Jump to content

cummins mercruiser 2,0 qsd, 150 hk, får maks 3000 omdr.


LEVIN

Recommended Posts

Hei. har en Utter c680 med cummins mercruiser 2,0 qsd, 150 hk. Har vært på land for agregatservice, bunnsmurning, justering av gearvaijer(problemer med revers) og skifte av luft og dieslfiltrer. Når båten sjøsettes får vi bare 3000 omdr. og 18 knop, skal yte 4000 omdr. og toppfart på 30 knop.

Har hatt av dieselfiltrene og byttet vannutskiller pånytt, filtrene og diesel så fin ut både før og etter filterbytte.

Motor starter og går som en klokke men mangler turtall.

 

Noen som erfaringer med denne problemstillingen ?

Link to post
Share on other sites

Har koblet av gassvaijer på motor og gitt gass direkte på motor, fortsatt bare 3000 omdr. Kan vi da utelukke drivstofftilførsel og turbo ? Da vi bor i "grisgrente strøk" er det langt til nærmeste cummins verksted så vi er taknemmelig for alle tips

Link to post
Share on other sites

Klarer nok ikke 3000 omdr. med kaputt turbo. Tipper det er drivstoffproblemer. Kjenner ikke motoren din, men hadde selv en cummins mercruiser 4,2 og den hadde en sil ved håndpumpen som kan gå tett.

Luftfilter kan også være et problem, men da merker man det på eksosen

Link to post
Share on other sites

Når vi hadde av agregatet så ble trimsensorene løsnet og da de tilbakemontert ble ikke seniorene justert, når båten kom på sjøen så ser jeg at trimmeteret oppfører seg annerledes iforhold til stillingen på agregatet enn tidligere men tenkte at så lenge agregatet går opp og ned som vanlig hadde ikke dette noe å si. Er det viktig at sensorene er rett justert?

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

På noken av båtane til Utteren har det hendt at dieselrøret som går ned i tanken har sprekt.Er eit tynt metallrør som er trykt på plass med ein o ring,går å snu røret i nødsfall.For å kontrollere dette må sugerøret løsnes på tanken.Ved ei liten sprekk vil det suge luft,somkan virke inn på turtallet

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...

Gammel post, men jeg kjøpte ny sensor og har lagt den inne i motorrommet. Behøver ikke trim indikatoren egentlig, tar det på følelsen med båten allikevel. Og da jeg har hørt det er ett noe kjent problem med de indikatorene, skiftet jeg ikke i vinter heller. Har den bare liggende i motorrommet. Muligens ikke den mest proffe løsning men funker for meg, så slapp jeg ta båten opp i fjor en ekstra gang. Må bare være forsiktig med ende posisjonene. 

Redigert av Vikene (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...