Ip.Content

Logo

Kommersøya

• Logg inn for svare
5 svar på dette emnet

#1 julie1 Ikke pålogget Postet 20.05.05 09:23

• Medlem
Kommers ligger rett mellom holmestrand og sande der er det flere steder å legge til to steder med brygger. jeg ligger for det meste i fantebukta. der er det brygger på den ene siden og fjell på andre siden. innerts i bukta er det grunt vann med deilig sandbånd for de små som elsker å bade.
Her er det fine teltmuligheter og det er doer og søppelkasser på plassene. Denne øya er spesillet fin for fam med små barn. anbefales å prøve. :sailing: :eek:

#2 olews Ikke pålogget Postet 06.06.05 15:20

• Turseiler
  • Medlem
Kommersøya er en perle. For barn er den nesten perfekt. 3 km lang kupert og med alle
slags terreng. Strander, skog, klipper etc.

Det er klart Fantebukta i nord er mest brukt. Der kommer man inn med båter som stikker
mer enn metern under vann. Det finnes flere nydelige havner, f.eks. litt nord for Fantebukta
på østsiden (der tømmeret lå i gamle dager) er det flytebrygger og en fin havn.
Det er litt grunt her så ikke prøv med seilbåt. Dessuten er det begrenset dybde i hele
sundet mellom Kommers og fastland, Killingholmen, Bjerkøya og Gåserumpa - følg med
på kart og ekkolodd.

Når vi er kommet til den sydlige odden er det ypperlig for store båter å legge til her.
Store skøyter kan legge til på østsiden av den sydlige odden. Fjellet er loddrett, men
har skarpe kanter, ta med bildekk. Her er det svært dypt. Ikke prøv inn i bukta på den
sydlige odden, den er for gummibåter og små RIBer.

Lengre nord på vestsiden er det en fin sandstrand, nydelig teltplass på sletta som ligger
2 m høyere enn stranda. Det er langgrunt her og oversådd med store steiner, ekkolodd
hjelper ikke, kun utkikk. Båten kan ligge på svai og utstyr bæres i land, det er bare 28 cm
forskjell på flo og fjære her. Lite folk her om sommeren så det kan bli en fin ferie her.

Lengre nordover på vestsiden kommer man til to holmer, Otersteinene. Her inne er det fin
teltplass, særlig innenfor den nordre holmen. Det er begrenset dybde så ta det pent inn.
Utenfor holmene er det dypt så der kommer man inn med større båt, men da må man
bære over holmene og i land.
Så er vi igjen kommet til Fantebukta. Og der er det jo brygger og det som trengs. Det er god
dybde ganske langt inn på bryggene.

Øya er ganske lang og det er mange stier her. Dessverre er stien på toppen av ryggen ikke
lengre så god, den er gjenngrodd. Men stien nord-syd inne i skogen på østsiden er fin. Utsikten
fra høyden rett opp fra den sydlige odden er ganske fin. Øya består som Langøya av kalkstein
og det er både sjeldne blomster her og fosiler.

Ole W. Saastad
S/Y Sirius

Redigert av olews: 06.06.05 17:51

#3 Bamse 815 Ikke pålogget Postet 24.09.06 10:06

• Medlem
Her er to bilde fra Fantebukta på nordenden av Kommersøya.

Post bilde

Post bilde

:flag: Garda

#4 Lars H. Pålogget Postet 26.09.06 20:19

• KNBF medlem
  • Medlem
Hei.

Vil du vite mer om Kommersøyas helt spesielle historie, kan du gå inn på min hjemmeside http://trudelutt.com der jeg har samlet en god del om historien fra Svartedauen frem til idag. Direktelink finner du her

Lars H.

#5 my lady Ikke pålogget Postet 31.10.06 20:47

• Medlem
var en tur å besøkte min svoger i sommer i fantebukta ,det var et flott sted,men alt for mange idioter som kjører forbi der uten å tenke på sin hekkbølge.båtene ligger å slår som et helvete mot brygga.min svoger fortalte en gang at tauet røk tværs av (40 mm) p.g.a en idiot med stor fart på stedet er det 5 knop,men det dreit denne personen i------nei båtfolk skjerp dere (jeg mener selvfølgelig ikke alle).

#6 Key Freak Ikke pålogget Postet 15.03.11 12:24

• Medlem
Artikkel om Kommersøya i Aftenposten her.