Jump to content

Volvo aq 271 stopper


jan

Recommended Posts

Hei,har en Volvo aq 271 -89 mod..(står i en windy) motoren har begynt stoppe..kommer som "lyn fra klar himmel"..ingen fusking eller napping i forkant..den bare bråstopper..dette gjelder på alle slags turtall..rare er at den starter momentant igjen..og går i alt fra 5-20 min..før den stopper igjen..Det jeg har gjort:   sjekka bensinfilter (mekanisk bensinpumpe)..bytta coil....sjekka ut tennigslås..jump ledning direkte fra batteri til + på coil....er elektronisk tenning på den..fordelerlokket har jeg gjort reint (var mye irr der)..Er det noen som har noen ideer?...til å begynne med var jeg sikker på at det lå i tenningsdelene..men nå er jeg neimen ikke sikker på noe :-)..  

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren går normalt og starter normalt, og plutselig stopper, men starter igjen med en gang, så er det enten gnist eller bensin som forsvinner plutselig.

 

Det kan kanskje høres ut som lufting til tanken, eller noe rusk som sperrer tilførsel av bensin, bensinfilter eller lignende, som renner tilbake når motoren stopper.

Det kan også være et brudd i tenningsystemet som plutselig oppstår, men det virker pussig at det plutselig er i orden igjen når man starter på nytt.

 

Den starter altså på nytt med en gang, uten ventetid, og går helt fint igjen ?

Link to post
Share on other sites

Dersom motoren går normalt og starter normalt, og plutselig stopper, men starter igjen med en gang, så er det enten gnist eller bensin som forsvinner plutselig.

 

Det kan kanskje høres ut som lufting til tanken, eller noe rusk som sperrer tilførsel av bensin, bensinfilter eller lignende, som renner tilbake når motoren stopper.

Det kan også være et brudd i tenningsystemet som plutselig oppstår, men det virker pussig at det plutselig er i orden igjen når man starter på nytt.

 

Den starter altså på nytt med en gang, uten ventetid, og går helt fint igjen ?

Ja.det er det som er litt pussig...den starter momentant igjen...dønn umulig å feilsøke..

Link to post
Share on other sites

Hmmm...da har jeg vel mine tvil om drivstoffproblem. Sjekk strømtilførsel til coil. Kan være så enkelt som en løs kabelsko.Det må nesten være noe som kutter strømmen totalt til tenning. Ellers er jeg enig med index om at det kan være tenningsmodul, men at det er merkelig at du da kan starte opp med en gang igjen.

Link to post
Share on other sites

Du har ikke en sprekk i fordelerlokket da, eller nedslitt kullstift oppi toppen av fordeleren? Jeg hadde sett litt ekstra etter i forbindelsen mellom coilledningen - rotor - fordeler - pluggledning. Ser at du har sett på det før, men jeg hadde sett igjen, og skift rotor eller skrap og rengjør på enden, hvis den er brent.

Link to post
Share on other sites

Heller også til tenningssystem, har kobla plussen på coilen direkte til batteriet. Men feilen vedvarte, så jeg kan eliminere tenningslås og coil.bytta den også... Ja er rart den starter med en gang etter stopp.. Skal se nærmere på fordelerlokk og rotor..det er jo en enkel motor..men så var det å finne den enkle feilen da.. Beste om den hadde stoppa helt :-) Takker for alle bidrag så langt..kom gjerne med mer :-)

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...