Jump to content

Er 33hk nok til en 26 fot snekke?


Familiesnekke

Recommended Posts

Hei, "vi" har varmskjært motoren i snekka, og nå lurer jeg på om det er på tide å bytte til en nyoverhalt båtmotor. Jeg har fått et ok tilbud på en 33hk Yanmar motor, men jeg lurer på om det blir i det minste laget for en båt som er 26fot og 307m bred; noen her som har erfaringer på båtstørrelse vs hk vurderinger? Det som står i fra før er en 60hk marinisert bilmotor, og det ga en maksfart på 6-7 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg har 10 hk i min 29 fots Naver seilbåt og 55 hk i min 44 fots motorseiler. Under pent vær når jeg skrogfart på 3/4 gasspåslag på Navern, og på den store båten kjøres motoren alltid på lavt turtall.

 

En snekke bør vel ha mer motor enn en seilbåt, men allikevel - 33hk burde være tilstrekkelig. Tror jeg :)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, mye som spiller inn selvsagt: type propell, groe, skrogform etc. Men mer interessant enn antall fot er vekten (deplasement) på båten.  I følge denne man kan regne med en tommefingelregel på 4-5 hk pr. tonn, dvs har du 6-7 tonn deplacement på snakka di skal 33 hk være nok. 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, mye som spiller inn selvsagt: type propell, groe, skrogform etc. Men mer interessant enn antall fot er vekten (deplasement) på båten.  I følge denne man kan regne med en tommefingelregel på 4-5 hk pr. tonn, dvs har du 6-7 tonn deplacement på snakka di skal 33 hk være nok.

Comet 26 er 2-3 tonn ihht annonser på finn.

 

Tommelfingerregelen over ser ut til å være fulgt i seilbåtene mine - burde ikke en snekke ha mer motorkraft enn en seilbåt?

Link to post
Share on other sites

 

tobixen

Postet I dag 11:39

Skal en snekke kunne gå i ti knop? :)

 

 

Ja, det lurer jeg også på. Det skal vel være en svært uheldig fasong på skroget om ikke 33 hk klarer å holde ei 26 fot snekke i 6 knop, ja kanskje 7 også. Men skal du over det må det være flaps, flyndre eller en skrogfasong som er laget for mer enn snekkefart.

Hadde selv 27 fot snekke med 36 hk, og på full gass fikk jeg nesten min egen hekkbølge om bord, men likevel ikke mer enn litt over 7 knop. Nå er jo din veldig brei da i forhold til lengden så litt mer enn 33 hk er jo ikke å forakte og alltid greit å ha nok motorkraft.

Link to post
Share on other sites

Eg vil nok tru at denne 33 hk båtmotor har sterkare hester enn ein nyovermalt marinert bilmotor.

Når det er sagt, so har båten ogso ein fart som er rimelig geri å oppnå, men som krev mykje å komma forbi.

Eg vil tru at denne 33 hestaren blir heilt grei til å oppnå seks - halvsju knop med. Men då med ein godt tilpassa propell.

Link to post
Share on other sites

Hei, 

det er to faktorer som påvirker hestekraftbehovet ditt. Den ene er båtform og den andre er personlige ønsker. 

Tradisjonelle snekker er bygget uten bæreplan, det er derfor de går så greitt i sjøen. Ei slik snekke har en båtfart bestemt av skroglengden og på en 26 fots båt vil jeg tro den ligger på omtrent 7 knop. Det er lite vits i å hive mer hester i en båt med slikt skrog, for den vil bare reise seg fordi akterenden blir sugd ned. 

Hvis du har en slik skrogform, vil jeg tro at det vil lønne seg å ha en litt for stor propell, da får du maksfart for skroget uten å tyne motorens turtall opp mot max. 

 

Mange nyere snekker har skrog med bæreplan. Enten under akterenden av båten eller i form av ei plate som er montert bak akterstevnen. Slike båter kan gå fort. 10-12 knop er ikke mye og noen, jeg har f.eks sett en Marex Duckie, med 96 hester i, det er rene speedsnekka. Har du et skrog med innstøpt bæreflate gjelder ikke reglene om skroglengde, og da kan du pøse på med så mye hester du bare vil. 

 

Og dermed kommer den andre faktoren frem, hva du og dere ønsker dere av fart. Det må dere selv finne ut av. 

 

Selv har jeg en Tromøy 23. Den ble som ny levert med en 10 hester SABB til en firsker som brukte den til attåtfiske i 25 år. Det forteller noe om hva en tradisjonelt har sett som tilsttrekkelig.  Jeg beholdt motoren i flere år, men en gang jeg skulle et mils strekk mot liten kulign og farten gikk ned mot 2 knop ble jeg lei. Nå har jeg en 26 hesters tresylandra kinadiesel. Båten går fremdeles ikke fortere enn 6,5 knop, men den holder farten uansett med- eller motvind. 

Link to post
Share on other sites

Tradisjonelle snekker er bygget uten bæreplan, det er derfor de går så greitt i sjøen. Ei slik snekke har en båtfart bestemt av skroglengden og på en 26 fots båt vil jeg tro den ligger på omtrent 7 knop. Det er lite vits i å hive mer hester i en båt med slikt skrog, for den vil bare reise seg fordi akterenden blir sugd ned. 

 

en fordel med mer hk på et slikt skrog er at man har mer krefter under manøvrering, kan være kjekt om det er mye vekt og/eller mye vindfang

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hadde tidligere en 28 fots tresnekke på ca 3,5 tonn, den var litt over 3m bred. Under dørken satt en 38 hk BMC, det ga fin marsjfart på 7,5 knop, med sjø imot hadde jeg ikke futt nok til å holde farta og datt ganske fort ned på 6 knop med samme pådrag som ga 7,5 på flatt vann. Det må sies at de fleste skrog er forskjellige, ei snekke er ikke alltid ei snekke osv. min Skarpnes 30 fikk i år ny motor, 190 hk, sleiker helt oppunder 20 knop på fullt.

Du må se på behovet ditt og skroget, jeg kjenner ikke Comet 26, men en del snekker har jo halvplanende egenskaper.

Personlig syns jeg vel at motoren høres litt i minste laget ut, men den fungerer sikkert og du kommer deg på sjøen!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for innspill, alle sammen :) Vurderer også overhaling av den gamle, men det er jo ingen båtverksteder som vil hjelpe meg med den mariniserte OM615 (60hk?). Jeg ser at overhalte båtmotorer koster ca 1000kr pr hk, og den gamle båten har ikke restverdi som forsvarer at jeg bruker noe mer enn 50', ferdig installert. Noen som har anbefalinger på rimelige løsninger (som holder).

Link to post
Share on other sites

Man kan jo være heldig på bruktmarkedet, og finne en større motor til en ok pris og som ikke trenger de største ombyggninger.

 

Er du litt handy, kan du jo kanskje gjøre litt egeninnsats for å begrense kostnadene?

 

Kan jo være så heldig at du finner ett vrak av en båt med en god motor, ta ut motoren, og få noen kroner for skroget.

 

Bare noen tanker som hjelp på veien

Gjør som folk flest - BRUK VEST !

Link to post
Share on other sites

33 hk må være helt greit, forutsatt det er en ny eller ordentlig overhalt sak.

 

Hadde en 20 fots snekke med sliten 10 hk yanmar i, satte så i helt ny yanmar av samme type, og båten var ikke til å kjenne igjen. Så den gamle ytte ikke 10 hester, antageligvis halvparten.

Den 60hk du har i dag yter sannsynligvis ikke 60 hk lenger, og derfor vil ikke det være stort sprang ned til en som faktisk yter 33hk?

 

Vi kjørte rundt i en 25 fots snekke med 36 bmc i et par somre, var helt topp det. Mer enn nok krefter. Er tross alt en fritidsbåt og ikke en tråler vi snakker om? 

Link to post
Share on other sites

Her har du et brubart alternativ til en overkommerlig pris for en ny motor. http://www.finn.no/finn/boat/motor/viewimage?finnkode=60719500

Vel å merke hvis du har plass.

Comet 26 er en relativt høy båt med endel vindfang i forhold til størrelse, den er dessuten temmelig flatbunnet bak med god bredde i hekken så den har nok et greit fartspotensiale med rett motor.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skulle ha vurdert å sende motoren til Polen for overhaling. Det er vel en Mercedes motor som har suttit i Mercedes 220 modellene?

Er det slik så kan du sende den til en utrikisk bilverksted for overhaling. Behøver ikke være en båtverksted som gjør jobben når det i bunn og grunn er en bilmotor (om jeg forstod det rett ang modellen)

Link to post
Share on other sites

Synd med probleme med motoren.

Men først, har du fått stilt en sikker diagnose på motoren du har? Er den allerede åpnet, eller tatt komp test og skjæring er konstatert?

 

Vel så viktig som om selve grunnmotoren kan overhales er tilstanden på marininiseringsutstyret forøvrig pr i dag, og deletilgangen.

I og med at du skriver varmskjært; har du hatt problemer med høy temp over tid?

 

Kjedelig om f.eks kjølere, eksosbend, manifold, girkasse etc tar kvelden om du ikke får tak i disse delene etter å ha kjørt masse penger inn i en overhaling.

Dette er ting som bør utredes og vurderes før du setter igang en overhaling av en gammel motor som ofte kan bli en lengre, dyrere og mer tidkrevende vei å gå enn man først forestiller seg.

 

Hadde sterkt vurdert en ny motor om løpet er kjørt for den gamle. Skeptisk til overhalte motorer som selges da jeg har hørt om alt for mange som får problemer i etterkant. En overhaling kan være så mangt, alt fra overmaling videre til full mekanisk overhaling hvor alt av slitedeler byttes/ kontrolleres og alt i mellom. Veldig få motorer jeg hører om blir overhalt til en slik grad at de kan sees på som nullstilte, da det er meget atbeidskrevende og dyrt.

 

En ny motor koster flesk, men man får en garanti og mange problemfrie båtsessonger. Pengene får man aldri igjen uansett.

 

Uansett om man velger en brukt/ overhalt eller ny motor må antagelig motorfester, aksling, propell osv tilpasses/ byttes/ bygges om, og ofte drar det med seg litt med fuelsystem, instrumentpanel, kontrollspak, kabler osv også.

 

Hadde som sagt fått utredet tilstanden på den du har og vurdert de andre momentene før du foretar deg noe. Hvem man setter bort en slik jobb til bær også vurderes nøye.

 

Det er mange momenter som må vurderes, og jeg ønsker deg lykke til :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takker igjen for gode råd.

 

Nei, motoren er ikke åpnet ennå, så diagnosen er stilt basert på div telefoner med forskjellige verksteder. (Det er ingen som vil ta imot motoren min, men jeg har fått noen tips om hva jeg skal sjekke). 

 

Jeg er litt fristet til å ta den med til "Motorteknikk & Oss" (tidligere Oslo Cylinderservice) i Oslo for å få en skikkelig overhaling der; de var ihvertfall positive til å gjøre et forsøk på reparasjon. Er disse til å stole på? Han jeg snakket med gav et godt inntrykk.

 

Motoren fikk "full overhaling" i 2009/10 av forrige eier, og da ble mye byttet; varmeveksler, slanger, osv, så den ser jo veldig pen ut utenpå (den er ikke overmalt). Men på en 30-40 år gammel motor, så er det vel alltid en joker om noe vil kunne gå istykker.

 

Det er let å være etterpåklok, men vi har slitt litt med at motoren har gått litt varm (hatt feber?) over tid; så jeg burdeburde sikkert ha kjørt en systemrens (syrevask?) av kjølesystemene for lenge siden. Men jeg har bare slappet av litt på gassen når motoren har blitt litt varm, og så har jeg holdt temperaturen rundt 90°C på denne måten. På onsdag satt det en annen ved spakene, og da ble dette oversett, og så stoppet motoren av seg selv; med tempmålingen på maks...

 

Hadde vi bare hatt en dyr båt, så hadde jeg ikke vært i tvil; men dette er en båt som (med helt frisk motor) kan selges for 70'-90'000 kr, og da må vi være litt gjerrige på hva vi putter inn av investeringer på denne båten. Vi tenker også at vi ønsker oss en litt større båt om et par år, når barna blir litt større og ikke har lyst til å ligge ved siden av mor og far.

 

Vi kunne jo også bare solgt båten slik den er, men da blir det jo nesten for en "gis bort mot henting"-pris.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...