Jump to content

Uttern d66 07 modell, hvor står bensinfilteret?


Joltus

Recommended Posts

Når jeg hadde D66 med 225hk Verado var bensinfilteret montert innerst i stuerommet på styrbord side bak, der hvor vanntanken er. Laaaaaangt inni der var filteret. Måtte ha gorilla-armer for å nå frem.

 

Verado har eget vannutskillende bensinfilter i tillegg til eget filter også, så mange mener at dette holder. Mens mange mener at det er ennå sikrere med ett eksternt i tillegg....selv om Verado har alarm for vann i filteret og det kan svært enkelt tømmes ved behov. Har du Verado eller Optimax?

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det stemmer nok at en rekke Uttern-båter er levert uten forfilter/vannavskiller for bensintanken.

Det er egentlig ikke bra nok for en kvalitetsprodusent, men jeg vet jo ikke årsaken.

Mulig at de tenkte at av to onder (montere forfilter på en vanskelig tilgjengelig plass) så var det best å la være.

 

Jeg har selv brukt en del tid på å lete etter forfilter på Uttern-båter, uten resultat.

Redigert av teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ny Uttern D77, med Verado.

 

Den har ikke eksternt filter. Kun vannutskiller, grovfilter, og finfilter på motoren. Holder vist lenge det.

Eg har jo da kun to filter på veien. Vannutskilleren og inline fuel filter.

 

Er det ikke godt nok med vannutskilleren på motoren? Har jo alarm og fungerer helt likt som et evt eksternt....

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Fundert litt på denne. Enkleste vil være å montere den slik finn linken over viser, minst ekstra arbeid og null stress mtp for kort bensinslange.

 

Men føler det er en litt dum plassering mtp sjøsprut osv? Og litt mtp forflytning bak mellom stb og bb...

 

Noen tanker?

 

Føler det vil være tryggere å ha et grovfilter også. Opplevde motorstopp i høst, tror det skyldtes vann i bensinen. Da var væsken i motorfilteret helt blank.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Svart (redigert)

Har funnet en god plass å plassere grovfilter med vannutskiller.

 

Noen som har anbefaling til filterholder med drenering samt hvilken type filter osv eg må ha på min motor?

 

Mercury Verado 6 syl 200/275 hk..... 07 modell. 

Det er vel vesentlig med riktig type filter? Drenering ønsker eg for å kunne følge litt med på hvor mye vann vi snakker om.

 

Satser på det går greit å bruke denne tråden........

Redigert av Joltus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan anbefale Parker Racors nye Snapp filter/vannseparator. Monterte et slikt på min nye Mercury 115 hk for 2 år siden.

Bestilte det på ebay, og bestilte et par byttefilter på ebay i år.

Vet ikke om noen i Norge selger det ennå (Men bl.a. Buster bruker det på nye båter fra i år av). Holderbraketten er rustfri og resten er en forseglet enhet i plast.

Alt i plast byttes ut ved filterskifte, kun et par klips og hurtigkoblinger til bensinslangene som løsnes.  Så det tar maks et minutt å bytte.

Grei drenerinngskran under. Det følger til og med et lite plastrør slik at man ved filterbytte fyller bensinen over fra gammelt filter til nytt filter.

Husk da å drenere for vann først, samt fylle fra ut-tut på gammelt filter til inn-tut på nytt filter.

 

Filteret fås i 2 og 10 micron (også i 30 micron men det er vel uaktuelt).

Det mest vanlige er vel å bruke 10 micron og da takler filteret 34 gallon pr. time, altså 130 liter i timen.

I 2 micron takler filteret 152 liter i timen, men må da naturlig nok byttes oftere (i teorien iallefall).

Finnes også uten dreneringskran for de som av en eller annen grunn ikke ønsker det.

 

Altså ingenting som kan ruste/tære eller sitte fast.

Det koster kanskje litt mere enn "billigfilter" på denne størrelsen men det er det verd.

 

 

IMG_2467.JPG

IMG_2468.JPG

snapp.jpg

snapp2.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maks 140hk sier de på noen nettsider, mens parker Racor sier selv 126l/h. Noe som holder for meg med god margin.

 

Var jo vel så dyre de andre filterhus etc på maritim. Sendte nå en mail til de, da de forhandler Parker Racor filtre fra før.

 

 

Link to post
Share on other sites

For dieselmotor gjelder vel lavere motorstørrelser enn bensin, da det er større gjennomstrømming pga. returen.

Så tallet 140 hk kan kanskje stamme derifra. Forøvrig er det jo gjennomstrømmingen som betyr noe, ikke antall hk i motoren.

Svart brakett er vel for mere landbaserte farkoster ja.

Om selve filterhuset er hvitt eller sort når man senere skal bytte, spiller ingen rolle, det er samme innmaten. Av en eller grunn har de begge deler.

 

Med dagens høye dollarkurs så er det nok mest praktisk å handle lokalt hvis de kan skaffe da.

 

Komplett filterkit får du trolig aller rimeligst her på ebaylinken under, NOK 258,-. Kan til og med legge inn bud.

Men relativt dyr frakt (måtte spørre om fraktkostnad) så lønner seg nok å kjøpe noen reservefilter i samme slengen:

 

http://www.ebay.com/itm/222489526819?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Byttefilter fant jeg billigst samme sted og kjøpte her nylig, NOK 157,-. Kan til og med legge inn bud der også.

Lav pris men høy frakt så måtte kjøpe 2 for at det skulle lønne seg:

 

http://www.ebay.com/itm/322426515294?_trksid=p2055119.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

snapp-filters-25389.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...