Jump to content

Oppussing av Westcruiser 32 (Prosjekttråd)


Morten83

Recommended Posts

Må ikkje glemme motorene ! :-) Har du ein plan for å få farten tilbake ?

 

Joda Sæbø. Blir nok overhalling av toppene. Jan "M/B Nordheim skal overhalle sine 2 topper også så vi skal sjekke opp pris for 4stk topper i håp om at det blir noe billigere en å bare overhalle 2. Vinn vinn.  :smiley:

Utover det så regner jeg med at når jeg har fått ut all gammelt ledningsnett, og vasstrukket trevirke samt; høvlet, pusset, primet og coatet' båten under på nytt, så vil det også være med på å gjøre ting bedre.  :saint:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Har ikke hent så mye i det siste, men har fått ryddet litt og begynt å rive i styrhuset.

Begynte å se på gulvet i dag. Hele gulvet i styrhuset skal byttes.

bilde


Ellers så har jeg fått skjært til slik at det i fremtiden blir lettere å komme til eksosen.

bilde


bilde


Også fant jeg mer spagetti!  :yesnod:

bilde

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Vil ikkje ta motet frå deg heilt, men tenk deg godt om før du legg ut tid og pengar på dette. Det er for seint å snu når du er halvvegs. 

Tenker dette går bra jeg Gubben.  :lol:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

It's a challenge allright doctordre... But T.S. Elliot said: "If you aren't in over your head, how do you know how tall you are?" 

I have plenty of courage that this is a project I will successfully conclude... at some point.  :yesnod:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott båt, det skal bli spennende å følge deg videre  

 

Det er nok ikke alltid det er god økonomi å restaurere en gammel båt, som flere påpeker, og stemmer godt med min egen erfaring, men du verden for en flott yrkesskole det er...  :yesnod:

Her lærer man en masse om båtbygging, vedlikehold, innredning, elektro, maskinteknisk osv., men ikke minst lærer man en masse om seg selv og egne styrker/begrensinger.

 

I tillegg lærer du nok at det kan være tidkrevende å pusse opp en båt i en båthavn, i forhold til hjemme i egen hage.

Du vil få besøk av mange som vil prate, se og komme med mer eller mindre gode råd. Dette tar utrolig med tid og kan til tider være fryktelig krevende, men du verden så hyggelig det er. Her snakker jeg av egen erfaring. Ligger i samme havn som deg, og har følt dette på egen kropp.

 

Du må nok bare forberede deg på å få diverse inspeksjoner om bord, og er samtidig hjertelig velkommen på inspeksjon om bord hos meg, når jeg kommer på land.

 

Uansett, lykke til med prosjektet. Jeg tror du får en spennende og interessant tid foran deg og har bare et råd å gi deg.

Dersom familien er med, er det bare å gi på!

 

Fernanda

 

:flag:

Redigert av fernanda (see edit history)

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Veldig enig med forannevnte taler "Fernanda" her :thumbsup: .

 

"Arbeid adler både mannen og hesten" var det ein gamal mann her i bygda som sa.

 

M/B Nordheim :flag_bp:

Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS

Diagnose: Erklært kronisk båtintressert.

Link to post
Share on other sites

Jeg burde være godt kjent med båtens indre funksjoner og luner når denne settes tilbake på vannet,det vil jeg tro. Også har jeg ingen visjoner om at alt skal være enkelt. Dette som er mitt tredje båtprosjekt i mindre eller større grad siden båt lusa beit meg i søvne, så går jeg her like mye for kosen med å skape, som forventningene til en flott ny bruksbåt for meg å familien. Bare å gunne på som de sier her...  :lol:

 

Du er hjertelig velkommen bort når som helst Fernanda.  :thumbsup: Jeg står langs øst veggen på lagerhallen.  :smiley:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Hei !

Følger prosjektet ditt med stor interesse !  Ser at enkelte mener at dette er en for stor jobb og kanskje ikke helt lønnsomt.   :nonod:

Det er selvfølgelig litt arbeid, men om mann ser på det du har når innredningen og gammelt trekk er fjernet, så har du ganske mye båt allikevel. Skroget og overbygget holder i minst 1000 år til. Vinduer og div rekker ville kostet en hel formue om du skulle kjøpt dette til et selvbygg. Masse teknisk kan sikkert brukes om igjen. motorene og driv verket går . Du har propeller osv.

Det som skal byttes er det billigste på hele båten. Noen finerplater og litt kabel blir det ikke mye penger av så du har en god økonomi i det du gjør. Du blir som andre skriver lommekjent i egen skute. Viktig ! 

 

Siden mye tyder på at du også koser deg med jobben og ikke bare lengter etter at den blir ferdig så blir dette veldig bra.

Om du trenger noen råd ang. litt plastpest og dårlig sparkel så legg ut noen flere bilder så skal jeg svare så godt jeg kan. samme med andre ting i prosessen.

Lykke til videre !

Knude

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Link to post
Share on other sites

Hei !

Følger prosjektet ditt med stor interesse !  Ser at enkelte mener at dette er en for stor jobb og kanskje ikke helt lønnsomt.   :nonod:

Det er selvfølgelig litt arbeid, men om mann ser på det du har når innredningen og gammelt trekk er fjernet, så har du ganske mye båt allikevel. Skroget og overbygget holder i minst 1000 år til. Vinduer og div rekker ville kostet en hel formue om du skulle kjøpt dette til et selvbygg. Masse teknisk kan sikkert brukes om igjen. motorene og driv verket går . Du har propeller osv.

Det som skal byttes er det billigste på hele båten. Noen finerplater og litt kabel blir det ikke mye penger av så du har en god økonomi i det du gjør. Du blir som andre skriver lommekjent i egen skute. Viktig ! 

 

Siden mye tyder på at du også koser deg med jobben og ikke bare lengter etter at den blir ferdig så blir dette veldig bra.

Om du trenger noen råd ang. litt plastpest og dårlig sparkel så legg ut noen flere bilder så skal jeg svare så godt jeg kan. samme med andre ting i prosessen.

Lykke til videre !

Knude

 

Tusen takk Knude. :thumbsup:  Setter jeg stor pris på, alle trenger noen gode råd og en pekepinn i riktig retning av og til... til og med meg utrolig nok.  :lol:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

hegra: Som du kan se av bilde i post #7 så er dette helt klart plast pest.  :yesnod:

 

SoBo: Tusen takk. Blir noe annet med motorbåt enn seilbåt.  :saint:

 

Dinos: Dette er gøy ja, som sagt tidligere koser jeg meg med jobben så får vi se hvor det bærer.  :smiley:

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Nå har det vært lite fremgang på en stund her.
Skyldes at jeg har vært en del på arbeidet og at det har vært en del forpliktelser hjemme.

Jeg har kommet så langt at jeg ser på meg selv som ferdig med riving i akterkabinen, driver å går over styrhuset å har funnet litt gugg der også i fremre skottet.
Blir å skjære vekk det lille som er dårlig å skjøte inn en ny bit her. (Har ikke helt sett for meg åssen jeg skal gjøre dette enda)
 

bilde

 

Men, blir å bytte gulvet i styrhuset aller først. Det er kjempe dårlig, å trenger en oppgradering. Samtidig som jeg ønsker å gjøre det lettere å kunne åpne opp om man skulle trenge god tilgang til motorrommet. I dag så er det et utall av modifiserte plater i alle størrelser og fasonger. Planen er å lage to "hovedluker" som er hengslet. En over hver motor. Så ha to mindre luker foran hver stol som kan taes opp uten å demontere stolene i styrhuset for normal motor sjekk og en luke ved nedgangen til akterkabinen for sjekk av filter osv. Bilder kommer selvfølgelig.  :smiley:

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Da har jeg begynt å rive det gammle elektriske som ikke er i bruk lenger.
 

1444041676.jpg


1444041691.jpg


Fikk revet ut den gammle haugen av en varmt vanns bereder også!
 

1444041738.jpg


Ble god plass der vvb'en stod. Hmm... Lurer på hva jeg skal bruke den plassen til?
 

1444041807.jpg


Blir litt ledninger å sortere. Godt vi har en elektriker i familien.
 

1444041863.jpg

 

Fytti rakkern' der ser jævelig ut nedi der!!! 

Redigert av Morten83 (see edit history)

"There’s something you’d better understand about me ‘cause it’s important, and one day your life may depend on it: I am definitely a mad man with a sailboat!"

                              

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det fortjenes en full reset ja, nå når du er kommet såpass langt!

Spyl, slip, reparer og mal før du planlegger nyinstallasjonen med plassering av utstyr,kabelkanaler, og rørsamlinger.

Blir bra til slutt om du holder ut & lykke til. Du bli godt kjent med skuta på denne måten :)

Link to post
Share on other sites

Hei! Følger tråden med interesse og har virkelig trua på både deg og prosjektet, men FY å det ser ut enkelte steder :rolleyes:! Hvor gammel er båten?

Litt artig, men også skremmende med noen av de kreative "utbedringene" utført av tidligere eier(e) :worry:.

 

Håper du fortsetter å holde oss oppdatert på utviklingen med både bilder og tekst. Stå på, og masse lykke til :thumbsup:!

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her så det ut ja! Det mest skremmende er vel at du hadde en relativt lang hjemtur med denne etter kjøp, men vitale systemer var vel gjennomgått før avgang. Når først ting skal skiftes ut, så er det jo like greit at de er skikkelig dårlige. Blir ikke så mye å angre på da, og forbedringen blir veldig synlig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...