Jump to content

Tåler Kikkert & Kamera humping i liten båt ved litt sjø?


Daniel-

Recommended Posts

Hei.
 

Jeg har planer om å investere i en Fujinon Techno-Stabi 14x40. http://www.fujifilmusa.com/products/binoculars/technostabi/index.html

 

 

Jeg lurer på om kikkerter/kamera & optikk generelt tåler den humpingen og ristingen det vil være i en 23fot ved litt sjø. Og spesielt en kikkert med stabilisator, om det har noe å si? De vil selvsagt være godt pakket ned og beskyttet for dunking fra andre gjenstander, men jeg tenker på G kreftene de vil pådra seg av "hoppingen" i bølgene.

 

Hadde satt pris på om noen kunne dele sin kunnskap på dette området.

 

Link to post
Share on other sites

Har denne kikkerten. Den leveres med en støtabsorberende veske. Jeg ville ikke latt den ligge å slenge i en liten robåt. Forøvrig er dette en fantastisk kikkert å ha i båt, men litt for stor og tung til å gå i fjellet med

Ok, jeg har en 23fot jeg ofte kjører opp til 40 knop selv om det er litt bølger og da blir det en del dunking/risting av løse ting. Hva tenker du om å ha den kikkerten i den støtsabsorberende vesken på en plass hvor den står fast, men blir belastet av Gkreftene ved dunkingen fra å kjøre gjennom bølgene i høy hastighet? Tror du G kreftene alene vil være uheldig for kikkerten?

Link to post
Share on other sites

Er planen å bruke denne for navigering? 7X50 er den mest brukte for formålet. 7 fordi større forstørrelse kan være vanskelig å holde stødig i bølger, 50 for å fange nok lys når det er gråvær/skumring

 

En god båt-kikkert tåler mye

Skal ikke bruke den noe særlig til navigering. Mer til å se på båter / hytter / dyr eller andre ting som er for langt vekke. Jeg bruker en kartplotter til navigering. Jeg har prøvd noen 7x50, men syns ikke de er kraftige nok til mitt bruk. Eller, jeg ville foretrukket noe kraftigere, men er som sagt bekymret for sensitiviteten til en slik kikkert med stabilisator mtp humping/dumping/risting/g krefter. Det kan fort bli 3G i bølger.

Redigert av Daniel- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse kikkertene er ikke laget for 3G. Så jeg ville også vært usikker på om det vil vare. Eller egentlig er jeg sikker på at det ikke vil vare, men usikker på hvor lenge varer det før det ryker.

 

En kikkert laget for båtbruk tåler juling. Akkurat som et båtbatteri også er laget for å tåle mer juling enn en bilbatteri (noe de fleste ikke er klar over). Jeg bruker båt på samme måte og marsjer 40 knop uansett vær, men blir støl i bena etter en tur.

 

I båt er det vanskelig å holde en kikkert stødig. Derfor ofte 7ggr forstørrelse, Selv har jeg gått for en 10ggr og robust konstruksjon. Så får det heller hoppe og danse litt. Ser allikevel staker og annet som er det jeg vil vite om.

Link to post
Share on other sites

Disse kikkertene er ikke laget for 3G. Så jeg ville også vært usikker på om det vil vare. Eller egentlig er jeg sikker på at det ikke vil vare, men usikker på hvor lenge varer det før det ryker.

Det var det jeg også tenkte. Jeg ringte et par butikker å spurte hva de mente og de hadde svært forskjellige svar. Noen mente det ikke ville gå bra, mens noen mente det absolutt ikke ville være noe problem og at det var fall disse kikkertene ble ødelagt av.

 

Jeg tenker jeg skal prøve å finne en løsning hvor den kan ligge på et slags underlag som kan virke nesten som en vannseng. La kikkerten ligge i Pelikan kofferten under transport som igjen er oppå dette underlaget i ett av rommene i båten. Jeg vet ikke foreløpig hva det underlaget vil være laget av, men får se om jeg finner på noe.

 

 Jeg bruker båt på samme måte og marsjer 40 knop uansett vær, men blir støl i bena etter en tur.

hehe, ja. Kjenner det i lårene etter hvert.

Redigert av Daniel- (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Vurderer også denne type kikkert, har forhørt meg litt i område Oslo - Ski. Ingen jeg har snakket med har den og vanskelig å få svar bedre enn "den skal være bra" og lignende. Kunne godt tenke meg å se/holde/prøve den før kjøp. Enkelte båtutstyrforhandlere har hatt den, men mener den er vanskelig å få tak i.

Tips om seriøs forhandler?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har selv vært på jakt etter ny kikkert i sommer. Hos Herholdt Andersen i Tønsberg fikk jeg i mine øyne, den råeste demo jeg har opplevet i en butikk. Jeg kom inn i butikken og ville se på Marine kikkerten fra Focus. En 7x50 med kompass og avstandsmåler.

Kikkerten ble låst ut av skapet og pakket ut. Hadde allerede testet ut Marine kikkerten til Biltema. Etter testen sa jeg til ekspeditøren, at jeg ikke kunne se, føle/merke noen forskjell overhodet på Focus'n eller Biltema utgaven. Eneste forskjell er at det gule felter hos Biltema, der Focus'n er blå. Jeg sier at jeg må få en meget god grunn, til at jeg skal betale nesten 1000 kr mer for Focus'n

Det skal du få sier ekspeditøren og ber om og få tilbake kikkerten. Jeg strekker ut armen for å gi fra meg kikkerten. Men i stedet for og ta den fra meg, slår han kikkerten ut av hånda mi. Den dermed et fall på fort 1,5m rett ned på et flislagt gulv.

Jeg blir stående rimelig overasket/ forskrekket. Ekspeditøren bøyer seg ned, plukker opp kikkert og gir den tilbake til meg og sier : Derfor betaler du 1000 kr mer for vår kikkert ! :smiley:

 

Tviler på at jeg ville fått samme demo hos Biltema. Dessverre ble kikkerten for dyr, så jeg havnet opp med en Focus Action 8x42 i stedet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en relativt billig kikkert fra Watski, jeg lurer på om det var Plastimo. Jeg må innrømme at jeg ikke har behandlet den særlig pent. Etter kun noen måneder ble det et problem med at den er litt vindskjev - bildet til høyre og venstre overlapper ikke hverandre mer.

 

Jeg greide meg uten kikkert i mange år, men jeg ble rimelig fort "hektet" på å ha kikkert ombord. Den gir mye verdifull informasjon, som kurs på en båt på avstand, lete etter staker i halvmørket, finne ledige plasser når man ankommer en stor gjestehavn, etc - og i tillegg kan den ofte tilfredstille nysgjerrigheten når man ser noe "rart" eller interessant på avstand eller i halvmørket.

Link to post
Share on other sites

Objektiver til kamera bør legges litt ekstra beskyttet. Av alle systemkameraer på jobben låser objektivene seg opp etter noen år. Men da har de ligget å ristet en del timer hvert døgn i skumfylte bokser. Private kameraer ser vel egentlig ikke like mye risting. Men objektiver, og generell finmekanikk, har ikke godt av risting over tid.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...