Jump to content

Er det ok å flytte på andres båter for å få plass selv?


Jori

Recommended Posts

I sommer har jeg ved to anledninger opplevd dette og vil dermed høre hva andre på forumet her synes.

 

Situasjon 1.

Jeg ankom en havn og så det var en luke, men ikke stor nok for min båt. Kunne jeg flytte på en 43 foter tre meter bakover ville det være plass. La meg longside utenpå han, men ingen i båten. Jeg ventet i to timer da kom konen, hun ringte mannen og han sa at ok det kunne jeg gjøre om jeg sørget for å følge opp at han ble skikkelig fortøyd igjen. Fikk med meg tre andre og vi dro båten tre meter bakover, jeg fortøyde den og kjørte inn i luken selv. (alt mens konen så på) Så passet jeg på båten hans inntil han selv kom og fikk sjekket fortøyning.

 

Er jeg for forsiktig, skulle jeg bare ha flyttet på båten, eller er dette en grei oppførsel?

 

Situasjon 2.

En båt forsøker legge til og er for stor, Vedkommende beordrer så en av sitt mannskap å få tak i folk på bryggen slik at de kan flytte på en snekke to meter så han får plass. En på bryggen svarer mannskapet at han vil av prinsipp ikke flytte på andres båter, hvorav skipperen skriker at slike "drittsekker" får bare mannskap overse, å finne noen andre som kan hjelpe de. Etter en del oppstyr stiller ett par karer motvillig opp. Når skipper legger til så fendres hans båt med 7 fendere mot bryggen (longside) ikke en tanke ofres på den båten som ble flyttet. Var selv borte og korrigerte ett par fendere på den ved en anledning.

 

Er dette akseptabel opptreden, må man forvente at båten kan bli flyttet på mens man er borte fra den? De som flytter på den overser den så helt?

 

Greit å få innspill fra andre, da jeg personlig nok føler at situasjon 2 er "å ta seg selv litt mye til rette", men kan jo hende jeg er for forsiktig.

 

 

Link to post
Share on other sites

Eksempel nummer 1: eksemplarisk opptreden.

 

Eksempel nummer 2: synes han kunne gått iland selv og flyttet båten og slutte å dirigere andre som er på land. Man skal opptre høflig og korrekt.

Videre påtar man seg et ansvar når man flytter andres båt. Om det er trangt, så skal man uansett ikke flytte andres båter, om det går ut over sikkerhetssoner som skal være mellom longside båter.

Link to post
Share on other sites

Min generelle mening er at man ikke flytter andres båt uten å ha fått tillatelse. Har man fått tillatelse er det OK. Å kommandere noen andre, helt utenforstående, til å flytte en båt for seg er for drøyt.

 

Hva hvis det skjer noe med båten som flyttes? Den kan få en skade der og da, eller en senere skade pga dårlig/feil fortøyning eller fendring.

Link to post
Share on other sites

Typisk nok ville sjølvsagt personen i eksempel #2 også blitt rasende og skreket og bært seg om det var omvendt situasjon og det var hans båt som ble flyttet.

Aldri om eg hadde ville tatt i noe som helst som tilfeldig tredjepart på brygga i den situasjonen annet enn tampene om han ville legge til om det skulle være nødvendig og overlatt fortøying forhaling elr hva nå folk ha fore til skipper eller mannskap 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes generelt at mange i både båt og bil "parkerer" veldig egoistisk, uten tanke på at det er flere her i verden som er i samme båt.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kommet til plasser hvor det virker fullt, men at det bare er å flytte litt på en båt eller to, så blir det plass til min også.

Er det ikke folk i båtene som kan flyttes, gjør jeg det selv. Og fortøyer gjerne bedre enn det som var gjort av eierne. 

Når jeg så treffer mannskapet på båtene informerer jeg de om hva jeg har gjort, og det har alltid vært greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst med at det var "bare i nødsfall" at man flyttet eller forhalte andres båter.
Men de siste årene har jeg registrert at dette tydeligvis har forandret seg.
Rent filosofisk kan man jo fundere på om det er den generelle holdningen til andres båter som har endret seg  -  eller om det er andelen "folk i båt" som er økende ....  :saint:  :saint: 

Link to post
Share on other sites

Jeg synes generelt at mange i både båt og bil "parkerer" veldig egoistisk, uten tanke på at det er flere her i verden som er i samme båt.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kommet til plasser hvor det virker fullt, men at det bare er å flytte litt på en båt eller to, så blir det plass til min også.

[...]

 

Etter fire uker i båt i sommer er min erfaring at folk er stort sett flinke til å legge til longside, uten å bruke særlig mer plass enn man trenger. Problemet oppstår etterhvert som noen båter går og nye kommer til, fordi båter kommer i alle  farger og fasonger. Det blir typisk mellomrom mellom båtene når en 40-foter går og en 30-foter kommer, eller hvis en 20-fots båt på "timesbesøk" går og etterlater seg et 8-meters hull mellom to 40-fotere.

Link to post
Share on other sites

Så lenge flyttingen gjøres forsiktig og at fortøyning og fendring gjøres forsvarlig så er det vel ikke noe i veien for å flytte en båt en meter eller tre? Når man ligger longside kan det ofte oppstå behov for å flytte båten litt for å få plass til flere og om man ikke er tilstede selv mener jeg det er helt greit å flytte litt.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Jeg er oppvokst med at det var "bare i nødsfall" at man flyttet eller forhalte andres båter.

 

Du er nok ikke alene om å ha vokst opp med den innstillingen, og de fleste har den vel forhåpentligvis enda, selv om det ser ut til å være en nedgående trend å ha respekt for andres eiendom.

 

Personlig hadde jeg nok blitt temmelig varm i topplokket dersom noen fant det for godt å flytte min båt.

Hadde noen ringt og spurt så fikk de værsegod å vente til jeg kom å gjorde det selv, det er ikke noe automatikk i at man kan true seg inn i åpninger som er for små, ved å flytte rundt på de båtene som allerede er fortøyd etter eget forgodtbefinnende.

Link to post
Share on other sites

Typisk nok ville sjølvsagt personen i eksempel #2 også blitt rasende og skreket og bært seg om det var omvendt situasjon og det var hans båt som ble flyttet.

 

 

Ja, fikk den følelsen jeg med. Vedkommende hadde en båt til ca. 2 mill og snekken var vel verdt maks 50.000,- Men verdi bør ikke avgjøre hvordan man opptrer. Personlig er jeg litt enig med adeneo som sier at det hadde "koket i topplokket" hadde noen gjort det med min båt i mitt fravær. Ellers oppmuntrende for meg og min litt "gammeldagse" holdning at flere støtter den. Det betyr ikke at dette er riktig, så greit å få mange innspill før man trekker noen konklusjoner. jeg tror vi kommer til å oppleve slikt som dette mer og mer fremover. Akkurat som jeg registrerer en økende nei for båter longside. ( Dette må dog vurderes fra case til case, en 25 foter vil jo bli knust av en 48 foter på utsiden f.eks)

Link to post
Share on other sites

I perioden vi bærte på land barnevogn og hadde 45kg hund, så var det alltid kjekt å komme longside kai, men om vi ankommer en brygge med unaturlige hulrom nå så legger eg meg heller utenpå en å vurdere forhaling :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville nok sett an størrelsen på båten. Jeg ville ikke klatret opp på båter for å flytte den, men mindre båter der alt kan gjøres fra brygga mener jeg burde være innafor :-) Større båter ville jeg vært skeptisk til å røre.

 

Hadde ikke tatt på vei om noen flytta snekka min et par meter bare de fortøyde forsvarlig. Men folk er forskjellige :-)

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Jeg fortøyer alltid eksemplarisk og snurrer tauene slik at andre ser at jeg er nøye. Har selv flyttet mindre båter enkelte anledninger og flytter da ofte på de båtene som ligger slett fortøyd og legger de samtidig bedre. Utrolig hvor slett enkelte fortøyer.

 

Har også opplevd å bli flyttet på. Noen er nøye, andre ganger har jeg blitt liggende å dunke. Da forteller jeg eierne hva de har stelt i stand når jeg ser de.

 

Folk i Rib er også veldig slepphendte og legger ofte fra seg en gnagende gnisselydsfortøyning. Det synes jeg ikke er greit blant større overnattingsbåter, mens det blant småbåter på handlebrygger er mer greit.

 

Her opplevd å bli flyttet på mens jeg sov, tidlig en morgen. Våknet av det hele og sto opp på slutten. Fikk korrigert fortøyningene slik at det lå bra, noe det ikke hadde gjort om jeg ikke hadde stått opp... Den var på kanten synes jeg.

 

I utgangspunktet synes jeg det er på kanten å flytte andres båter. Tenk om de vil ligge akkurat på den plassen de ligger på pga utsikt eller andre forhold. Så eier bør spørres, med mindre fortøyningene er dårlige likevel. Og båter bør flyttes unntaksvis.

Redigert av Lingefan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brumm, on 27 Jul 2015 - 00:41, said:

Jeg synes generelt at mange i både båt og bil "parkerer" veldig egoistisk, uten tanke på at det er flere her i verden som er i samme båt.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har kommet til plasser hvor det virker fullt, men at det bare er å flytte litt på en båt eller to, så blir det plass til min også.

Er det ikke folk i båtene som kan flyttes, gjør jeg det selv. Og fortøyer gjerne bedre enn det som var gjort av eierne. 

Når jeg så treffer mannskapet på båtene informerer jeg de om hva jeg har gjort, og det har alltid vært greit.

Du kan være glad at du ikke har prøvd å flytte på noen av mine båter enda. Da er det stor fare for at du hadde havnet i  :diving:   I det øyeblikket noen rører noen av mine tau uten å spørre, så betrakter jeg det som forsøk på tyveri. Lurer på hva du hadde sagt om jeg hadde tatt med meg en jekk for å flytte på bilen din neste gang du har parkert på en måte som ikke passer meg? Jeg hadde også kommet til å holdt deg ansvarlig om noe skulle inntruffet min båt etter at du hadde "flyttet" på den. Uansett årsak. Merkelig hva slags holdning enkelte har til annenmanns eiendom. Unntaket er jo selvfølgelig om noen flytter på min båt for å unngå at den blir skadet av en drivende båt eller lignende. I krise situasjoner så er det jo selvfølgelig tillatt. Har opplevd at noen var så snille at de fortøyde båten min etter at den hadde slitt seg. Ble en fuktig opplevelse på de også, i form av øl, vin og dram. :saint:

Link to post
Share on other sites

Nr 1. Helt topp. Slik opptreden mener jeg at båtfolk skal ha. Nr 2. Ikke akseptabelt i det hele tatt. Lurer på hvem som hadde tatt ansvar om det hadde blitt noen skade? Tosken som sto å kommanderte, eller de menige på brygga?

Opplevet noe av det samme i Risør for ett par uker siden. En som skulle ha plass til kompisen sin båt. Løp rundt å kommanderte og var riktig så sjef. Eide ikke ett snev av folkeskikk...

Link to post
Share on other sites

Blir nesten overraska at folk betrakter det som forsøk på tyveri å røre annen mans fortøyninger.

 

Greit å vite hvis jeg ser hans båt som ligger dårlig fortøyd, ligger å slår, best ikke å røre da å, regner jeg med...

 

Til de båtene jeg har flytta, for å plass til andre båter i havna, så må jeg bare be om unnskyldning. Bør vist ikke gjøre det mer..

Link to post
Share on other sites

Du kan være glad at du ikke har prøvd å flytte på noen av mine båter enda. Da er det stor fare for at du hadde havnet i  :diving:   I det øyeblikket noen rører noen av mine tau uten å spørre, så betrakter jeg det som forsøk på tyveri.

 

Hvilken sjarmerende holdning til andre mennesker!

Link to post
Share on other sites

Nr 1 er helt grei!

 

Nr2 helt greit å flytte båten, men om andre ikke vil hjelpe så får man prøve å gjøre det selv!

 

Kan da umulig være noe problem å flytte andres båter ett par meter for å hjelpe andre båter til Kai.

 

Bare sørg for å fortøy skikkelig og gi beskjed om hva som er gjort .

De som mener det ikke er greit å få båten flyttet burde selge båten og være på land.

Link to post
Share on other sites

Du kan være glad at du ikke har prøvd å flytte på noen av mine båter enda. Da er det stor fare for at du hadde havnet i  :diving:   I det øyeblikket noen rører noen av mine tau uten å spørre, så betrakter jeg det som forsøk på tyveri.

 

Tja, jeg leste siste del av innlegget også. Litt formildende det... Men fri og bevare meg for å ha slike naboer som deg i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri selv vurdert å flytte andre båter for å få plass til egen, da legger vi oss heller på utsiden av en annen båt, ankrer opp i nærheten eller seiler videre uten å stoppe - men dersom det er en gjestebrygge med veldig lite optimal utnyttelse av plassen, så mener jeg at det bør være mulighet for å vurdere slikt. Forutsetningene er at en båt er fortøyd med godt med plass både forran og bak, at man først har prøvd å få kontakt med representanter for båten uten hell, at man vurderer det som risikofritt å flytte båten, samt at båten ikke er "petimeterfortøyd". Det er litt forskjell på om båten er fortøyd med to slakke tamper og tauet i en haug ved siden av, og om den er fortøyd med åtte tamper i land og skipperens favorittknuter på samtlige tamper samt tauene snirklet sammen i fine spiraler på brygga. Det er også forskjell på om båten er fortøyd med tampene i retur eller ikke.

 

Til de som prinsipielt aldri ville flytte andres båter, vil jeg komme med en liten hypotetisk problemstilling: Du ankommer en tom gjestebrygge på 40 meter kl 16:00 og legger deg innerst, det er fortsatt 30 meter ledig plass. Du kontakter en kompisbåt på 44 fot og dere avtaler å møtes på denne gjestebrygga kl 17:00. Du blir borte i en halvtime, når du kommer tilbake er det en 20-fots snekke som har lagt seg fem meter inn på brygga, luka mellom dere ville vært stor nok for kompisbåten, men dessverre er den okkupert av en åpen 12-fots RIB som har lagt seg midt mellom snekka og din båt. RIB'en er ikke særlig godt fortøyd, den er festet med ett slakt tau i baugen, det er kastet et tau fra akter til brygga, men tauet er ikke festet noe sted (!). Flytting av RIB'en ansees å kunne gjøres uten risiko. Ville du flyttet den? I mitt hode: JA!

Link to post
Share on other sites

Ser det er veldig delte meninger her, min innstilling er at i gjestehavn får man jenke seg litt.  I havner er det ofte båter av ulik størrelse som kommer og går, mens andre blir liggende. Det som var en optimal fortøyning i utgangspunktet blir mindre optimal etterhvert og det kan gis rom for fler om man flytter litt rundt på båter. Blir det gjort ordentlig har jeg ikke noe i mot at noen forhaler min båt. Er det snakk om kløner som ankommer er sjansene for skader på min båt større om de lar den ligge og forsøker å legge seg longside utenpå, vil jeg tro, fins nok av rekkestøtter og annet å rive av om man har hastverk, slik enkelte synes å ha.

 

Å flytte andres båt har jeg ikke gjort, det er sjelden verdt bryet, enklere å ligge utapå.

 

I gjestehavn har man kanskje ansvar for å forhale seg selv, dersom man over tid blir liggende og ta opp to plasser?

Link to post
Share on other sites

Jeg er av den oppfatning at ligger du til offentlig tilgjengelig kai/gjestebrygge skal du fortøye, slik at plassen best utnyttes og at flest mulig kan få ligge inntil kai/brygge. Har du fortøyd slik at plassen blir dårlig utnyttet, må du påregne å forhale båten. Er du ikke selv tilstede, syns jeg det er helt ok at andre gjør det, under forutsetning av at de gjør det skånsomt og den blir fortøyd forsvarlig. 

 

Ligger du til slik kai må du også påregne å få båter fortøyd på utsiden av deg. De bør gjerne spørre om lov, om du er ombord, men du kan ikke si nei. Er det ingen ombord, fortøyer de og fendrer forsvarlig.

 

Jeg syns det er enkelte, som oppfører seg for egoistisk,. de mener at brygga er deres, pga. de fortøyde først. Slike folk er ikke sjøfolk, fordi om de befinner seg i en båt.

Link to post
Share on other sites

Et annet dillemma - hvor nærme skal man fortøye båten? Jeg pleier ofte å fortøye så nært som mulig til nabobåten nettopp for å optimere plassutnyttelsen på brygga, men det kan jo hende naboen helst vil ha litt avstand, mtp privatlivets fred, sikkerhetsmarginer, utsikt/skyggelegging, etc.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...