Jump to content

Prosjekt: Marex Gambler 23


Langheim

Recommended Posts

Jepp! da kom 5fots syken  :rolleyes: Så nå har jeg vist kjøpt meg en Marex Gambler fra 1987  :clap:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Båten er hel og pen utvendig  :smiley:

 

Drevet er relativt nytt DuoProp.

 

bilde

 

Motoren er en traver fra -90 og drikker sikker sin egen vekt i timen  :wink:

 

bilde

 

Inventaret er sydd om og fikset for et par år siden

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Så planen min for denne båten blir:

 

Sette inn septiktank

Bygge pantry og kjøl under stolene

Full service på motor og drev 

Ny vannpumpe

Varmtvannstank?

Landstrøm?

 

 

Noen som har noen tips til hva jeg bør forbedre/justere på denne båten?  :smiley:

 

Ellers gleder jeg meg som et barn til og få båten levert til hjemmehavnen min på fredag  :clap:

 

 

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt! Den ser ryddig og fin ut.

Du har kjøpt en solid båt som tåler å bli brukt. 

 

Jeg har kjøleskap under styrbord stol, og gassbluss m/stekeovn under babord. Varmtvannstanken ligger i styrbord skott ved siden av motor.

Septiktanken har jeg også på styrbord, ved siden av drivstofftanken

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Takk alle sammen  :smiley:

 

JonnyBoy: du har ikke tilfeldigvis målene på de to kassene dine?  :pray:

 

hanto1: Ja, ser det kunne vært litt mer isolasjon i motorrommet. Motoren er saltvannkjølt, med alt det måtte bringe.. Så jeg har vurdert om jeg skal konvertere til ferskvann, men det jeg finner her på forum er mange delte meninger :diving:  (rusk og rask i gammel saltvannkjøling blant annet, og varmere motor) andre problemet jeg har med saltvannkjøl er muligheten for å varme opp varmtvannstank, vist nok ikke så bra med saltvann..

Link to post
Share on other sites

Jeg har en tung, gammel dieselpresse i kjelleren, og kunne nesten ikke klart meg uten trimflaps.

- båten går raskere i plan

- holder plan mye lenger ned i hastighet

- justere sidebalanse i forhold til vind/strøm og folk som flytter seg i båten

 

Hos meg var flaps feilmontert. Sylinderen stod for høyt på akterspeilet, noe som medførte at flapsene ikke kom langt nok ned.

Justerte på dette, og merket god forskjell i virkningsgrad.

 

Ser på bildene av din båt at den flyter lettere i vannet en min. Ettersom du har mer hk enn meg, drar du den sikkert ganske lett i plan.

Likevel ville jeg montert flaps, for å utvide fartsområdet og justere skeiv båt

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

 

Jeg har en tung, gammel dieselpresse i kjelleren, og kunne nesten ikke klart meg uten trimflaps.

- båten går raskere i plan

- holder plan mye lenger ned i hastighet

- justere sidebalanse i forhold til vind/strøm og folk som flytter seg i båten

 

Hos meg var flaps feilmontert. Sylinderen stod for høyt på akterspeilet, noe som medførte at flapsene ikke kom langt nok ned.

Justerte på dette, og merket god forskjell i virkningsgrad.

 

Ser på bildene av din båt at den flyter lettere i vannet en min. Ettersom du har mer hk enn meg, drar du den sikkert ganske lett i plan.

Likevel ville jeg montert flaps, for å utvide fartsområdet og justere skeiv båt

Har du målene på flapsene dine? Ser det er en haug å velge mellom..

Link to post
Share on other sites

 

 

 Motoren er saltvannkjølt, med alt det måtte bringe.. Så jeg har vurdert om jeg skal konvertere til ferskvann, men det jeg finner her på forum er mange delte meninger :diving:  (rusk og rask i gammel saltvannkjøling blant annet, og varmere motor) andre problemet jeg har med saltvannkjøl er muligheten for å varme opp varmtvannstank, vist nok ikke så bra med saltvann..

Hadde nok ikke kostet på ferskvannskjøle system på en 25 år gammel motor, i så fall, bør den ut, demonteres, syre vaskes og bygges opp igjen, allikevel kan det hende at kjølekanalene er såpas tært at det ikke er fornuftig å bygge videre på denne blokka, sett heller av kronene du tenker å bruke på dette å kjøp deg ny longblokk som du monterer ferskvannskjøling på når den ryker,

saltvannskjølte motorer har også lavere driftstemperatur en ferskvannskjølte motorer, så effekten av å kjøre kjølesløyfa i en varmtvannsbereder er heller liten, kan jo montere bereder å bruke den på landstrøm da,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei Igjen! Da har prosjektet tatt en annen vending en hva jeg så for meg.. Jeg skulle jo bare fikse et par småting  :nonod:

 

 

 

MEN! når du først begynner å plukke i ting så dukker nye ting opp  :rolleyes:

 

 

 

Listen over ting øker og båtlappene har fått vinger..

 

 

Jeg begynte å plukke litt i taket inni cabin, og her viste det seg at takplatene var pill råtten av fukt.. Det viser seg at kontakten til lanternen som jeg fikk beskjed var i stykker har vært i stykker en god stund og stått «åpen» for vær og vind.. rart hvor mye vann som kan komme inn i så små hull.. OK kjøpe nye finér plater å bytte alle takplatene..

 

Plukket litt i det fine sorte skrogtrekket og dette faller av.. hmm brukt lite eller ingen lim på du?  Brukt høyttalerstoff har du også gjort din luring..

 

AV med det også og ny rull med skrogtrekk bestilt.. gir meg ikke så lett..

 

Plukke ut vanntank må jo være en kurant jobb.. nei.. av med veggplater og masse stasj da denne var mer eller mindre innebygget i båten. (ikke original tank) Masse god guffe i vannpåfylligsrøret så regner med det er god guffe i tank også.. godt og få den ut! Rensemiddel kjøpt inn! Og alt av vannpåfyllingsrør og vannrør revet ut av båten. Nye kjøpt inn.

 

Oppdager da at skrogtrekk bak side «veggen» også er fjernet og byttet ut med dette flotte høyttalerstoffet!! Så bra! mer nytt skrogtrekk bestilt! Jaja kan ikke bli så mye verre en dette..

 

 

Bytte alle skroggjennomføringer da disse nok ikke har blir byttet NOEN GANG! Å måtte kappes av.. stoppekranene som stod på inntak til toalett + septik utgang hadde full åpning og virket heller ikke lenger.

 

 

Drev er tatt av og her var det heldigvis ikke noe lekkasje i belger som jeg fryktet. Og så etter forholdene veldig bra ut J

 

 

DuoProppen fikk jeg nå også av etter et par timer! Se egen trå om dette:

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/122936-tips-for-fjerning-av-vp-duoprop/

 

Bensintank trenger nytt 50mm påfyllingsrør da også dette snart smuldrer opp.. og så lenge jeg er både på vann og bensin påfylling kan jeg likegodt bytte dekksforskruvning på disse også.. ser noe morkne ut de også.. YEY!

 

 

Her er noen bilder fra nåværende status. 

 

 

Vanntank

bilde

 

 

Septik og drivstoffrør

 

bilde

 

Jeg som IKKE skulle demontere denne båten også, er på god vei  :lol:

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

 

Mer bilder kommer

Link to post
Share on other sites

Prosjektene har alltid en tendens til å bli mye større enn planlagt, sånn er det bare  :smiley:

Fordelen er at du får full kontroll på alt ombord, og kan føle deg trygg på det som er gjort.

 

Vil forresten anbefale at du tar ut drivstofftanken og sjekker hvordan den ser ut på undersiden.

Min tank var lagt i skumgummi, noe som medførte at det alltid var fuktighet i bunn. Resultat = endeløst med pitting/tæring i aluminiumen.

Jeg valgte å kaste hele tanken og fikk lagd ny i syrefast.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

Prosjektene har alltid en tendens til å bli mye større enn planlagt, sånn er det bare  :smiley:

Fordelen er at du får full kontroll på alt ombord, og kan føle deg trygg på det som er gjort.

 

Vil forresten anbefale at du tar ut drivstofftanken og sjekker hvordan den ser ut på undersiden.

Min tank var lagt i skumgummi, noe som medførte at det alltid var fuktighet i bunn. Resultat = endeløst med pitting/tæring i aluminiumen.

Jeg valgte å kaste hele tanken og fikk lagd ny i syrefast.

 

 

Ja, jeg skulle lært etter sist "prosjekt" Men, men ikke så dårlig at det ikke er godt for noe  :smiley:

 

Takk for tipset ang tanken. Den er så og si tom nå, så kan nok ta den ut før jeg begynner byggingen igjen. Forrige eier mente på at han hadde hatt tanken ut og tømt denne.. men jeg ser jo nå at det forrige eier har sagt om mye rart ikke har stemt til nå  :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...