Jump to content

Hjemme laget hydraulisk teine haler 400 kg


Sharksjark

Recommended Posts

ja klart du kan få teikninger/ kutte filer. Jeg jobber i mekanisk verksted så jeg har tilgang til vannskjæring og billige hydralikk deler som motor etc. så jeg vet ikke hvor mye ann kom på tilsammen. Jeg kjøpte line skiva av Rapp Hydema som jeg angret bitter på, skulle heller ha skjært den ut i rustfritt å maskinert den selv. Dei fakturerte meg 5 lapper og den er i svart stål (ruster) men jeg har laget skjære filer av den nå så den kan produseres i rustfritt. send meg en mail adresse så kan jeg sende det du trenger:-) legger ved et bilde av haleren.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Takk, send meg ei mail adresse så ska eg sende deg dwg filene. Hydr. pumpen eg har satt i båten tror eg levere ca 32 ltr @ 210 bar dette pga av baugthrusteren, garnhaleren krever ikke så mye men jeg skal sende deg spec på hydrlikk motoren jeg har brukt på haleren når jeg kommer på jobb etter nyttår. Husk å design rullene med rustfrie lager, jeg prøvde meg med POM (plastik) og rett på rustfri aksling men dette ble for varmt og plastikken smeltet, men dette er ting vi kan etterhvert som du begynner å bygger :-)

Link to post
Share on other sites

Knakende flott haler du har laget deg :thumbsup:

 

Du kunne ikke tenke deg å legge ut tegningene her i tråden da?

 

Når deg gjelder pom mot rustfritt; var det tørt? Det burde funke dersom du setter inn en fettnippel og tyter inn litt fett en gang i blant. Et alternativ er også å sette inn foring av bronse i pom-trinsa (og i tillegg selvsagt fettnippel). Bronse er et glimrende lagermetall, menssing er ikke.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil selfølgelig dele tegningene med meg, men eg har jo ikke sånn veldig avanserte teikninger av ann, det meste er jo i hodet mitt men eg ha alle skjære filene og resten skal jeg klare å forklare på tråden/forumet :-) Jeg er ikke så data kyndig som jeg skulle ønske jeg var men visst eg kan sende teikningene til noen som kan legge dei opp for meg ellers så må jeg ha guide for dummies så skal jeg vel klare det etter mye knoding...

 

Ellers var tanken med bruk av POM at den er vann smørende, jeg tenkte at den ville få nok sjøvnn til å smøre rullen men det gikk ikke. Ein løsning kunne kanskje vært å borret noen 1-2 mm hull i trinsen slik at litt av vannet fra tauen kom igjennom til akslingen... hmmm kanskje ein ide... uansett så gikk jeg som du skriver på neste lager løsning/( smell )bare jeg brukte messing istedenfor bronse... det va jo ein mega smell for den skar seg bokstavlig talt etter 2 min :headbang: Etter det var jeg lei av å maskinere nye trinser hver uke så jeg gikk å kjøpte meg rustfrie lager og satte inn og etter det har det funket som ein drøm.. :yesnod: (lagerene kostet bare 100,- pr stk med min rabbat som er ca ein tredje del av hva jeg brukte på å lage nye trinser hele veien)  ein lærdom oppi dette her er gjør det skikkelig første gangen for det blir som regel billigeste til slutt :thumbsup: 

Link to post
Share on other sites

  ein lærdom oppi dette her er gjør det skikkelig første gangen for det blir som regel billigeste til slutt

:yesnod:

 

Hvis du har DWG filer kan jeg ikke hjelpe deg med å legge dem ut. Men det du kan gjøre hvis du har Autocad på din maskin er å åpne en og en tegningsfil og lagre den som pdf. Du kan også gjøre det ved å velge "skriv ut" og velge Adobe pdf som printer. Hvis du så mailer dem til meg kan jeg gjøre dem om til bilder og legge dem ut her :smiley:

 

 

Lagt til:

Tror egentlig det burde kunne fungert både med pom og messig som glidelager i dette tilfelle, men det ville fordret at diameter på akseltappen var stor nok og at det ble satt inn smørenippel, og at klaring mellom lager og aksel var grei. Pom har lite vannopptak, men den sveller noe når den blir våt. Nylon er helt tragisk. Messing mot syrefast går ikke i det hele tatt uten smøring. Og så har det jo mye å si hva slags fett du bruker. Bruke du Omega 77/57 eller klüber så er det noe helt annet enn vanlig ep-fett.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

send meg mail adresså så skal jeg lage dem om til pdf og sende til deg, jeg må få målsatt alle teikninger først da folk ikke lenger kan gå inn i pdf fila å hente nødvendig mål slik jeg gjør in draftsigth med dwg filene, forresten er draftsigth gratis teikne program som du bør prøve:-)

 

Ser i ettertid at smøring kunne ha vært ein løsning men lager er jo vedlikeholdsfrie å det like me:-) Trodde POM ikke skulle utvide seg i det hele tatt i vann men jeg tar kanskje feil der, nylon seies det kan utvide seg opptil 10-20% så det er ubrukelig i forbindelse med båt. det er POM 1000 som jeg har brukt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Nydelig!

Heldigvis(!) har jeg allerede vinterprosjekt på gang med å sveise rustfritt. Ellers hadde jeg nok fått meg et nytt prosjekt her.

 

Spørsmål: hvor kan en få vannskåret deler til en rimelig penge?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Trodde POM ikke skulle utvide seg i det hele tatt i vann men jeg tar kanskje feil der, nylon seies det kan utvide seg opptil 10-20% så det er ubrukelig i forbindelse med båt. det er POM 1000 som jeg har brukt :smiley:

 

Her kan du laste ned plastkatalogen til Astrup. Der kan du lese om egenskapene til de ulike termoplastene de leverer. Nylon (PA6) har et vannopptak på 8,5-10% mens POM ligger på 0,5-1%.

 

http://astrup.no/Kataloger/Plastkatalogen

 

Løsningen din med rustfritt kulelager er selvsagt glimrende :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Eg kan få vannskjært deler. Har og en god del syrefast materiell liggende. Er det mange som vil bygge og det kan skjæres til flere kan nok pris bli hyggelig. Treng dwg fil med alle deler så kan eg få pris. Kan og få det sveist sammen om nokon ikkje har mulighet til det.

Flott prosjekt. Ser solid ut!

Link to post
Share on other sites

Imponerende flott haler du har laget deg her Sjarke!

 

Men det som slår meg er at dette må bli uhorvelige tunge greier. Den trekkskiva f.eks. 275 i dia og 25 tykk, det må jo bli mye vekt. Tror jeg ville laget den av alu. Selve armen i 12mm plate må jo også nødvendigvis veie en del. Tror jeg ville gått for tynnere plate og laget armen av HUP istedet.

 

Og for de som ser etter et sted for å få skjært ut detaljene kan det jo nevnes at dette kan skjæres ut med plasma også, det må ikke nødvendigvis vannskjæres. Ulempen er at snittflatene ikke blir like fine, så det krever mer sliping/grading før sammenstilling.

 

Kom gjerne med mer opplysninger om f.eks. hydraulikken. Komponenter, montering, noen nærbilder og gjerne et skjema hvis du har tegnet det :smiley:

Link to post
Share on other sites

Her er det mye som man kan gå ned i platetykkelsene på, heilt klart. men jeg har en 35 ft nordan sjark så da sto ikke total vekta i fokus under design i det hele tatt, jeg er nok litt sånn heller for kraftig enn at det ryke på fjorden :wink: Alu ble vudert men siden jeg elsker pinne apperat og har aldri fått til TIG i alu så ble det rustfritt... mye enkler å få til sveiser med styrke i :smash:  tipper hele greia veier 40-50 kg visst ikke mer...

 

Men visst det er sånn at noen vil prøve å lage denne er det noen erfaringer jeg har gjort og vil ha endret på som jeg kommer på i farten:

 

Garn trommelen er laget av ett 8`` sch 10 316 rør og den har ein bredde på 200 mm, her ville jeg muligen gått opp til 250-300mm.

 

Delene som er merket med POS 1 har ein for skarp vinkel, disse justerte jeg ned etter vannskjæring, skal oppdatere den teikningen.

 

Komodo: Når jeg er tilbake på jobb skal jeg få laget bedre teikninger, ta noen bilder samt sende deg spec på hydr motor

Link to post
Share on other sites

Se der du! Supert med masse bilder :thumbsup:

 

Og så er det jo som du sier at når man lager seg slike ting uten å ha ferdige tegninger å følge blir det alltid noe man ser i ettertid at man ville gjort annerledes. Tipper du kommer til å lage deg en ny etter en stund og selge den du har :giggle:

 

Skjønner jo at vekt ikke er fokuset for din del, men for meg spiller det en stor rolle siden jeg eventuelt skulle hatt den på en jolle/skjærgårdsjeep.

 

Når jeg nevnte aluminium så mente jeg ikke å sveise den opp i alu, men å lage trekkskiva i alu. den er jo tross alt kun maskinert, ikke sveist. Eller?? Og der er det mye dødvekt om den lages i rustfritt etter de målene du har satt på. Jeg hater forøvrig å jobbe med alu, så for min del er rustfritt et soleklart førstevalg. Det skal vel ikke stikkes under en stol at kunnskap og erfaring spiller litt inn på det valget der....

 

Jeg nevnte også armen. Hvis det først skal være en solid konstruksjon er plate et dårlig valg her. I tilfelle burde den avstives med en T på baksiden, altså et flattstål eller platebit på høykant. Da kan man lett halvere godstykkelsen og fredeles få en stivere konstruksjon.

 

Men ikke ta det som kritikk, jeg bare tenker høyt. Man kan jo alltid forandre på en konstruksjon. Bygge litt, tegne litt, endre litt osv osv. Den første prototypen vil vel alltid ha med seg litt tjafs som man kunne tenke seg å ha annerledes.

Link to post
Share on other sites

Ja fant noe gamle bygge bilder skulle ønske jeg hadde tatt mer er det ikke alltid slik da.. etterpåklok :giggle:

 

Skulle jeg ha laget en for en letter båt ville jeg laget en annen vri på trinsene med feks bruk av rør og løs trinse som på bilde her:

 

 

bilde

 

NB NB NB viktig at man designer ein haler til riktig bruk, feks ville det (kanskje) vært direkte farlig å satt ein som drar 500 kg på ein liten skjærgårds jeep. må huske på det er store krefter ut å går på hydralikk og ved noen oppsett gir ikke hydralikken etter (stengt ventil) og faren for å kantre båten er stor.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Veldig fin den haleren din her. Vurderer å lage noe slikt selv, så dette var midt i blinken! Du har ikke mulighet til å legge ut data på hydraulikkmotoren vel? Å er den etter din erfaring rett dimensjonert, eller er den for treg/rask, svak/sterk eller lignende? Har også tilgang til gunstige innkjøp på hydraulikk og stål, så tenkte å se hva dette kom på kontra å kjøpe noe ferdig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...