Jump to content

VPAQ240, dårlig tomgang når kald og starter ikke når varm.


Davidsen

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg en Fjord 21 DC 1970 mod i fjor med en Ford V8 motor bygd på en Volvo penta AQ240 med 4 porta Holley forgasser, Motor er lettstarta når den er kald men må la den gå på 2 - 3000 i turtall i 4 - 5min før motor blir varm nok til å holde seg på tomgang. noen som vet hvorfor den må gå så lenge før den klarer å holde seg på tomgang?

 

Når motor er varm og jeg slår av og skal starte igjen er den noe lei å starte igjen. noen som vet hvorfor?

 

turtallet stopper på 3800 mener jeg har lest at den skal klare å gå til 4200 uten at dette er noe jeg virkelig trenger. kan vell ha noe med hvordan propell osv det er.

 

Det er Volvo penta 280 drev på båten.

 

Legger ved finn anonsen med bilder her: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?folderId=4399047&finnkode=48869303

 

Noen som klarer å se utifra bildene hvordan Ford motor dette er?

Kommentar fra moderator: Tittel er redigert
Link to post
Share on other sites

nææ 3800 er greit nok det. toppeffekten ligger på 3800 så noe særlig meir er ikkje å hente likevel. om den planer lett så kan det bare være slik. Heller astmatiske desse i standard utførelse. Karakter omtrent som en turbodiesel. Drar sterkt og fint og plutselig tom for turtall. Nei det er som regel en 351 windsor når det er en ford. Og etter fargen å dømme så har det vært en OMC.  235 heite den som var 351w

Nei kjære vene 2-3000 i 4-5 minutter hører inget steds hjemme. Den skal starte rett opp og noe mer enn vanlig hurtigtomgang 12-1300 i halvminutts tid skal ikkje være nødvendig.  Det kan ha med choken å gjøre. De er slett ikkje glad i denslags. Det greieste er bare å slakke justeringa nesten heilt. Du løsner 3 torxskruer og vrir på det svarte plastdekselet mot 'lean'  Om det ikkje hjelper så har ikkje den omtalte overhalinga av forgasseren som nevnes i annonsen vært vellykka.

Link to post
Share on other sites

Nei det er som regel en 351 windsor når det er en ford.

 

Det er helt korrekt en 351 Windsor, med en Holley 4V forgasser (4160), altså helt original AQ240 unntatt den lekre Ford blåfargen (mulig det er OMC?).

 

Det høres ut som et forgasserproblem, og choken er nok greit sted å begynne, sjekk om spjellet åpner slik det skal.

Link to post
Share on other sites

Vi demonterte choke spjeldet en dag choken låste gassspjeldene så det ikke gikk å gi gass å vi ikke fikk start. når vi tokk bort choken så gikk den noe bedre å reinere å starta med en gang.. men syns fortsatt det er rart den ikke blir fortere varm. noen ganger kan det ta 2 min før jeg får den til å gå på tomgang men når jeg da prøver å kjøre så dør motorn. å jeg må gi mye gass for at den skal holde seg å ikke dø ut. veldig irriterende! tusen takk for innspill :)

Link to post
Share on other sites

Tja som overnevnte evt som i de fleste tilfeller eg har vært borti når folk klager på bensinmotorer er så vanskelig å starte når de er varme så har det vært fordi brukeren aldri har hatt noe med forgasser før og mangler rett og slett kunnskapen eller feelingen om du vil til å starte gamle sådanne med sine nykker og værforbehold og tror det er som i bilen at det bare er å vri om nøkkelen. Det er kun under ideelle forhold det arter seg slik. Det er alltid ymse trick og prosedyrer som følger for en 100% klikk-brum start. 

 

Men aller størst sjangs for en vellykket start er å blinde den vacuumslangen du har stikkende ut av spacerplata under forgasseren.

Den var engang til veivhusventilasjonen da den stod på volvo pentaen. OMC sine topplokksdeksler er ikkje like og har ikkje hullet til ventilen og ånder mest trolig bare ut i lufta. Greit nok det men slangen MÅ blindes. Kan hende den er det altså, det er ikkje mulig å sjå på bilda

Link to post
Share on other sites

Slangen er blinda nå og er ikke som på bildet. den slangen hoppa av en gang å da var den helt umulig å få til å gå på tomgang. skal få slengt opp ett nytt bilde. det fulgte med en ny Coil som var elektronisk coil eller noe som visstnokk skulle være bedre. jeg får prøve å bytte til den å se om det blir noe forskjell

Link to post
Share on other sites

En coil er bare en spole.  Men om denne har stifttenning kan du bare rive ut heile tenningsdriten å kaste det på sjøen. Helst på dypt vann.  Elektronisk tenning er sjølvsagt eineste fornuftige veien å gå! Anbefales på det sydenvarmeste og er verdt kvar ei krone det koster. 

Link to post
Share on other sites

En heilt stabil tenning under alle forhold og vedlikeholdsfritt. Stifttenning hører hjemme på museum. Eg veit denne motoren har stifttenning originalt iallefall. 

Et eksempel på hva som trengs http://www.cpperformance.com/p-14162-marine-ylm-series-magnetic-electronic-distributors-351w-ford-v8.aspx

Det finnes sjølvsagt andre fabrikat osv og å få tak i innenlands. Også komplette sett med coil kabler 

Link to post
Share on other sites

Ok for at vi alle skal bli enige om hva som er hva så er ikkje det der en coil men en fordeler. Den er også hentet fra en bil og er heller ikkje elektronisk. Den kan sjølvsagt være konvertert men da må du ta av lokket for å sjå. Det samme gjelder igrunn for den som allerede er montert i båten

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...