Jump to content

Volvo PentaAQ 145, delvis overhalt, hva er den verdt?


Asle Flister

Recommended Posts

Heisann, har en sliten 151 b som jeg lurer på å bytte, har en dialog med en kar som har en delevis overhalt aq 145 som jeg kanskje kan putte inn hvis prisen er riktig, ser at en lettstartet 151 med oppgradert tenning (123 ignition) gikk for 8500 kr. Så det jeg lurer på da er hva kan en 145 vere verdt, selger skulle skifte alle pakninger og reimer, samt få justert ventiler o.l . 

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg skal skifte ut alt av kjøling pga tæring koster jo delene like mye som en motor som er oppe å går. Vekstedene som overhaler er heller ikke billige, timepris på 800-900 kr. Så jeg lurer fortsatt på hva en aq 145 delevis overhalt kan være verdt. De er vel ikke så forskjellige i effekt.

Link to post
Share on other sites

Det skiller ikke mer en 8 hk på de motorene, men bedre moment i 151 motoren, skulle jeg handlet en 145 motor i dag, så ville jeg ikke betalt mer en maks 8000 for den, så sant den var i orden og funksjonell,

Ser du har en Draco 20, er jo en tungdrevet båt, men fungerte også greit med 145 motor,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

nei bortsett fra nevnte ting, som egentlig ikkje kommer i kategorien trøbbel så er det ferskvannskjølingen som er mest trøblete. Elendige patenter og svært marginalt laget. Umulig få kjøpt deler annet enn brukt og da sitter man med 30 år gamle greier som er like sprø og eiret som det gamle.  stifttenning hører også hjemme på museum likedan den evige synkroniseringen av forgasserne

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, kanskje jeg heller skulle gått for en annen motor, men da er det vel begrensninger på hva som passer til et 290 drev, har ikke lyst til å begynne å forandre på skroget for å få andre drev til å passe, da skroter jeg heller hele skuta og går for en nyere bruktbåt.

Link to post
Share on other sites

Heisann, har en sliten 151 b som jeg lurer på å bytte, har en dialog med en kar som har en delevis overhalt aq 145 som jeg kanskje kan putte inn hvis prisen er riktig, ser at en lettstartet 151 med oppgradert tenning (123 ignition) gikk for 8500 kr. Så det jeg lurer på da er hva kan en 145 vere verdt, selger skulle skifte alle pakninger og reimer, samt få justert ventiler o.l . 

 

 

Hva er det som egentlig er problemet med motoren du har?

Hvis den er "sliten-sliten (sylindre/veiv/rådelager)" er det en ting men med mindre den er korrodert til kass bør det vel være overkommelig å få greie på den?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Problemet er at etter regreim bytte ville den ikke starte, sikkert tenning, gjorde demontering selv, fikk en mekaniker, fra verkstedet der jeg hadde båten opp for bunnsmurnig og belg/sinkskifte på drev, til å line opp eller hva det nå heter, stempel-ventiler og fordeler. Monterte og dreiet motor for å sjekke at alt stemte overens, noe det gjorde. Sjekket om der var gnist, noe det var, men det var ikke antydning til at motoren skulle tenne. Da jeg fylte kjøleveske på rant det ut av varmeveksleren pga tæring.  Jeg snakket med igjen med mekanikeren og han mente at det ikke ville lønne seg å kaste bort mere penger på en så gammel motor, men heller sette inn en tilsvarende billig brukt da du kunne få en fungerende motor for mindre enn det ville koste å fikse den gamle, med tanke på at jeg ikke er særlig motorkyndig selv.

Link to post
Share on other sites

Ok, det med gnist/start må være en bagatell. Det er ikke mulig  at en slik motor ikke vil starte.

 

Når det gjelder glykollekasjen vil jeg nevne at jeg ca 2000 eller deromkring kjøpte et originalt Volvo kjølesystem inkl varmeveksler mv til min AQ145 med B230 motor (fysisk veldig lik B23 men forskjellig fra AQ140 på en del områder spesielt mariniseringsbiten. AQ140 marinisering passer ikke over ens med AQ145)

Regner med at 145 0g 151 er relativt like mht mariniseringen

 

To av de komponentene var av så dårlig kvalitet og desig at jeg ble sjokkert.

 

(1) Røret fra sjøvannspumpen til varmeveksleren passet ikke i det hele tatt (vinkler ute av kurs) og det var umulig å unngå lekasje uten modifikasjon.

 

(2) Pakningen (materiale og design) i mellom de to halvdelene som utgjør kapslingen/tanken som omgir selve varmeveksleren og selve designet på tanken var så elendig at jeg fryktet at pakningen ville fly ut ved høyere belastning - noe den etterhvert gjorde.

 

Hvis ditt kjølesystem er av like elendig design ville jeg demontert det hele for å se på muligheten av om det er andre ting enn korrosjon som er årsaken. 

 

Om du finner at årsaken er korrosjon kan det jo hende at det lar seg enkelt reparere - det kan jo  og være pakninger i kjølesystemet som etterhvert ikke har motstått tidens tann men som enkelt kan byttes.

 

Men at en slik motor ikke starter det er en umulighet så motoren kan ikke være kass av den grunn.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Til TS:

 

Hvorfor skiftet du kamreima i utgangspunktet? Havererte den gamle? Har du kompresjon på sylinderene?

 

Usikker på om ventilene "tar i" stemplene om reima ryker på denne motoren men om det er tilfellet og reima ryker i fart vil du ha bøyde ventiler og null kompresjon.

 

Da starter den ikke.

 

Har du kompresjon vil den alltid starte om alt annet er på stell.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Var registerhavari, men de på verkstedet som justerte kam/ventiler/fordeler sa at det hadde gått bra, så det var ikke det som var problemet.,

Kjøper nå en aq 145 og setter inn, noen som vet om kabelstokk og instrumenter fra min aq151 passer? Takknemlig for alle de kloke ord som dere har svart med til nå. Veldig bra respons og et flott forum.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...