Jump to content

Råd ang montering av el. teinehaler.


Fjordland

Recommended Posts

Skal montere en Northlift LH200 i båten.

 

Lurer på om det er noen gode råd før eg setter igang.

 

Trekkes det kabler fra batteriet bak og helt frem? Dimensjon på kabel?

Ekstra batteri nær haleren for å unngå tap. Bare med ladekabel fra batteriet bak.?

 

Forsterkning der braketten monteres?

 

Greiest å ha den på styrbord\babord med tanke på og hukke tak i blåsen, og sjaue den opp i haleren?

 

Båten er en Yamarin 4730 Big ride.

 

Noen som har montert i samme båt, som har bilder av brakett, kabling osv?

 

Takknemmelig for alle tips :yesnod:

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Noen som tør anbefale et batteri til dette?

 

Har trukket et par teiner, ei line med voltmeter tilkoplet batteri. synes spenningen går litt lavt (ca 11v), og hvilespenningen er noe lav.

 

Dette er et batteri eg tjuvlånte fra bilen når eg kjøpte båten, så det er gammalt. Har bare aldri blitt til eg kjøpte nytt.

 

Men nå er det nok en gyllen annledning til å investere i et godt batteri til båten.

 

(Skjærgårdsjeep med utenbords)

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Når jeg monterer teinehalere i såpass små båter prøver jeg alltid å feste dem så langt frem som mulig på styrbord side. Da slipper du å dra båten tvers mot strøm og bølger når du haler. Må bare være forsiktig med styrbord lanterne.

En annen grunn er at du da får mer plass til å dra pløser, tau og teiner over rekka uten å komme i konflikt med vindskjermen. Håndteringen skjer jo på styrbord side av haleren under trekking.

 

En syrefast vinkelbrakett limt og skrudd i rekka på båten der materialet er kompakt er et godt utgangspunkt. Da kan du bore hull til den svarte braketten og feste denne på tvers slik monteringsanvisningen sier. Rørfoten til haleren havner dermed like på innsiden av de syrefaste rekkerørene på båten og får ekstra støtte.

 

Dette forutsetter at du får montert et strømuttak langt nok frem. Ledningen på haleren når ikke helt tilbake til fremkant av styrekonsollen der det er mest praktisk å montere strømuttaket. Ikke like lett å trekke kabler lenger frem i båten.

 

Men monteringen er du sikkert ferdig med nå når hummerfisket er like rundt hjørnet.

 

Bruk så kraftige kabler som kontakten tillater. Disse halerne trekker endel strøm over relativt kort tid. Et friskt batteri og gjerne litt fres på motoren under trekking, så bør dette være mer enn nok.

 

 

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Ble montert helt i baugen en tanke babord for bedre sikt fra styrekonsoll.

 

Fikk trukket frem 35kvadrat kabler til baugen.

 

Laget et hull og satte i ei inspeksjonsluke for tilkomst på undersiden. til forsterkning under braketten.

 

Må se om eg finner ein lur måte og sikre den så den Ikkje gynger å river i braketten under gange.

 

Og et skikkelig batteri, evt ekstra batteri til haleren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 4 måneder senere...

Løfter denne tråden igjen. 

 

Northlift 200, igjen. Dvs samme haleren monteres i ny båt. 

 

Ser utfordringer med og trekke strøm fra båtens batteri og frem til haleren. 

Vurderer og montere et eget batteri, uten lading, kun til haleren fremme i båten....

 

Med hurtigkoplinger på terminalene for å enkelt ta batteriet hjem for lading. 

 

Noen som har prøvd dette før? 

 

Er jo begrenset me lading fra disse gamle utenbordsmotorerene uansett, eller? 

Link to post
Share on other sites

Tja, vet for eksempel DT150 har 35AMP lading, din er kanskje litt lavere da hvis alt fungerer som det skal.  Norliften trekker vell rundt 25amp på normal last så har du ikke noe annet stort forbruk ombord går det nok bra med lading fra motor med kjøring. Motorene lader riktignok dårlig på lavt turtall så purter du rundt på 1200 omdreininger går du nok tom etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Har brukt den noen sesonger nå, med 2- 3 lenker hver gang, så har eg eg stoppa motoren mens eg haler. Kun lading fra motor når eg går fra lenke til lenke, og inn og ut til "feltet". 

 

Batteriet tok eg hjem omtrent hvert 3dje gang eg var utpå. 

 

Motortid under en time for hver økt. 

 

Blir ikke Suzuki en nå, men tilsvarende Mariner. Sikkert mer eller mindre samme lading

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...