Jump to content

Ankersvivelen røk i går. Noen med lignenede erfaring?


NilsPils

Recommended Posts

Trenger en svivel når en har kjetting?

 

godt spørsmål - ankersalgsmannen mente jeg ville få bruk for det.

 

Kabularet trekker da kjettingen likt opp

 

Det høres jo unektelig riktig ut (med unntak av de gangene man kjører kjettingen helt gjennom, f.eks. for å forlenge kjettingen med tau).

 

Hvilke anker er det som spinner på vei opp?

 

Mantus'en min kommer rett som det er "feil" vei opp, men det er jo fordi jeg har svivel.

 

Min gamle bruce, samt akterbrucen hadde/har ikke svivel, og aldri noe problem med det såfremt jeg kan huske.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trenger en svivel når en har kjetting?

 

Det er greit med spenning , men ikke når en ankrer.

 

Har ankret med kjetting siden 87 og ikke sett behovet med Bruce.

Kabularet trekker da kjettingen likt opp  og ikke sett noe tvinn på den meteren mellom vinsj og anker.

 

Hvilke anker er det som spinner på vei opp?.

Da får en stoppe når det er klar av vannet så det kan spinne tilbake.  

 

Junior og jeg diskuterte det samme forleden. Med kjetting burde jo ankeret  komme opp samme vei hver gang så det burde ikke være noe problem, heller motsatt. Men vi tenkte at dersom ankeret skulle finne på å spinne under veis, kan det kanskje forårsake klyse på kjettingen(?). Så vi konkluderte foreløpig med at svivel er sikrest.

 

Noen flere med erfaring her?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Bruker man Wasi Powerball kan man montere den rett på ankeret. Men om man trenger det? Tja. Jeg monterte da jeg hadde CQR-anker - som alltid la seg på siden og ikke ville grave seg ned. Teorien var at ankeret ikke vrir seg like lett med en kjetting med strekk i, slik at en svivel ville gjøre det enkelre. Nå hjalp det null og nix med CQR. Byttet til Delta og har siden vært 100% fornøyd, men har latt svivelen stå på. 

Jeg er usikker på hvor mye det betyr, men tenker det kan ikke skade. Når kjettingen strekkes og dras langs bunnen er det sikkert noe enklere for ankeret å "snu seg" med en svivel. 

Link to post
Share on other sites

Ikke for å kuppe tråden din NilsPils, men

 

... Byttet til Delta og har siden vært 100% fornøyd,

 

Jeg forstår at du er fornøyd med Delta framfor det gamle CQR ankeret. Jeg ser at av alle de store flotte båtene i havna her nede har sikkert 95% delta anker. Er dette et bra anker? I en annen tråd har Steinsvik lagt ut en videosnutt av et anker som blir trekt sidelengs bortover bunn, var ikke det et Delta? La merke til en P420 i dag med et slikt i baugen. Stusset på hvor lite og puslete det var i forhold til båten.

Link to post
Share on other sites

Videoen var vel et spade-anker tror jeg? Har ankert MYE med delta-ankeret og har med et unntak aldri opplevd at det har sluppet - og da hadde vi kuling fra siden, bunn med mye sjøgress og for lite kjetting ute. Det tar som regel tak med en gang. Du bør jo kjøpe riktig størrelse i forhold til båt der og. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjenner du igjen dette NilsPils?

 

 

Ser noe kjent ut det der, ja :yesnod: 

 

Det er nok det ankeret som reddet båten fra å drive på skvalpeskjæret ved Missingene og som måtte få rettet ut skaftet etterpå. :smiley: :smiley:

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tror svivel er totalt unødvendig med kjettingkabular. Når det er sagt har jeg svivel på Bruce-look ankerfeste mine både foran og bak, men for å være helt ærlig har jeg kjøpt det på autopilot da "alle" har det de siste årene.

Det er jo begrenset hvor mange ganger man surrer, og det skal endel runder til for å tvinne 10-30 meter kjetting.

 

Når man vinsjer opp vil jo kjettingen tvinne seg ut uansett og således bør ankeret ha en større sjans får å treffe riktig inn i rulla om man har matchet opp det siste kjettingeddet med sjakkelen, ankerets riktige possisjon og kabularet. Ankeret mitt foran treffer feil 50% av gangene og må snus manuelt.

 

Denne episoden til Nils Pils gjør meg bare mer sikker på at jeg skal fjerne svivelene og erstatte de med en "glatt" sjakkel isteden.

 

Ser Bruce får mye pepper, men det er ufortjent etter min erfaring. Hvertfall i de områdene vi ferdes.

Jeg farter ikke jorda rundt og ankrer ikke på stein, koral eller hard sandbunn. I 95%+ av tilfellene er det en variant av gjørmebunn, og der er Brucen rett og slett rågod både som bauganker med mye kjetting ute og som hekkanker hvor vinkelen på draget alltid er slak.

 

Men det må selvfølgelig brukes riktig og helst kjøres fast i den retningen man forventer størst belastning.

Har ofte får kjørt ankeret såpass fast at jeg må ha kjettingen stram og vertikalt opp fra ankeret og så kjøre motoren i gir for å vri det opp.

 

Har dykket ved noen anledninger og ankeret stort sett vært ute av syne. Sør bare kjettingen forsvinne og halve armen må stikkes ned i gjørma for å finne det.

De gangene Brucen ikke har festet seg for meg har stort sett vært på steinbunn, men det hører man lett da det klunker godt helt opp i båten.

 

Men jeg kunne godt tenkt meg å prøve Rocna eller Vulcan fremme da rulla mi ikke er optimal for Bruce, hadde ikke vært for at de syrefaste utgavene nesten koster som en god bruktbil.

 

Delta/ ploganker? Har sett for mange P og F båter dregge sakte avgårde på løs bunn når det blåser litt. Sikkert flott på en atoll i Stillehavet dog ;-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

http://features.coastalboating.net/Editorials/swivels/index.html

 

Jeg gjør også denne "tabben", jeg kjører ankeret helt stramt med vinsjen slik at det ikke skal være noe rom for slingring underveis. Det gir mye ekstra belastning på bla svivelen, for noe slingring blir det uansett når man går gjennom kraftige bølger. Ihht linken over er det altså smartere å ha slakk på kjettingen og ha et separat tau e.l. strikk for å holde ankeret stramt på baugsprydet.

Link to post
Share on other sites

Jeg har nå fått hjem begge delen av svivelen som røk. Det var en helgjenget bolt av unbrakotype som var røket rett under hodet der det var en hulkil nesten uten radius. Bruddet var deformasjonsløst, bortsett fra et lite restbrudd. Det tolker jeg som at bolten har vært utsatt for utmatning, sansynligvis pga. slaget hver gang ankeret trekkes inn til anslag. Hos meg forgår dette nok litt vel brutalt.

 

Jeg kommer ikke til å montere en slik svivel igjen da jeg mener en bolt med skarp kant under hodet er dårlig design og brudd på vanlige gode designregler. Jeg kommer til å montere ankeret med sjakkel direkte på kjettingen og så observere om dette forårsaker noe problem, for eksempel med at det entrer i riktig posijon. Og så kommer jeg til å følge bedre med når ankeret entrer og ta det rolig inn. Til det har jeg fotbrytere på dekk som jeg nå også har byttet da de forige streiket pga. korrosjon.

 

Ankervinsjen min strammer kjetingen helt og holder ankeret godt på plass uten at det har anledning til å slenge eller vibrere. Sånn vil jeg fortsatt ha det, uten sikring med tau. Jeg foretrekker å ha anledning til å droppe anker i full fart, uten å måtte bevege med utendørs på båten.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Det er vel neppe bra for ankervinsjen at kjettingen henger direkte i kabelaret hele tiden. Store rykk og belastninger kan bende akslingen (har jeg hørt), i tillegg til at selve vinsjen med sin innfestning får store påkjennelser, og det rykker mer i båten når kjettingen er festet uten demping.

 

Vi bruker en Victory kjettingkrok, som vanligvis faller av automatisk om man drar kjettingen helt opp til rullen. Da kan man eventuelt få av avlasteren fra cockpit, om man har fjernkontroll.

Kombinert med 2x18 mm tau med gummiavlastere festet i kryssholtene i baugen, blir det vanvittig bra støtdemping. Det blir i praksis som å fortøye båten i baugen.

 

bilde

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...