Jump to content

Wesling 16 open - oppgradering


Teletore

Recommended Posts

Wesling 16 open - oppgradering

Jeg har en 2001 Wesling 16 Open – den ‘uekte’ typen laget hos TK båt i Fredrikstad. Har en 60 hk Johnson 2t på – det går fort nok….

 

Jeg er som mange andre ikke helt fornøyd med en del ting på denne båten – bl a..:

 

  1. Båten er alt for lett i baugen – steiler under ‘lift off’ og i mellomfart – all vekt er jo samlet bak i båten (skipper, bensin, batteri, dregg mm) – hvor var båtbyggers hode her..??
  2. Ingen tilgang til romslig teoretisk bagasjeplass i baugen – hvorfor ble den utformet slik??
  3. Manglende avstiving mellom inner- og ytterskrog – det ‘skrangler’ i sjøgang og når noen hopper ned i båten – virker som om det ikke er bygget noen støtte/avstivning – f eks mellom dørk og skrogbunn…??
  4. Pussig og dårlig løsning med ‘åpen’ dobbeltbunn – der vannet samler seg bakerst
  5. Ingen flytemidler i ‘mellomskroget’ – gir dårlig sikkerhet om uhellet skulle være ute…
  6. Manglende utlufting i mellomskroget fører til muggdannelser i innerrommet…

 

Litt synd at et så flott skrog har disse negative sidene ved seg....

 

Jeg tenker nå å lage et bagasjerom foran – under dekk – da dette vil kunne løse flere problemer i en smekk,.... Lufter mitt forslag til løsning i forumet.

 

Jeg har forkastet den umiddelbare løsningen – å lage hull til en luke på dekk… En dregg som glipper, så kan det bli hull i luka – dessuten medfører en slik løsning en lekkasjefare. De fleste lukene er også små…. – og så blir det ‘langt ned’ til bunnen… Skroget er også ganske smalt rett under dekk….

 

Så jeg tenker nå heller å lage en luke i ryggstøet foran (bilde) – ved å så nøyaktig som mulig å skjære ut et hull i ryggstøet, og benytte den utskårede delen som luke etterpå. Jeg vil lage en kant på baksiden av det utskårede hullet - bruker divinycell/epoxy – med noen kraftige strikker vil denne luken så trolig sitte godt fast, og luken vil følge den buede passformen i ryggstøet. Jeg kan lage luken ganske bred – men ikke så høy (maks 25 cm…) – kan i alle fall få plass til en god del i ‘bagasjerommet’. Støper nok et lite gulv og kanskje noen 'dividers' nedi bagasjerommet, og stiver samtidig av mellom skrog og innerskrog. Benytter nok anledningen til å skyve inn noen ‘flyteplater’ under dørken også……. Tror dette blir en bra løsning…?

 

Skulle gjerne ha fått inn en skreddersydd bensintank foran, men vet ikke om jeg klarer å finne en med riktig passform…? Blir vel fort dyrt også.... Uansett trøblete å få denne på plass….

 

Så hvordan har andre løst disse utfordringene??

----

Her er et par andre ting jeg allerede har gjort..:

 

  • Jeg har skåret ut et hull og satt inn en luke i ‘bagasjerommet’ bak, slik at jeg kan få pumpet ut vann som dessverre samler seg i ‘mellomskroget’ (bilde).
  • Jeg har også borret opp noen store hull (5 cm diameter) og limt på en del rusfrie ventiler, slik at jeg kanskje kan få hindret mugg/soppdannelsen…. Et av bildene er tatt gjennom hullet og inn i 'baugrommet'
  • Så har jeg montert el lensepumpe og flottør på deler av en plasskasse, og fått satt denne fast helt mot hekken - funker bra (bilde).

Håper bildene kommer frem - har ikke postet noe på Båtplassen før...

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg kjenner ikke din spesifikke båt, men har hatt Wesling 16 HT med 90hk.

Det flere har gjort er å legge bensintank foran eller flyttet strømmen dit. Da får man noen flere kilo frem. Bortsett fra det er mye av trikset med Weslingen å lære seg å "fly" den. Den versjonen jeg hadde stod rett opp på planingsterskelen, men man blir vant til det og :)

Edit: leste ikke godt nok - det finns fleksible bensintanker (må importeres) som man kan legge inn uten for mye styr.

Redigert av Napoli (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...