Jump to content

Biltema våtdrakter - er de noe tess?


Popeye70

Recommended Posts

Jeg er en skikkelig pyse når det kommer til å oppholde meg i norsk sjøtemperatur. Alt under 21-22 er tortur for meg utover en ren dypp og rett opp igjen. Å oppholde meg under vann for å sjekke/fikse ting med ror, propell eller noe annet er uaktuelt med mindre det er helt krise.

 

I går var jeg på Biltema for å se litt på SUP-brettet de har, og så at de også har noen billige våtdrakter. I den forbindelse lurer jeg på om det er noen som har erfaring med halv- og heldraktene deres?

 

Draktene er ganske tynne, men jeg antar at en halvdrakt (http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Vatdrakt-2000036348/) om ikke annet forlenger tiden jeg orker å være i vannet såpass at jeg får dykket rundt/under båten og sjekket tilstanden. Der er kroppen 2 mm og ermer/skuldre 1 mm. Heldrakten (http://www.biltema.no/no/Bat/Ovrig/Vatdrakt-2000036349/) er tykkere - 3 mm på kropp og bein, og 2 mm på ermer/skuldre.

 

Erfaringer, anyone? Eventuelt noen andre rimelige drakter dere kan anbefale? Jeg vil ikke betale alt for mye for noe som kanskje skal brukes 2-4 ganger i løpet av en sesong...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Europris-halvdrakt. Kan ikke akkurat si den gir mye varme. Ref båtwiki-artikkelen om våtdrakter bør man ha minst 4 mm isolasjon :-) Når det er sagt, det er mange her på BP som er kjempefornøyde med Europris-drakten sin.

 

Jeg brukte europrisdrakten sist nå i vinter, ifbm tau i propellen. Europrisdrakt under, ulltøy over og til sist en overlevelsesflytedrakt. Plasket rundt i kanskje et helt minutt, men det var for kaldt til at jeg orket å prøve å komme meg under båten, slik planen var :-)

Link to post
Share on other sites

Fin til sommerbading er de jo om man er litt pysete.. Men bør vel ha noe tykkere til høst og vinterbading.. Det første dyppet er jo like kalt med våtdrakt som uten;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hvordan er det forresten å kutte i neoprendrakter? Går det greit, eller vil de revne/rakne? Vurderer å kjøpe heldrakten fra BT (som er litt tykkere), men er litt "sexylubben" og vil kanskje kutte litt i armer og bein for å få bedre passform...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En kamerat dykket under båten min med halvdrakt forrige uke (ca. 14 grader i lufta, målte ikke i sjøen). Litt skrubbing av skutebunn, kjøl og propell. Ifølge ham er halvdrakt ypperlig for lengre opphold i norske badetemperaturer, men slik det var nå ble han veldig fort kald, det er mye varmetap i armer og bein! Så heldrakt på 3-4mm står på handlelista, ypperlig til dykking fra 14-15 grader og opp ifølge ham. Han tok rengjøringen over fire dager (44' seilbåt), men mente han skulle ha klart det på en dag med heldrakt, i verste fall to hvis det var kaldt i sjøen. Mener på han vurderer en drakt på Europris som visstnok skal være OK.

Link to post
Share on other sites

Kjøper du neoprenlim er det ikke noe problem å kutte i drakten for så å lime den sammen slik at den får ønsket fasong.  Jeg har reparert noen neoprendrakter, og ikke minst neoprenhansker på det viset.  Bare legg passe med lim på begge flatene, og så la limet bli fingertørt før du presser flatene mot hverandre.  Støtter tankene om minimum 3-4 mm. hvis det er for å kunne skrubbe båten, evt. enkle reparasjoner under vann.  En tykkere drakt vil være varmere, men den gir også mere oppdrift.

Link to post
Share on other sites

Kjøper du neoprenlim er det ikke noe problem å kutte i drakten for så å lime den sammen slik at den får ønsket fasong.  Jeg har reparert noen neoprendrakter, og ikke minst neoprenhansker på det viset.  Bare legg passe med lim på begge flatene, og så la limet bli fingertørt før du presser flatene mot hverandre.  Støtter tankene om minimum 3-4 mm. hvis det er for å kunne skrubbe båten, evt. enkle reparasjoner under vann.  En tykkere drakt vil være varmere, men den gir også mere oppdrift.

 

Så jeg kan ikke bare kutte av 5-10 cm på armlengden, jeg bør kutte av mansjett/endesøm, deretter kappe av det som skal vekk og lime på mansjett/endesøm igjen?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Neida, dersom du skal kutte av noen cm på armer/ben er det bare å klippe. Bare sørg for at sømmen blir låst igjen etterpå. Til akkurat det kan du bruke neoprenlim. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

En liten oppdatering: Jeg var på XXL på Alna (Oslo) nå på mandag og kjøpte en Rip Curl 5/4 mm heldrakt til 499,-. Den var satt ned fra 1499,- (lagertømming). De hadde 4-5 forskjellige modeller (hel/halv og tykk/tynn), gjerne bare 1-3 av hver og ergo bare noen få størrelser av hver. Felles for dem var at de var satt ned minst 50%. Én modell var satt ned fra ca. 4400,- til 1999,-, tror det var en O'Neill med tapede sømmer, ekstra "foring" på mage/bryst osv.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Heller en 2mm kvalitetsvåtdrakt enn 4mm Europris / biltema (den tynne er varmere). En god drakt som er tilpasset blir en ikke våt i, en billig drakt surkler det rett inn. Bruker mest tørrdrakter, men har en kokatat halvdrakt som er ganske god. En drakt til 299 og 4400 er veldig forskjellig. Jeg ville helt klart gått for ett tilbud på XXL fremfor noe billig skvip.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en fra Europris som min første. Synes den var fin og grei, men har aldri forsøkt "noe årntli".  Badet i 1/2 time (eller rettere sagt, Kiten hvide meg til sjøs og dro meg avgårde i en 1/2 time)  og ble ikke kald.

Kosta vel en 3-400 spenn?  MIN bruk blir veeeldig begrenset :-)

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Har selv en O'neill 5/4, og dette er en fin vår-sommer-høst drakt. Sist brukt i 16 gr vann, og det er helt kurant. Svake punkt er hals og glidelås på ryggen.

Men 16 i vannflata betyr jo fort en del kaldere lengre ned, så sokker er uvurderlig syns jeg.

Har Mares sine 6 mm, det blir som natt og dag med og uten disse. Tror de har disse på XXL også. Bruker ankellodd på 0,5kg hver og rundt 3 kg rundt magen. Blir helt klart lettere å jobbe med litt bly!

Uten vekter så kaver du mye mer for å holde deg under, og da bruker du mye fortere opp lufta i lungene.

 

Bruk blybelte som er ment for dykking! Disse er konstruert for å kunne løsnes hurtig i tilfelle problemer, slik at du kommer fortere opp. Og begynn, som Pacuare sier, heller med litt for lite enn for mye  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Popeye, billig dykkerutstyr fins ikke, så det er bare å kjøpe

 

Jeg sitter og kikker, og for min bruk (plasking rundt båten uten flasker) så blir det ikke så ille. Det viktigste er uansett å ikke fortelle kona hvor mye det koster - hun sliter fremdeles med ettervirkningene etter at jeg fortalte hvor mye autopilot, plotter og AIS kostet ferdig montert nå i vår...  :giggle:

 

Nå har jeg kjøpt våtdrakt med 67% rabatt, og ser at våtsko ikke trenger å koste mer enn 300,- for et par hos Frivannsliv. Bly ser ut til å koste litt, men jeg skal jo ikke ha så mye. Bør nok kjøpes i butikk for å unngå dyr frakt. Skal nok skaffe meg et sett billige svømmeføtter også, for å få litt mer effektiv tids- og kraftbruk når jeg skal ned under vann for å børste/skrape undervannsskroget. Det er en halvmeter ned og to meter inn for å børste propellen, eller ca 2 meter ned og to meter inn for å nå innunder kjølen. Jo kortere tid jeg bruker fram og tilbake, jo mer tid har jeg til å jobbe...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...