Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Jakob T skrev for 7 timer siden:

Ligger turbo til 2704 på finn torget

 Har sett den, men du kan se at den er sort og oljete i innsugsiden. Så denne har nok samme problemet jeg allerede har, og med ikke eksisterende deler så er det bare teit å kjøpe enda en. :worry:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Det er helt normalt at det blir litt tilgriset av oljefilm på kompressorsiden av turboen.

Veivhusventilasjonen (oljedampen) går som regel ifra toppdeksel bort til "trakta" luftfilteret på turboen og blir sugd 

inn igjen. Derfor blir det oljefilm på suge/kompressorsiden av turboen. 

 

Link to post
Share on other sites

SoBo skrev for 20 timer siden:

Det er helt normalt at det blir litt tilgriset av oljefilm på kompressorsiden av turboen.

Veivhusventilasjonen (oljedampen) går som regel ifra toppdeksel bort til "trakta" luftfilteret på turboen og blir sugd 

inn igjen. Derfor blir det oljefilm på suge/kompressorsiden av turboen. 

 

Kommer veldig ann på hvordan det er satt opp. På min for eksempel så går ikke oljedampen tilbake til motoren men ut. :smiley:

 

Nero II skrev for 19 timer siden:

Et spørsmål fra en som ikke vet hva en turbo gjør: Hvis du har en tidshorisont på to år før utskifting, kan du ikke kjøre uten turbo den tida?

Jeg har tenkt samme tanken, men siden motorene er lagt for å ha turbo så mistenker jeg at det kanskje kan bli noen problemer med sot osv. uten at jeg vet noe om det. Er det noen som kan svare på det her? :smiley:

 

Dinos skrev for 2 timer siden:

Det var synd, nå som du har kommet så langt og resultatet har blitt så bra. 

Vet ikke om det hjelper, men jeg søkte på nettet på 3LD turbo og her var det en del:

https://www.alibaba.com/showroom/3ld-turbocharger.html

håper det kan være til hjelp.

lykke til!!!:thumbsup:

3LD er ikke en spesifikk turbo men en turbo familie, bestående av mange forskjellige utformede turboer. Men takk likevel, mulighetene for å finne en erstatter er kanskje lettere ut over landegrensene. :yesnod:

 

NilsPils skrev for 1 time siden:

Håper der ordner seg med turboen.

 

Etter så mye bra arbeid fortjener du en fin sommer på vannet.

 

Tusen takk NilsPils. :thumbsup:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

Da er det offisielt. Turbo Service i Sandvika klarer ikke sette sammen Turboen min igjen uten at det spruter olje. Saken er den at jeg tok kontakt med dem og vi avtalte at de skulle se på den for meg. "Den trenger en vask i delevaskeren" sier kameraten bak skranken til meg. Greit nok, men når han kommer ut igjen med Turboen så har de allerede skrudd den i småbiter... 

Turboen lakk litt olje, men dette var ikke værre enn at vi faktisk kjørte med den fra Bergen til Tønsberg uten problemer eller det største oljeforbruket, ikke var det noe slakk i lagerne overhodet, så Turboen i seg selv ville fint overlevd en stund til.

Problemet som sagt er jo da at jeg nå står uten Turbo, og en forespeilet pris på 14 000,- kroner for nye :worry: HÆ?! Tror ikke de er riktig i navla der borte.

Og det var med 20% rabatt... ?!?!?!:confused: Nei!!! Turboen var ikke noe forbilde av renhet for andre turboer, men at de skulle skru en turbo i biter vell vitende om at det ville bli et helvete å få sammen igjen ser jeg på som merkelig, og strengt talt så kom jeg ikke dit for at de skulle skru den fra hverandre. De skulle se på den, så jeg kunne ta en vurdering av hva jeg så skulle gjøre. Så fra mitt stå sted så har de skrudd den fra hverandre uten mitt samtykke.

 

Jeg har sent dem en mail, hvor jeg ber dem erstatte turboen rett og slett. Regner med jeg stikker hånda i et vepsebol, men det har jeg gjort før. Kommet fra det uten stikk hver gang. Rustningen er på, sverdet slepet og fakta samlingen startet. Til KRIG går jeg...

 

Utover det så ser jeg for meg at dette kommer til å bli en lang og kjedsommelig krig, så søket etter en ny turbo har jeg allerede begynt med på siden. ( OG det ser ut til at jeg kanskje har funnet en. Venter på svar :smiley: "Knock on wood" )

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Eg hugsar at du ikkje fekk turtal opp? , turboen var jo ikkje frisk,  så det blir litt snålt å klandre nokon som forsøker å hjelpe. Det vil kanskje være første gang i verksted og mekaniker historie at kunden ønsker å sette på igjen ein ødelagt turbo.  Du kan risikere olje i forbrenning og overrusing av motoren.  Då er det betre å blenda oljetilførsel til turbo og tøffe på tomgang.

14000 er god pris. Prøv å kjøp turbo til nanni eller yanmar.... 

 

Kva er motorbetegnelse og oppgitt hk ?

Har du kanskje noko nr på turboen ? 

 

Eg solgte komplett 280hk ford motor med dårlig tipp men relativt ny turbo for 7000kr. Bruktmarkedet kan glede, men eg reknar med du føl med der :-) 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

De kan vel ikke se voldsomt mye mer enn deg uten å skru den i hvertfall litt fra hverandre, så jeg er redd den der kan bli litt flau for deg. Eller mente du at gutta på verkstedet der bare skulle stå å se på turboen?  Glem den og finn en annen.  Du har jo en av verdens vanligste marinemotorer, det kan da ikke være umulig å finne en erstatter. Som Sjeldenutpå sier, det kan være en løsning å kikke etter delemotorer også. Jeg har flere ganger endt opp med å tjene penger på slike havarier, ved at jeg har kjøpt f.eks delemotor når jeg trengte en del, for så å serlge unna resten av motoren i deler. Delebil, makan til den gamle mazdan, som Øystein Sunde sier. :)

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Sjeldenutpå skrev for 11 timer siden:

Eg hugsar at du ikkje fekk turtal opp? , turboen var jo ikkje frisk,  så det blir litt snålt å klandre nokon som forsøker å hjelpe. Det vil kanskje være første gang i verksted og mekaniker historie at kunden ønsker å sette på igjen ein ødelagt turbo.  Du kan risikere olje i forbrenning og overrusing av motoren.  Då er det betre å blenda oljetilførsel til turbo og tøffe på tomgang.

14000 er god pris. Prøv å kjøp turbo til nanni eller yanmar.... 

 

Kva er motorbetegnelse og oppgitt hk ?

Har du kanskje noko nr på turboen ? 

 

Eg solgte komplett 280hk ford motor med dårlig tipp men relativt ny turbo for 7000kr. Bruktmarkedet kan glede, men eg reknar med du føl med der :-) 

 

God morgen. Joda, det stemmer jeg snakket om at det var dårlig turtall på motorene. Men det var ganske tidlig i hente tråden. Det gjaldt også begge motorene for så vidt, senere på henteturen fikk vi båten opp i 17 knop og med all en vekten båten hadde da så tror jeg nok det var/er topp fart. :yesnod: Var ingen oljelekkasje på eksos siden.

 

 

Bertramsen skrev for 9 timer siden:

De kan vel ikke se voldsomt mye mer enn deg uten å skru den i hvertfall litt fra hverandre, så jeg er redd den der kan bli litt flau for deg. Eller mente du at gutta på verkstedet der bare skulle stå å se på turboen?  Glem den og finn en annen.  Du har jo en av verdens vanligste marinemotorer, det kan da ikke være umulig å finne en erstatter. Som Sjeldenutpå sier, det kan være en løsning å kikke etter delemotorer også. Jeg har flere ganger endt opp med å tjene penger på slike havarier, ved at jeg har kjøpt f.eks delemotor når jeg trengte en del, for så å serlge unna resten av motoren i deler. Delebil, makan til den gamle mazdan, som Øystein Sunde sier. :)

 

boble65 skrev for 7 timer siden:

Hvordan skulle di se på turbo uten og demontere? Hvorfor leverte du den inn vist den allikevel virker? Regner med den viste seg og være beyond repair 

 

Når jeg snakket med Turbo Service på telefonen, så forteller jeg situasjonen, jeg forteller at Turboen lekker olje på innsugsiden, men at det ikke er slark eller ujevnheter i lagerne overhodet. Men at det er olje rundt "propellen" på den ene siden. Jeg forteller at den fungerer og at jeg har kjørt fra Bergen til Tønsberg med den slik den er. Vi etterfylte olje på den motoren på veien men ikke i store mengder. Grunnen til at jeg tok turboen min med til dem var ikke for at de nødvendigvis skulle reparere den, de skulle se på den, kanskje kjøre den i en av disse test benkene de skryter av slik at det ville bli lettere for MEG og ta en avgjørelse på hva jeg ville gjøre videre. Jeg ba dem ikke om å skru den i alle sine individuelle komponenter. Om det var slik at det ikke lot seg gjøre å "se på den" uten å skru den fra hverandre så hadde jeg sagt at jeg heller lar det være inntil videre. Jeg var KRYSTALL klar på at jeg ikke ønsket å stå med en motor jeg ikke kan bruke. Turbo Service er de profesjonelle her, hadde jeg hatt peiling på turbo så hadde jeg ikke ringt dem i utgangspunktet. Problemet når de nå har skrudd denne fra hverandre er at den ikke blir like tett igjen når dem setter den sammen igjen nå. Så NÅ er den "beyond repair"

 

Jeg liker ikke at ting ikke er 100% motor messig, derav grunnen til at jeg kommer til å bytte motorene om 2-3 år når jeg fått spart opp litt penger i båt fondet. Siden turboen lakk og i mange tilfeller så er dette en "easy fix" så tenkte jeg at det kunne være verdt å ta turboen til et profesjonelt firma for en vurdering. Noe som har "back fired" voldsomt. 

 

Frustrasjonen er høy rett og slett fordi jeg har vært uten båt på vannet i halvannen sesong, sjøvanns innholdet i blodet har sunket til et kritisk nivå og vi så for oss noen fine turer nå på våren. :sailing:

 

MEN! Smilet er ikke borte, og i nøden spiser fanden fluer. Så jeg får sitte i kapteins stolen i havna og drikke en kald øl i stedet enn så lenge. :smiley:

DSC_0009_4.JPG.bcf306a3a012cfb00b0a6a80cd18cb9e.JPG

 

 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Jada, vi kom til en enighet og Turbo kom i posten i dag på morgenen. :thumbsup:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Prøve å få skrudd inn denna igjen da.

Neida Zitt. Bobil eller Campingvogn blir det aldri på denna karen. :giggle:

 

DSC_0011.JPG.8c0b0b29d7d2c90bac1d9f69b2a4271c.JPG

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da var Turboen på plass. Må få tatt en test tur så fort jeg får tid :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Rart hvordan ting ikke er så vanskelig likevel når man setter en del spørsmålstegn. :rolleyes: 

Tips: Stol aldri blindt på et firma, selv om de kaller seg eksperter. De vil alltid prøve å selge deg det dyreste dem har. :giggle:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

alphaman skrev for 4 timer siden:

Var det prisen de lurte deg med?hva ble prisen til slutt.

 

Prisen ble null og niks :giggle:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...