Jump to content

Hente Westcruiser 32. Bergen - Tønsberg


Morten83

Recommended Posts

Hei sveis.

 

Etter en del diskusjoner mellom meg og min fremtidige kone så har vi nå kommet til at vi firer seilene for noen år å går for et par jernhester istedet.

Så vi har kjøpt oss et oppussing prosjekt, nemlig en Westcruiser 32. Vi falt for båten umiddelbart når vi var å beskuet den i slutten av Juni i Bergen. 

Den bærer preg av lang tid mislighold, så den trenger en sår makeover. Jeg syntes fasongen, løsningene og størrelsen passer oss så perfekt at jeg ønsker å gi båten et nytt liv.

 

Jeg har blandede følelser for henteturen, som er lang i en ukjent båt med ukjente systemer og ukjente motorer. Men, for å lære båten å kjenne så er vel det å kjøre den rundt en god lærekurve.

En kaptein sa en gang. " If anything is going to happen , it's going to happen out there." - Captain Ron  :lol:

 

Nei, forhåndsregler er tatt, verktøy er pakket, olje på motorene er byttet og lisens til VHF er kjøpt. Håper på det beste forbereder det værste. 

 

Tanken er å ta hele turen i fortrengings fart. 8-9 knop. Motorene høres og ser bra ut. Ukjente er: Hvor mye drit er det i dieseltankene  :confused: og får vi komfyren til å virke?  :giggle: 

Jeg kommer til å ta en del bilder og sikkert litt video underveis så får vi se... Om det jeg skriver nå er litt usammenhengende så har jeg jobbet natt en lang periode å kjenner at hodet er litt på etterskudd.

 

Reiser med natt toget mot Bergen i kveld rett etter jeg er ferdig på arbeidet, så blir resten tatt derfra.

 

Nå tror jeg at jeg skal slutte å skrive før dette går helt over i svada........ :rolleyes: 

 

dsc_0374.jpg

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Dieseltilførsel er vel første prioritet. Bli kjent med systemet. Er det store gode grovfilter så er det en fordel. Er det bare gammeldagse (feks cav filter) filter med liten dreneringsskål under så bør du rense tankene dersom båten er lite brukt de siste årene.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Været er sjekket å ser ut til å bli et vindu frem til Tirsdag så langt, men detta forandres fort i disse dager. 

Det står Racor Diesel Filter på motorene å jeg har tatt med meg et knippe med filterinnsatser så får håpe det holder. Om det er manlokk eller hva det heter på tanken så blir det å ta en titt nedi der før avreise. 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Bilde bonanza skal bli Zitt. Men jeg har dårlige erfaringer med Tapatalk... Var det ikke en annen løsning på vei?

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Nei, får ikke tapatalk til å fungere på min Sony Z3... 

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

bilde


Prøve bilde som ikke har noe med tråden å gjøre.

 

Ja, kan bruke Google chrome på telefonen til å legge in bilder her. Så da blir det det i stedet for Tapatalk programmet som jeg syntes er lite imponerende.  :smiley:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

1438378944.jpg


Takk for det Torbi. Her begynner turen med buss for tog. :'(

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Då ynsker eg kystfararane ei god reise. Dette blir ein flott båt når du får gjordt det du vil med han, trygg og god i sjøen. Ser bra ut med tanke på vær, vind og bølger også, med tanke på kor behagleg det kan bli. Med ein rørlegger,ein eletriker og ein til av ukjend profesjon tenkjer eg at dei har vore ute ei sommarnatt før :giggle:  så dei løyser vel det som dukkar opp etterkvart, og med så mange hjelpande hovud som elskar hentetrådar og fylgjer dei reisande minutt for minutt her på BP, så er det vel bare mangel på netttilgang som gjev dei eit pusterom :giggle:  :giggle: (det var bare veldig godt meint altså BP venner!!)

 

Har nesten samme følelsen som på MC her inne på BP, alle er liksom på hels uansett rang og stilling her inne, det er flott. 

 

Blir spennande å fylgje med på turen, med to trufaste Fordar, ny olje og rein diesel så er eigentleg turen ein leik, bare litt synd at tankane er kobla saman. Slik dei er bygde orginalt med to heilt separate system for BB og SB så går heile turen fint på bare ein motor også om noko skulle skje, og ein har dobbelt av alt.

 

God tur!!! :thumbsup:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Her har det vært hektisk i dag. Båten var ikke ryddet og diverse. Vi har fått fylt diesel og er nå på vei til Leirvik. Orker ikke noe lenger i dag siden det ble svært lite søvn på Norsk Tortur Bane.

 

bilde

bilde

Jeg kommer tilbake med mer. Uvant med motor båt hvertfall, det kan jeg love dere.

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Veldig trist men viser seg at båten er lekk, noe selger helt klart må ha visst om fra før... Nå står vi litt i beita...

 

Kan se det på styrbord side, kommer inn ganske mye å vi har akkurat lenket akterkabinen som var full av vann.

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Nå har vi kontroll på lekkasjen. Er en flens på babord eksos som er skikkelig lekk. Pil rotten. Nå går vi for en motor en så lenge. Jaggu godt det er 2. 4,5knop så tar nok litt tid til Leirvik da.

 

Har snakket med selger, vi skal se nøyere på problemet i Leirvik så tar jeg det med han når vi er der å har fått summet oss. Var rimelig stresset en periode der.

 

bilde

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...