LEVIN Startet 6.Juli.2015 Del på Facebook Startet 6.Juli.2015 Hei. har en Utter c680 med cummins mercruiser 2,0 qsd, 150 hk. Har vært på land for agregatservice, bunnsmurning, justering av gearvaijer(problemer med revers) og skifte av luft og dieslfiltrer. Når båten sjøsettes får vi bare 3000 omdr. og 18 knop, skal yte 4000 omdr. og toppfart på 30 knop. Har hatt av dieselfiltrene og byttet vannutskiller pånytt, filtrene og diesel så fin ut både før og etter filterbytte. Motor starter og går som en klokke men mangler turtall. Noen som erfaringer med denne problemstillingen ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LEVIN Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Har koblet av gassvaijer på motor og gitt gass direkte på motor, fortsatt bare 3000 omdr. Kan vi da utelukke drivstofftilførsel og turbo ? Da vi bor i "grisgrente strøk" er det langt til nærmeste cummins verksted så vi er taknemmelig for alle tips Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trophy Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Klarer nok ikke 3000 omdr. med kaputt turbo. Tipper det er drivstoffproblemer. Kjenner ikke motoren din, men hadde selv en cummins mercruiser 4,2 og den hadde en sil ved håndpumpen som kan gå tett. Luftfilter kan også være et problem, men da merker man det på eksosen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
svendis Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Hvis den har lagt lenge i ro så kan det jo tenkes at turboen henger litt. Prøvd å snurre litt på den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
steyr t Svart 7.Juli.2015 Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Hei ! virker trimmeteret på dasjbordet ditt? Motoren nekter å gå over 3000 hvis ikke trimsensoren er i orden/koblet til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LEVIN Svart 7.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2015 Takk for svar, feilsøker imorgen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LEVIN Svart 8.Juli.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Når vi hadde av agregatet så ble trimsensorene løsnet og da de tilbakemontert ble ikke seniorene justert, når båten kom på sjøen så ser jeg at trimmeteret oppfører seg annerledes iforhold til stillingen på agregatet enn tidligere men tenkte at så lenge agregatet går opp og ned som vanlig hadde ikke dette noe å si. Er det viktig at sensorene er rett justert? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NBF16 Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Her vil du finne justeringsbeskrivelse. Skal være likt på Bravo og Alpha 1 gen.II. http://www.tsgmarine.no/deler/manualer/drev/bravo/4%20A%20Service%20Procedures%20Requiring%20Minor%20Disassembly.pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
steyr t Svart 8.Juli.2015 Del på Facebook Svart 8.Juli.2015 Hvis motoren tror at aggregatet står høyt oppe så reduseres motoreffekten for å spare drivlinen for unødig belastning. (nøyaktig 3000 rpm) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronna Svart 11.Januar.2018 Del på Facebook Svart 11.Januar.2018 Hei, jeg har en Uttern c68 med en QSD 2,8 og jeg har samme problemet.....stopper på 3000 rpm ikke noe fjusking med motoren starter å går finnt men mangler 800 rpm,......lurer på om du klarte å finne ut hva som var problemet.......håper på svar....... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 11.Januar.2018 Del på Facebook Svart 11.Januar.2018 På noken av båtane til Utteren har det hendt at dieselrøret som går ned i tanken har sprekt.Er eit tynt metallrør som er trykt på plass med ein o ring,går å snu røret i nødsfall.For å kontrollere dette må sugerøret løsnes på tanken.Ved ei liten sprekk vil det suge luft,somkan virke inn på turtallet Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
qwerty Svart 14.Juli.2018 Del på Facebook Svart 14.Juli.2018 Opplevde det samme nå, men fant ut at det var trimsensor som var synderen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sessa32 Svart 17.Juli.2019 Del på Facebook Svart 17.Juli.2019 Ser at dette er en gammel post, men kan man gjøre noe for å overstyre hvis denne trimsensor går opp og ned i vilden sky, sånn at motoren får fullt turtall, båt må jo opp for å bytte, evt justere trimsensor. Gjelder en qsd 130 med alpha 1 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Vikene Svart 21.Juni.2020 Del på Facebook Svart 21.Juni.2020 (redigert) Gammel post, men jeg kjøpte ny sensor og har lagt den inne i motorrommet. Behøver ikke trim indikatoren egentlig, tar det på følelsen med båten allikevel. Og da jeg har hørt det er ett noe kjent problem med de indikatorene, skiftet jeg ikke i vinter heller. Har den bare liggende i motorrommet. Muligens ikke den mest proffe løsning men funker for meg, så slapp jeg ta båten opp i fjor en ekstra gang. Må bare være forsiktig med ende posisjonene. Redigert 21.Juni.2020 av Vikene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
232 Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 Tenho um qsd 2.0 170 hp...ele esta limitando a 3000 rpm, o sensor do trim nao esta funcionando no painel.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
232 Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 qwerty skrev On 14/07/2018 at 09:51: Experimentou a mesma coisa agora, mas descobri que o culpado era o sensor de compensação. qual seria esse sensor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 2.Juni.2021 Del på Facebook Svart 2.Juni.2021 É provável que haja um sensor de compensação com defeito. Tente substituí-lo. O motor limita a velocidade a 3000 rpm se não estiver conectado ou com defeito. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
232 Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 what would this sensor be? of the tail? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Swingswong Svart 3.Juni.2021 Del på Facebook Svart 3.Juni.2021 It is on your transom Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Erlingje Svart 1.September.2022 Del på Facebook Svart 1.September.2022 (redigert) Det er præcis som "steyr t" skrev i 2015. Havde problemet med max 3000 omdrejninger efter søsætning. Flyttede på trimsensoren, som er afmonteret i øjeblikket, og fik straks fulde omdrejninger igen. Tak! Redigert 1.September.2022 av Erlingje (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.