Jump to content

Fungerer plast(?)-lengdemerking av kjetting med ankervinsj?


Maika

Recommended Posts

Ser ikke poenget med å merke, legger uansett ut noe nær max når jeg ankrer. Det eneste gangene lengden er noe interessant må være hvis man ligger på svai nære land, men et blikk i ankerbrønnen gir deg en god indikasjon

 

Selv synes jeg det er kjekt å vite omtrentlig hvor mye kjetting jeg har ute hvis jeg ligger i nærheten av andre båter. Når jeg ankommer en plass med andre båter hender det jeg spør de nærmeste hvor mye de har ute (eller hvor de har ankeret sitt) før jeg dropper mitt anker, for da vet jeg sånn ca hvor mye jeg bør legge ut selv for å unngå å pendle inn i andre båter hvis vinden dreier. Spesielt hvis det er litt tett er det veldig greit å vite hvor stor diameter de andre båtene vil pendle innenfor, så jeg kan beregne og harmonisere min egen diameter.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ser ikke poenget med å merke, legger uansett ut noe nær max når jeg ankrer. Det eneste gangene lengden er noe interessant må være hvis man ligger på svai nære land, men et blikk i ankerbrønnen gir deg en god indikasjon

Det blir litt dumt å legge ut 60 meter kjetting på 5 meter dybde hvis andre har ankret i nærheten.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg syns også det er også ok å vite når jeg har lagt ut en del av det jeg vil ha ut, slik at man kan kjøre fast ankerer før jeg slipper ut resten av det jeg vil ha ut. Kjettingbrønnen gir en brukbar indikasjon, men den ser ikke jeg hvis jeg står ved styreposisjonen. (Evt kan man jo finne ut av cirka hvor mange meter som slippes ut i sekundet hvis man ikke bruker frifall, evt kjøpe en dyr kjettingteller.)

Link to post
Share on other sites

Det blir litt dumt å legge ut 60 meter kjetting på 5 meter dybde hvis andre har ankret i nærheten.

 

Jeg legger heller ut 60 m. og er sikker på å ligge trygt i tilfelle uventet uvær, men ser poenget når det er en trang bukt med mange båter. Likevel: du klarer fint å se forskjell på 40 og 60 meter uten å ha diverse remedier på kjettingen, og du skal ankre tett før 20 m. forskjell betyr noe.  Jeg har prøvd disse plast-knottene, strips, maling på kjettingen. Men alt slites av etterhvert, og har etterhvert funnet ut at det er unødvendig. Min erfaring er at vi gjerne vurder at vi er nærmere land eller andre båter enn de egentlig er.  

Link to post
Share on other sites

Jeg ankrer ofte opp på svai med dybder rundt 3-6 meter og med 70 meter kjetting i kassa så er det veldig vanskelig å se om jeg har sluppet ut 10 eller 20 meter uten noe form for merker. Er helt avhengig av å vite hvor langt jeg kommer til å pendle da det ofte er flere enn meg på svai i samme bukta.

Skal man ankre opp på dypt vann som for eksempel 20 meter, da hører man ingen forskjell i vinsjen når ankeret har "landet" på grunn av tyngden i kjettingen. Veldig greit å vite når ankeret har landet sånn ca

Veldig greit å minske tvil i alle tilfeller, enten det er på svai for noen timer eller om man skal overvære en kuling en natt. Veldig ofte 20 meter har noe å si for mitt vedkommende i alle fall

Har seilt 3 år uten noe merking og har irritert meg hver gang jeg la meg på svai, i år med merker har irritasjonen uteblitt :wink:

 

-XLNT

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har winsjen på badeplatformen bak  og  ankerkjettingen går inn i motorrommet og jeg må da løfte opp solseng osv for å se hvor mye jeg har ute. Lite praktisk synes jeg.

 

Har 70 meter kjetting i en lukket kasse nede i forpiggen som er båtens lagerrom/verksted. Derfor er kassen som regel dekket av diverse remedier som må ryddes vekk om jeg skal se hvor mye jeg har ute så merking må jeg ha. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har slike plastpropper i kjettingen, og de har sittet der noen år uten å falle ut. Jeg har merker for 10, 15, 20, 25, 30, 35, 40 og 45m. De sitter i en vanlig, galvanisert 8mm kjetting. Jeg har forøvrig begynt å venne meg til å slippe ut (fritt fall - slipper heldigvis sommelet med å winche ut) 3xdybden + 10m. Fungerer fint.

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...