Jump to content
Komodo

Draco 20 - Fra daycruiser til jolle

Recommended Posts

VegJoh   
VegJoh
Komodo skrev for 4 timer siden:

Vil forøvrig rette en stor takk til @VegJoh  som stilte opp med briljant IT-kunnskap og hacket seg inn på pcèn min gjennom bios. Hadde prestert å endre passord for pålogging, og surret bort det nye passordet. Ikke akkurat gjort på fem minutter å løse det problemet der, men takket være VegJoh`s eminente IT-kunnskaper var det mulig å etablere en ny bruker i bios og endre passord på opprinnelig administrator fra bakveien :clap:

Var ikke helt slik at vi opprettet en bruker via Bios, men vi var en tur innom der også for å omgå noen sperrer 😁 

Nå som du har tilgang til pc'en din igjen, forventer vi hyppigere oppdateringer og flere fine bilder fra prosjektet 😄😄😄

Bostedskommune: Østfold, Rygge Båtfabrikat/modell: Marex 280 Holiday - Yanmar 184hk Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: JOEMA II Kallesignal: LN2234

Del dette innlegget

Bitteliten   
Bitteliten

Lurte litt på dette med bruker i bios ja 😉

herlig å se skuta på vannet  gratulerer 👏👏😊

Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget

Komodo   
Komodo

Takk for den presiseringen VegJoh, det er da dere skjønner hvor lite jeg forstår av dette :rolleyes:  

Krimart skrev 1 time siden:

Hm... er du sikker på at det er nok? får du en brottsjø som fyller båten er det vel greit å ha en båt som tømmes raskt? 

Tenker du på dørkens høyde over vannet?

Bostedskommune: Østfold, Hvaler Båtfabrikat/modell: Viksund Futura 900

Del dette innlegget

ivar   
ivar

vil tro det er dim. på lensinga...? 

Del dette innlegget

Krimart   
Krimart
9 hours ago, Komodo said:

Tenker du på dørkens høyde over vannet?

for caffelatte båtene er det jo bare regnvann som skal lenses bort, mens en båt som skal brukes utaskjærs i litt røffere vær på høsten burde kunne lense unna mye vann raskt- om en bølge bryter og fyller båten mener jeg. Mulig det ikke er et veldig aktuelt scenario men ..?

Båtfabrikat/modell: Dominant 78 Race Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot

Del dette innlegget

Bitteliten   
Bitteliten

kan en løsning være å montere "spygatt" alla det Targa har på sine båter?

Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot AIS type: Class B

Del dette innlegget

Komodo   
Komodo

Du har absolutt et poeng der Krimart. I forhold til andre selvlensende joller jeg har tittet på legger jeg opp til dobbelt så stor kapasitet, så jeg mente det burde holde. Jeg legger jo inn to gjennomføringer i dørken på 1" pluss at jeg går opp til 5/4" i lensingen ut. Det mest vanlige på selvlensende joller er vel en stk. 1". Jeg hører at mange av de som driver med leppefisk bruker å sette inn 1 1/2" slik at de kan spyle ut rester av tang og småkrabbe. Men lensekapasiteten har jeg ikke hørt at er knapp. 

@Bitteliten : Spygatt er jo selvsagt best, men da ville jeg vel gjerne hatt større klaring mot vannlinja slik at det ikke slår inn. Slik det er nå kan jeg også stenge ventilen på selvlensinga dersom jeg skulle ha så mye folk bak at jeg får vann inn.

Del dette innlegget

Ø'en   
Ø'en

Forstår jeg det rett så har du 5 cm fra dørk til sjø. Dette har du målt når båten ligger stille i ro med flatt hav. Er du ute i vær som denne brottsjøen kan komme i så er allerede de 5 cm fribord under vannflaten lenge før brottsjøen kommer.Du blir ikke kvitt overvann om selvlensingen ligger under vann :) Da hadde jeg heller montert en kraftig lensepumpe før jeg hadde laget noen flere hull.

Del dette innlegget

Komodo   
Komodo
Svart (redigert)

Bra forslag! Tror jeg skal følge det rådet og legge opp en kraftig lensepumpe bak i tillegg til selvlensingen. Det vil også bli lensepumpe under dørken samt bak i kassa til motoren for sikkerhetsskyld.

Jeg har dessverre ikke hatt tid til å jobbe noe mer med prosjektet siden testingen på lørdag. Får satse på å få gjort litt i helgen :smiley:

Redigert av Komodo

Del dette innlegget

Lunde14   
Lunde14

Kikket lit på den selvlensinga du monterer, vist jeg forstår deg rett så har du en ventil i akterspeilet med et T stykke og slange opp til styrbord og babor side. Slik jeg ser det når du bare har 5 cm klaring så vil det da bli vann på dekket i båten vist du står bak på styrbord eller babor side, dette vil du jo også få vist du setter en kasse med lit tunge garn eller annet utstyr i en av sidene. Dette vil jo da bare forværre seg når det begynner og komme vann in, jeg ville heller gått for en løsning med vannet rett ut av siden men krysset slangene slik at slangen fra babord dekk side gikk ut gjennom styrbord skuteside over vann og motsatt fra andre siden.

Bostedskommune: Vest-Agder, Farsund Båtfabrikat/modell: Marex Scandinavia 33 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Karma Kallesignal: LL9783 MMSI: 258234880 AIS type: R kun mottager

Del dette innlegget

Kyrholmen   
Kyrholmen

Vann renner jo ikke oppover, så det er ikke derfor slangene skal krysses -det er for at vannet ikke skal komme inn ved krenging. Slik er det på alle lukkede seilbåtcockpit jeg har sett ihvertfall ;) 

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Comfort 30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR3061

Del dette innlegget

Komodo   
Komodo
Lunde14 skrev for 2 timer siden:

, jeg ville heller gått for en løsning med vannet rett ut av siden men krysset slangene slik at slangen fra babord dekk side gikk ut gjennom styrbord skuteside over vann og motsatt fra andre siden.

Slett ikke noe dårlig forslag, det skal jeg vurdere! Nå er jo riktignok testen jeg gjorde utført med mye last, så det blir nok mer klaring i praksis. Jeg har jo også muligheten til å stenge ventilen ut. Det er jo eventuelt ikke noe problem å legge om til en slik løsning. Ulempen er at jeg må lage en annen løsning på å få luft ut under kassa. Lensingen ut bak hadde jo to funksjoner.

Del dette innlegget

Ø'en   
Ø'en
Svart (redigert)

Klarer ikke helt å se dette for meg at det skal fungere i praksis. Du skal sikkert ha teinehaleren på styrbord når en haler så blir båten styrbord skjev. Med teinetauet du haler ombord så følger det med en del vann likt med teinene og det vannet legger seg i styrbord side mer vann mer skjev båt og stigningen til babord utløp blir større. Hvor når skal det vannet renne ut på babord ? :) 

Redigert av Ø'en

Del dette innlegget

Komodo   
Komodo

Uansett hvordan jeg legger dreneringen tror jeg ikke det der blir helt krise. Hvis det blir et problem at det kommer inn vann når båten krenger kan jeg alltids stenge krana ved gjennomføringen i speilet, og åpne når båten ligger normalt rett. Det er jo også fullt mulig å legge om dreneringen på et senere tidspunkt.

De siste par ukene har fritiden blitt brukt til dykking istedenfor båtbygging. Moro å få opp dykkeaktiviteten igjen, men selvfølgelig kjedelig å ikke komme videre med jolla. 

I går gjorde jeg en hederlig innsats på å få i gang byggtørka. Sist jeg brukte den startet den og gikk ca 10-15 minutter, men så stoppet den igjen. I går startet den bare så vidt, og stoppet igjen med en gang (ca 2-3 sekunder). Den tente hver gang, men sendte bare ut en røykdott og stoppet. Fant derfor fram servicesettet (som jeg ikke byttet første gang), og byttet dyse og gummislanger. Oppdaget at gummislangene var morkne, så jeg håpet egentlig at feilen var der. Særlig luftslangen til ejektordysa var veldig dårlig. Men selv med nye deler gikk det like dårlig. To sekunder og en røykdott, så stoppet den. 

Noen som har peil på hva feilen kan være? Jeg er avhengig av varme for å støpe dørken, så jeg tenker jeg får hive den i bilen og kjøre inn til Oslo og få tatt en service på den. Men jeg er rimelig sikker på at det ikke er dieseldysa eller tett filter som er problemet denne gangen :confused:   

Del dette innlegget

Smiley   
Smiley

Jeg har ingen råd basert på erfaring, kun google, men.... Drivstoffet til varmeren din har sikkert vært nevnt flere ganger allerede (?), men ser etter googling at fellesnevneren for løsning på tilsvarende problemer har vært å bytte ut diesel med parafin. Særlig ved lave temperaturer.

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båtfabrikat/modell: SANDboats 550CC Båttype: Motor Båtlengde: 16-20 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Komodo   
Komodo

Takk for tips! Men allerede ved 0 grader? Tror jeg skal gjøre et nytt forsøk i ettermiddag. Tenkte at jeg kan nappe av slangen til ejektorlufta og blåse i den. Det kan jo ikke være rare lufttrykket som skal til for å blåse inn diesel, men hvis det er tett et eller annet sted slik at den ikke får ejektortrykket så vil den jo miste dieselen med en gang.

Del dette innlegget

Morten1989   
Morten1989

Mener på at vi hadde samme problemet som du har med Dieselbrenneren, og da var det dritt ifra tanken som var problemet, (noe vi forsåvidt visste kom til og skje, da vi fyrte med diesel som var dull av dieseldyr) :diving:

Vi rengjorde tanken, og hos oss var det sil i tanken som var tett pluss at filteret til brenneren var tett. Da ble det og som du forteller bare en dott med røyk.

Bostedskommune: Vest-Agder, Søgne Båtfabrikat/modell: Nor-Dan Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Summer Family

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn