Jump to content

Oppbevaring av seil (helst opprigget) mellom øktene (Tips og råd)


Erik

Recommended Posts

Har endelig tatt litt tak i windsurfingen igjen. Det var like kjekt som jeg husket det, selv om teknikken ikke er helt på plass enda :blush:

 

Men jeg merker at formen ikke er som den var, så det blir noen pauser mellom øktene.

 

Vi ligger mye på svai, og da tar jeg pausene ombord. Henger bare brettet i en tau fra jolla (som henger bak båten).

Seilet er da oppslått, og montert på mastefoten.

Det hender det kommer endel bølger, så dette rører jo en del på seg....

Er det OK ?

Bør jeg løsne seilet fra foten og ha det løst oppå (kanskje binde det fast da) ?

 

Jeg kunne også tenkt meg en sikker måte å oppbevare seilet på om nettene, uten å demontere det helt. Jeg har prøvd å montere ombord i seilbåten, men det ble for kronglete, så nå må jeg i land med jolla for å montere seil.  Kunne ønsket en måte å oppbevare seilet oppslått. Kanskje bare slakke spenningen litt. Helst ombord (i 31 fot seilbåt, så det er ikke plass å legge det flatt noe sted), eller til nød på land.

Hensikten er jo at utstyret er så klart at man kan ta seg en tur innimellom, feks en kjapp tur før frokost.

Er det noen råd der, eller bør det demonteres helt om natta ?

 

Hva praktiserer dere andre dersom windsurfingen foregår over flere dager ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Aner jo ikke hvordan en rigger seilbrett i dag men.. om dette var i gamledager så hadde jeg løsnet uthalet bak på bommen. Sluppet seilet "fritt" og lagt bommen opp langs masta og latt det ligge på brettet. Da ville jeg bare kunne ta ned bommen og tre uthalet så ville jeg være i gang igjen. 

 

Men ting tyder på at noe har endret seg siden midten av 80 tallet :-D

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Nå drev vel jeg med windsurfing sånn ca i steinalderen (midten av 80 tallet) og jeg må nesten tro det er lettere å rigge ned nå enn før, men da var det heller ikke særlig tidkrevende eller vanskelig. Klarte greit å gjøre det mens jeg var på brettet, om det var nødvendig. 

 

Pakket ned etter bruk ja. Av med bommen og rulla seilet inn på masta. Tok ikke mange minuttene. 

-------

Det handler vel om øvelse, så går det så kjapt at det ikke er noe å tenke på..? Om det er noen løsninger som gjør det vanskelig og tidkrevende så ville jeg sett på muligheten for å endre det. 

 

Skulle vel gå å legge masta med seil på og bommen på brettet med en surring rundt om natta?

Link to post
Share on other sites

Riggingen tar fort 10-20 min. Pluss logistikken med å få alt i jolla og inn til land. Og er jolla på land må den ut igjen også. Åsså var det denne våtdrakten da... Ergo ryker som regel før frokost turen pga tidsforbruket med å komme i gang. Det var det jeg hadde håpet å finne botemiddel for...

 

Men hva med å la brettet ligge med oppspent seil kobblet i mastefoten en liten time innimellom. Ofte i litt bølger. Er det unødig slitasje, eller er det ok?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

Jeg driver mye med brettseiling men ikke fra båt. Det er null problem å la seilet være rigget opp over lengre tid. Seilets værste fiende er sol, men da snakker vi om intens sol i mange timer mens seilet ligger tørt. Neppe noe problem her til lands :) På utleiesenter så har de alle seil ferdig rigget hele året, men de tar av bommen for å spare plass under lagring. Da henger som regel riggene i en krok festet i "clew"-øyet, der som uthalet normalt er festet.  Det samme gjør vi med kurs-utstyr i Sola Brettseilerforening der jeg er styremedlem.

 

Skal du bare ha ett seil opprigget i noen dager så kan du sikkert henge det på siden av seilbåten etter bommen med clew-enden opp og masten ned. Bare pass på å sikre det mot å bli tatt av vinden :)

 

Moderne seil har spiler så de kan ikke rulles rund masta, de må tas helt av masten og rulles i lengderetning. 

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut, da er det ikke farlig ihvertfall.

Så å la seilet flyte på brettet på dagtid anser jeg som ok da.

men overnattingen er jeg mer usikker på...

Å sikre mot å bli tatt av vind er jo en utfordring i seg selv.

Ombord på båten tror jeg blir vanskelig. Det blåser som regel når jeg holder på, så selv om jeg ankrer i le vil det blåse litt.

Men om jeg tar det til land, så er det kanskje noen måter å sikre på? Jeg tenker da att flatt med mast mot vind er best. Men for å slippe å demontere bom blir det ikke helt flatt. Noen forslag der?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...