Jump to content

Beach Craft Stålbåter - Historikk/Erfaringer


TJ-Staalbaat

Recommended Posts

Jeg starter denne tråden fordi jeg har vært stålbåteier siden 2013 og ønsker litt tips, erfaringer, råd osv ifm at jeg har lyst å få denne gamle båten i god bruks-stand og holde den vedlike og kose meg med den i mange år.

 

Jeg valgte stålbåt siden jeg har jobbet mange år på skipsverft på 1980 tallet, og har mye erfaring med stål, sveising osv fra den tiden. Og fordi jeg ikke er så veldig glad i polering  :-)

 

Jeg har da altså en Beach Craft Stålbåt fra 1985, den har en FordSABB 2712E motor og et PRM 160 Gir,  Det står i båtkortet at den er 32 fot, men hvordan det er målt er jeg ganske i tvil om, men den er nok mer 29-30 fot tror jeg. Den er hvertfall 3 meter bred på det bredeste.

 

Tilstanden da jeg kjøpte den var helt grei, og den lå på vannet over den første vinteren (2013/2014) og så ble den tatt opp på slipp sensommeren 2014, og da ble undervannskrog og kjøl slipt godt ned med stålbørste på driller , vinkelslipere og alt som fantes av roterende slipemaskiner. Deretter ble t0 strøk med coroless 2 komponent lagt på, Coroless typen her, er av en type som brukes inne i tanker på skip, eller på steder hvor det er meget krevende ift korrosjon. Dette stoffet herdet ganske fort, og en måtte være kjapp med rullen.

 

Jeg byttet også roret da det var tæret helt i stykker etter bare 2 år på sjøen, forrige eier fikk dette bygget nytt på et verksted i Strømstad. Roret var nok pent det da det var nytt, men det var rustet hull på og jeg konstaterte at det var brukt alt for lite anoder osv.

 

Jeg jobber i metallbransjen og fikk laserskjært et nytt flatt ror i 316L i 6 millimeter plate, dette satte jeg to stk anoder (skrudd) slik at korrosjonen skal gå på sinken der, i stedet for at resten av båten skal bli offer anode :-)

 

Jeg sveiste også på 35 kg anoder godt spredd over båten , jeg sveiste de slik at jeg fikk selve anoden ut fra båten, og fikk malt/Stoffa på baksiden.

 

Båten ble veldig bra når jeg satte den ut igjen, Jeg oppdaget imidlertid at jeg nok kanskje hadde litt utfordringer mht at propell går tregt i fri, og at gearboks lekker olje osv. men det er under forberedelse og planlegging...

 

Båten lå ute hele vinteren 2014/2015 og da ble det gjort en ganske stor opprydding i dashbordet, og det elektriske der, noen nye paneler ble laget, og knopmåler med GPS kompass ble installert, en veldig fiffig sak forresten, funker veldig bra

 

Nå ( August 2015)  skal båten brukes frem til september, og så skal den på land. PRosjektet da blir :

 

  •  Motor og girkasse skal ut her skal  motor få nye dysespisser, og alt av slanger skal skiftes, kjølere og kjølesystem skal demonteres og renses (syrevaskes kanskje ??)  Jeg skal også få laget meg nye skruer m vingemutter eller noe til impeller pumpa, de bitte små skruene i messing er dårlige, og når en ligger i fosterstilling og skrur med hue og armer 60 -80 cm ned fra dørken er det fort gjort å bomme, eller å miste noe skruer, det er ikke plass til skrutrekker engang omtrent.
  • Dynamo er 1985-ish, og jeg vurderer en nyere kraftigere (100 Amp kanskje ?) dynamo for jeg skal også skifte ut ledninger som er over 30 år gamle med nye , og samtidig gå opp på kvadraten på tverstnittet.

 

  • Ta ut starter og få sjekket den på elektroverksted, den er knotete å komme til, så det er greit å få sjekka om den bør skiftes, eller fikses noe på.

 

  • Hele motorrommet må males opp skikkelig, jeg må pusse ned og sette inn med 2-komponent coroless - kommer til å hive på 3-4 strøk minst. og så skal det males opp i hvitt nedi der, for greit å se godt. Skal og få lagt inn noe LED lys der fordi da er det lettere å se servicepunkter osv.

 

  • Girkassen er suspekt, (har laget en annen tråd om dette) lekker olje, men fungerer fint, propellen snurrer tregt når den står i fri, men har fått tips om cutlasslager så det skal prøves, pakkboks skal skiftes ut til en oljesmurt en, den talggreia som sitter der nå tror jeg har sett sine beste dager, og er egentlig mye greier med, den lekker også, kanskje greit i en tre/plastbåt, men ikke i stålbåt, der vil vi ha sjøvannet utafor. Har hørt at clutcher kan være brent osv, men da hadde den vel ikke fungert kanskje ?

 

  • Så må det gjøres noe med dørken inne i styrhuset, det er trangt og knotete å vedlikeholde for eksempel impeller, dynamoremmer, osv så vil se om det er mulig å lage noe bedre løsninger med luker osv der. Skal også se på støydemping igjen.

 

  • Det må også taes rust litt her og der, hva er den aller beste malinga å bruke der - noen erfaringer

 

Vel dette er prosjektet for vinteren 2015/2016 , så dukker det sikkert opp mange lik i skapene i tillegg som bør taes, men det får bli sånn.

 

Generellt : Er det noen på forumet som har maken båt til meg, og som vil dele med seg om sine erfaringer evt prosjekter i denne tråden så hadde det vært interessant, har sett en tråd her som heter stålmarken eller noe slikt, men det ser ut som det er lenge siden det er oppdatert ?

 

Stålbåter er fine båter, opplever min som ganske stødig og traust, noe særlig  fart over 8 knop tror jeg ikke de klarer uansett motor, dog har de også et meget moderat forbruk av diesel også.

 

Hvis noen har giddet å lese så langt og evt kommentere, dele tips, manualer, tegninger osv så hadde det vært artig å sett hva andre har av kunnskap og erfaringer om nettop Beach Craft

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...