[8]. Ifbm fortøyningsbøye overdimensjonerer man ofte svivelen, det er ikke alltid like trivielt i et ankeroppsett - men dersom man monterer et kort stykke kjetting mellom svivel og anker kan det være mulig. En gjenganger i mange settinger hvor svivelen har røkket etter å ha vært utsatt for sterke krefter sideveis. For å unngå dette er det viktig å ikke montere svivelen rett på ankeret, men la det være i allefall en sjakkel eller kanskje også et lite stykke kjetting mellom ankeret og svivelen.

Link to post
Share on other sites

Hvor lå du på Sand? Lå du i en bås? Båsnummer? Eller lå du longside på en av bryggene?

 

Det var Sand Marina, like før avreise etter Østfoldtreffet. Vi lå på utsiden (mot sundet) som vist på denne skissen nedenfor.

Det er jo veldig hyggelig hvis du tar opp ankeret for meg, men la det ikke bli noe stress. Dette var ankeret akter, 10 kg syrefasst brucekopi. Jeg har et i baugen også, så jeg greier meg foreløpig.

 

bilde

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trenger en svivel når en har kjetting?

 

Det er greit med spenning , men ikke når en ankrer.

 

Har ankret med kjetting siden 87 og ikke sett behovet med Bruce.

Kabularet trekker da kjettingen likt opp  og ikke sett noe tvinn på den meteren mellom vinsj og anker.

 

Hvilke anker er det som spinner på vei opp?.

Da får en stoppe når det er klar av vannet så det kan spinne tilbake.  

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...