Jump to content

-oljeprisen stanser industrien, men ikke meg ...


Eureka

Recommended Posts

Rett borti hugget her ligger 5-6 imponerende Farstad-fartøy i opplag, ved ei kai som er vår faste plass for å ta opp og sjøsette Grandezzaen.

 

Store skip = store trosser!

 

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

Håper bare oljeprisen går i taket og skipa får oppdrag innen 1. mai og ny sjøsetting.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min første tanke er at dette er ved jagerkaia på Humla men det kan det vel ikkje være? For hvorfor i all verden skulle du gjør dette der når det er slik som bilda viser. Kaier har vi da nok av i området. '

er det ikkje avstengt med port der lenger slik som før forresten? 

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hehe, vet da søren jeg... Fant ikke tråden om medlemmer som tar båten på land for vinteren... Man har da alltids noen utfordringer med opptak.. Denne dagen var alt perfekt, bortsett ifra disse skipene som ligger i opplag.

 

-er vel bare en liten kuriositet i høstmørket. En overflødig tråd?- jo, kanskje det...

Link to post
Share on other sites

-stemmer det, knurrbart. Det er på Humla, og det er den nærmeste kaia her med stabilt underlag. -og ledebil "trenger" vi ikke her på bondelandet.

 

Har brukt den i 5 år nå, og når kranbilen er på vei, så gjør man det man kan for å få det til. Men hadde det vært 10 cm bølger og bittelitt bevegelse i båten, så hadde det ikke gått.

 

Hvor har du foresten navnet " jegerkaia" fra?

Har alltid bare kalt det for " utpå tankanlegget", selv om det ikke har vært i bruk til det på mange år.

Link to post
Share on other sites

-ja, de er festet med en simpel knute i autovernet. Tror de satser på forsikringssak ved første høststorm, som faktisk er på vei nå i natt.

 

Hehe. Nei, det er noen godt dimensjonerte landfester.

 

Historien til området, fritt etter hukommelsen, er at det var kalkgruver dypt ned i bakken, under havnivå, på 50-60 tallet. Da det ble slutt på driften, ble gruvene brukt til drivstofflager for Fina, og NATO beredskapslager for drivstoff. Så ble vel den kalde krigen slutt, gruvene vasket rene og kaianlegget ligger igjen. Eies nå av havnevesenet og brukes til store skip og russere som venter på slip.

Link to post
Share on other sites

-det er jeg veldig enig i Førstefender. Man kan lese om det i avisen, men når man må buksere egen måt mellom og under 5 trosser som lenker de fast til land, da skjønner man jo at tidene er harde.

 

Som jeg sa til en av kara på det ene skipet " håper dere er borte til 1. mai"

Hans svar var " det tror jeg neppe"

 

 

 

Knurrbart: ja, se der. Et Google-søk bekrefter faktisk det. Fra nå av skal jeg kalle det for det :)

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-så fikk også båten på seg burka i går...

 

På med dekksstativ, fortøyningstauene gjør stor nytte om vinteren også, for å stive av stativet og lager støtte for presenningen.

bilde

Så dobbel presenning oppå, -en tynn og en tykk.

Ankertau, slepetau og annet langt tau som kan brukes legges over for å holde den rolig og bryte luftstrømmene. Dette avlaster maljer og hindrer at den løfter seg når vinden stryker over.

bilde

Dett var dett.

Link to post
Share on other sites

-ser faktisk nå at jeg har slurva... De innerste tauene som løper fra rekka og over mønen skal egentlig ta en turn rundt mønen. Har bare gjort det enkelte steder og må ordne dette et par steder til. Det øker sidestabiliteten enormt.

 

Tauene trenger ikke være veldig stramme. Det er den samlede styrken som holder orden i orkan og storm.

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg lar tauene som er på plass, får ligge som de er. Og så smetter jeg på 4-5 nye med turn rundt mønen. Alternativt drar jeg på noen strips i underkant som drar de sammen.

Det er litt av en øvelse å bevege seg fremover på dollbord nå :)

 

Hvor mange meter?

Tja, ankertauet er vel min 50 meter, slepetauet 50, drivankertauet 50, et anna på 50 ( som ble til overs etter at det ble laga til ny brygge med stag til land ) samt 6-7 fortøyningstau på 8 meter.

 

Utmerket bruk av tau på vinterstid. Så slipper man å lagre på de andre plasser.

 

-eneste man må huske på er å ikke kaste enden med stål-kause over båten :) etterhvert lærer man seg hvordan man skal kaste en taukveil langt og høyt... :)!

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...