Jump to content

FM L2 snekkemotor vil ikke starte, mistenker forgasser


ColinD

Recommended Posts

Har en FM L2 motor som har fungert godt i flere år, dog med en tendens til at Solex forgasseren "renner over" med jevne mellomrom. Dette har jeg løst ved å ta forgasseren fra hverandre og rense, og sjekket at fløttørene fungerer som de skal.

 

Nå er problemet at motoren ikke vil starte -- den har gnist, den tenner, kjører i 1-2 sekunder (4-5 tenninger) og stopper.

 

Jeg har ren bensin, nytt filter, bensin renner fritt ut når jeg åpner tappekranen under forgasseren, og choke og gass ser ut til å fungere som de skal.

 

Jeg har sjekket gnist og begge pluggene har sterke, synlige gnist. Jeg har justert blandingsskruen og prøvd en rekke ulike innstillinger, både mager og fet, uten at disse hjalp.

 

Motoren kjører 1-2 sekunder både med og uten dram. Med dram er det ingen forbedring.

 

Jeg har demontert forgasseren flere ganger og gjort rent, og satt den sammen igjen. Har strammet godt til alle skruer slik at den ikke skal suge falsk luft.

Hva mer kan jeg prøve? Ny forgasser?

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at dysene er åpne? Ikke kjøp ny forgasser, det er en Solex på Finn til kr 1000. Og Dellorto er svindyr, mens Zenith

koster 2600 hos Økonomideler. Min Solex har virket fint siden 1957, med unntak av de gangene det har vært rusk i bensinen, så

ikke gi opp

Link to post
Share on other sites

Takk for tips! Jeg er litt usikker på hvor jeg finner dysene, men jeg har blåst gjennom alle synlige åpninger og rør med luft.

 

En annen ting er at det er en liten rift i pakningen. Selv om jeg har vanskelig for å tro at dette kan ha forårsaket problemet, har jeg tenkt å lage en ny og se om dette hjelper.

 

Alle tips mottas med takk!

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Har laget nye pakninger selv og rengjort forgasseren og dysene.

 

Fortsatt tenner motoren bare 3-4 ganger og stopper, uansett hva jeg prøver. (Både med og uten choke, med og uten drammer, halvåpen eller fullåpen throttle, mager og fet blandingskrue...)

 

Kan det være noe annet enn forgasseren som skaper dette problemet? 

Link to post
Share on other sites

Prøv å start den med den ene tennpluggledningen Løsnet og satt på en tennplug som ligger på motoren med gods kontakt mellom plugg og motor. Det kan hende gnisten forsvinner rett etter de første slagene hvis det er et problem med kondis eller vikliinger eller dårlige kontakter i magneten

Regner med at du har magnet. Har ikke lest hele innlegget.

Kondis og stifter kan være et problem omen har batteritenning/fordeler og.

Link to post
Share on other sites

Ser du startet denne tråden i august og at du allerede har fått løst problemet - men skriver allikevel ett svar.

For det første: Du må ikke finne på å bytte ut Solexgasseren din med en annen. Det er en god og slitesterk gasser som holder i årtider med godt vedlikehold. Deker og utstyr som f.eks. pakninger får du kjøpt hos FM i Fredrikstad. (Nesten gangavstand til Råde :smiley: )

Jeg hadde selv en tråd vedr. min Solex-gasser. https://baatplassen.no/i/topic/120128-fm-med-solex-f26nv-noen-som-kjenner-denne-forgasseren/ . Der fikk jeg en del gode råd, tips og veiledning - og jeg anbefaler deg å lese de svarene jeg fikk og samtidig ta en titt på bildene du finner der.

 

Ser at noen her skriver at tynn metalltråd er fin å "åpne" dysene med. Til det er det bare å si Fy-Fy-Fy!!!

Som index (m.fl.)  skriver: Det eneste som skal brukes når du skal rense dyser er trykkluft!

Link to post
Share on other sites

Ser at noen her skriver at tynn metalltråd er fin å "åpne" dysene med. Til det er det bare å si Fy-Fy-Fy!!!

Da må jeg få lov å spørre: Hva gjør du når diverse rensesprayer og trykkluft ikke klarer å åpne dysen etter en har holdt på i et kvarters tid? Formaner dritten ut med "Fy-Fy-Fy"?

 

Dysene er presisjonsmaskinerte men de tåler nå litt... I verste fall er de ikke lengre helt 100% optimale men det er de nå gjerne ikke i utgangspunktet heller. Det er ikke snakk om å herje rundt i dysene med et borr e.l.

Link to post
Share on other sites

Helt uproblematisk å rense dyser med stål/metall med mindre en har 5 og tredve tommeltotter og ellers ikke burde tatt i gassere i det hele.

 

Som SveinH skriver kan det være avleiringer i dysene og da står det mellom å stikke de opp evt prøve ultrasonic rens. Trykk ett eller annt kan en glemme.

Link to post
Share on other sites

Da må jeg få lov å spørre: Hva gjør du når diverse rensesprayer og trykkluft ikke klarer å åpne dysen etter en har holdt på i et kvarters tid?

Da prøver du ett kvarters tid til :smiley:.

Formaner dritten ut med "Fy-Fy-Fy"?

Legger du for eksempel dysa i ett kar med finsoilet sand og da bruker trykkluft vil den fine sanden bli blåst gjennom dysa og blir rengjort helt perfekt. Husk bare på å sluttblåse uten bruk av sand for å fjerne alle rester av sand pluss det siste av dritt og andre ulumskheter.

 

Dysene er presisjonsmaskinerte men de tåler nå litt... I verste fall er de ikke lengre helt 100% optimale men det er de nå gjerne ikke i utgangspunktet heller. Det er ikke snakk om å herje rundt i dysene med et borr e.l.

 

Har du fått så mye dritt i dysene at de har behov for "metallstaking" vil jeg påstå du har ett stort drivstoffsystemproblem. Har dritten blitt "forstenet" og ikke lar seg fjerne med dyserens eller trykkluft viser det manglende vedlikehold over lang tid.

 

Vi har alle ulike måter og teknikker å jobbe på men jeg og flere med meg mener helt klart at "gjennomboringer" av dyser med for eksempel metalltråd ikke er en heldig løsning - men for all del - de som vil og tør ta sjansen på å bruke metall må gjerne gjøre det for meg :wink:

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er jo ikke hvorfor dysen er tett men hvordan få dritten ut. God drivstoffhygiene er alltid den beste forsikring men det er nå en gang slik at f.eks. noen bensinfilter er laget av svartstål og en dråpe kondens der så begynner det å ruste. Rustflak kan, med litt uflaks, utmerket godt kile seg fast slik at du ikke klarer å blåse det ut. Hva da? Kjøpe ny forgasser? Dysene er såpass solide at de tåler litt bank men som sagt, en herjer ikke rundt med et borr inni der, tvinger heller ikke gjennom en kobbertråd som er for tykk... En må ikke "overmystifisere" en forgasser heller, det er en enkel konstruksjon, spesielt når en snakker om enkle motorer som FM.

Link to post
Share on other sites

Det store spørsmålet er jo ikke hvorfor dysen er tett men hvordan få dritten ut. God drivstoffhygiene er alltid den beste forsikring men det er nå en gang slik at f.eks. noen bensinfilter er laget av svartstål og en dråpe kondens der så begynner det å ruste. Rustflak kan, med litt uflaks, utmerket godt kile seg fast slik at du ikke klarer å blåse det ut. Hva da? Kjøpe ny forgasser? Dysene er såpass solide at de tåler litt bank men som sagt, en herjer ikke rundt med et borr inni der, tvinger heller ikke gjennom en kobbertråd som er for tykk... En må ikke "overmystifisere" en forgasser heller, det er en enkel konstruksjon, spesielt når en snakker om enkle motorer som FM.

:lol:

 

La oss bare være enige om èn ting - SveinHa - at vi er uenige :smiley: - og da er vel både index og Treskolars uenig med deg (les over) :thumbsup:

Redigert av Doffen01 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Helt greit det Doffen01 og dere andre men ingen har kommet med alternativer når trykkluft og ultralyd ikke virker... kun at en IKKE må stikke opp. Noen som kan forklare meg HVORFOR jeg har ødelagt min Yamahaforgasser siden jeg har hatt en ståltråd gjennom dysen, litt tynnere ståltråd enn dysehullet. Og HVORFOR virker den nå helt fint? Begrunnelser virker LANGT bedre enn påstander...

Link to post
Share on other sites

Hvis du har stål :giggle: kontroll på det du holder på med, kan det jo fort gå greit. Om det er tett og du ikke får det ut med trykkluft eller ultralyd så er jo alternativene mild vold eller ny del. Ideelt sett vold med et material som er mykere enn dysen, f.eks en tannpirker. Ståltråden din er mye hardere enn en messingdyse, og hvis du har litt grader der den er kuttet kan du skade dysen. Eller om tråden er litt tykkere en du trodde, da utvider du lett dysen en hundredel eller to uten å merke noe særlig motstand. Det er mye rart som kan gå om du er svært forsiktig, men som ikke er et godt råd til folk med lite erfaring.

 

Hvorfor forgasseren din nå virker helt fint? Tja, enten flaks eller dyktighet? Jeg heller vel mot det siste, at du er forsiktig og vet hva du holder på med... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Beklager Index, så kritisk er det fn ikke. Slutt med det tullet ditt. Motorer, særlige eldre med forgassere har en del å gå på der.

 

Min Albin O-21 med Solex 26Vx kan originalt bestykkes med 3 forskjellige hoveddyser for optimalisering. Den tåler bedre større dyser enn mindre menn tåler greit alle.

 

Hvis en er så klønete at en ikke klarer å stikke opp en dyse uten å skade den bør en ligge unna alt teknisk i båt/whatmåt.

 

Som de sier i Danmark: Det er de som kan pirke i an bæsj med en pinne og ødelegge begge deler men skal jaggu bruke kraft og egnet ødeleggelsesverktøy om man skal klare å skade en dyse.

 

I gamle dager kunne men få kjøpt verktøy til å - nettopp ja - stikke opp dyser....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...