Sturee Startet 8.November.2015 Del på Facebook Startet 8.November.2015 Hei! Har nylig kjøpt meg vannscooter, en seadoo rxp-x 255! Nærmer seg vinter og minusgrader så skal til med konservering av denne. utenom å kjøre igjennom kjøling med frostvæske, hva bør gjøres? Er vandt med å bruke konserveringsmiddel, men er jo ikke noe forgasser her og vet ikke om innsprøytninga har godt av dette. beste er ganskje å ut med plugger og spraye godt inn der? evt andre ting? Lurer også på om service på disse er noe problem å gjøre selv? og om det er noe mer enn standard? (Olje, filter, plugger...) Vet det er et eget forum for dette men der så det ut som der var lite respons! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
harald25 Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 På forumet "greenhulk.net" står det alt du trenger og vite, bruk søkefunksjonen så får du svar på alt. Ellers er det oljebytte, bytte oljefilter, enten tømme all bensin eller fylle opp helt med fuel stabilisator, skru ut tennplugget og spray fogging oil inn i sylindrene -kjør i "drown mode", altså hold gassen helt inne og hold start knappen inne (da tenner ikke pluggene og bensin blir ikke sprutet inn) i ca 5-10 sek så oljen blir smurt overalt, gjenta 2-3 ganger. sett i de gamle tennpluggene nå. Til våren starter du den opp og brenner bort resten av oljen, så setter du i nye plugger. Ta av pumpehuset og smør akslingen med fett, ta av impeller cover og smør kulelageret med "jet pump bearing grease" fra seadoo. Hvis du lagrer den i minusgrader må du blåse luft gjennom eksossystemet for og bli kvitt vannet i det. Du skal blåse på 125 psi gjennom samme Gardena koplingen som du ferskvannsspyler den med. Jeg kan anbefale at du laster ned en service manual, da får du vite alt i detalj og hvor hardt du skal trekke til skruer. Bruk kun orginale deler og olje. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
harald25 Svart 8.November.2015 Del på Facebook Svart 8.November.2015 Seadoo'ne er ikke vannavkjølt, den bruker kjølevæske og en varmeveksler, som en bil. Så du trenger ikke kjøre igjennom motor med kjølevæske, men eksossystemet kan du spyle gjennom med kjølevæske før du blåser ut vannet. Det er alltid litt vann igjen;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sturee Svart 11.November.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2015 Takk for godt svar! Er du sikker på at det ikke er vannavkjøling på denne? Vet at det er lukket kjølesystem på den men trodde varmeveksleren var vannavkjølt, og ikke luftkjølt. Vet du hvor man kan få lastet ned servicemanual? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
harald25 Svart 14.November.2015 Del på Facebook Svart 14.November.2015 (redigert) Mente at selve motoren ikke er vannavkjølt;) men varmeitveksleren er vannavkjølt Her er en link til hvor du får tal i service manualen:http://seadoomanuals.net/manuals/2008-seadoo-shop-manual.php Bare velg hvilken modell og årstall Hvis du tar av pumpehuset, vil du trenge nye o-ringer og nye bolter/muttere, eller du kan bruke loctite 243 på gjengene. Her er noen nettsider hvor du kan få tak i alt:http://m.seadoowarehouse.com/ http://rivaracing.com/p-27939-home-mobile.html Redigert 14.November.2015 av harald25 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tb55 Svart 14.November.2015 Del på Facebook Svart 14.November.2015 Det han egentlig prøver å si, er at motoren er ferskvannskjølt, via en varmeveksler, Det er denne kretsen hvor sjøvannet sirkulerer som må tømmes...(eller bytte sjøvannet ut med antifrost) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
harald25 Svart 15.November.2015 Del på Facebook Svart 15.November.2015 Motoren en kjølt av kjølevæske, kjølevæsken sirkulerer gjennom motor til en varmeutveksler som blir kjølt av vannet. Det er ikke noe vann som går gjennom denne varmeutveksleren, varmeutveksleren er metall platen helt bakerst på skroget, rett under pumphuset Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
harald25 Svart 15.November.2015 Del på Facebook Svart 15.November.2015 Motoren en kjølt av kjølevæske, kjølevæsken sirkulerer gjennom motor til en varmeutveksler som blir kjølt av vannet. Det er ikke noe vann som går gjennom denne varmeutveksleren, varmeutveksleren er metall platen helt bakerst på skroget, rett under pumphuset Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.