Jump to content

Tråden om min nye Marex 2300 (fikk 6fot-syken)


tomzern

Recommended Posts

Hei folkens!

 

Nå nærmer vi oss ny båtsesong, og for min del er spenningen og (forhåpentligvis) gleden ekstra stor i år! På tampen av sesongen i fjor solgte jeg min kjære Draco 1700 til fordel for en Marex 2300DC med tilhenger som jeg fikk til en hyggelig høstpris.

 

Mange husker vel kanskje historien om Dracoen min, som jeg dokumenterte rubbel og bit i denne tråden:

https://baatplassen.no/i/topic/72570-kj%C3%B8pte-meg-draco-1700-topless-i-dag-oppussingsprosjekt

 

 

Marexen er mye bedre enn Dracoen var da jeg kjøpte den, men det er allikevel en del ting og tang som skal gjøres. Jeg vil, på vanlig måte, prøve å dokumentere her når vi nærmer oss våren og båten skal pakkes ut, men i første omgang tenkte jeg å bare dele noen bilder av båten. Disse bildene er fra salgsannonsen. Har ikke tatt noen fine bilder av båten selv enda, men det kommer utover året :)

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Båten er avbildet med gammel kalesje på disse bildene, men ble solgt med splitter ny lys og fin kalesje, så den gamle har jeg i reserve eller til opplag.

 

Forøvrig har båten nytrukkede puter innvendig og utvendig, og mye nybygd innredning. Motor er en gammel saltvannskjølt V8 som skal få nye manifolder. Motor har stort sett gått i ferskvann, så den lar jeg gå slik den er så får jeg ta problemene når de eventuelt måtte dukke opp.

 

Så her er da utgangspunktet, så får vi se hva jeg finner på denne gangen  :smiley:  Gleder meg til vår og sommer med ny båt!!

 

 

Mvh Tomzern

Link to post
Share on other sites

Slik har jeg hatt, kjempebåt.

 

Slet med vannlekkasje inn i cabin på vår.

Godt å høre!:) har egentlig ikke prøvd båten selv engang. Var bare med ut en kjapp tur med forrige eier før vi heiv den på hengern, så det blir en spennende start på 2016-sesongen. Båten har 280SP-drev uten powertrim, men med elektriske trimplan så den var kjapt oppe i plan og virket stabil og fin i fart. Gjør tett oppunder 40knop slik den er nå.

 

Lekkasje inn i cabin er en av tingene som skal fikses på min også! Kommer til å ta ned innertaket for å lokalisere hvor det kommer inn, men mistenker at det primært er rundt den ettermonterte takluka.

 

Vi får se:)

 

Takk for hyggelige tilbakemeldinger!

Redigert av tomzern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et av tingene jeg må finne ut av er at motoren jager på et visst turtall. Mistenker at dette kommer av den såkalte HEI fordeleren med innebygget coil som tuller, men er ikke sikker. Motoren har også en edelbrock 600cfm forgasser som egentlig er beregnet til bil, men vet ikke om det har så mye å si?

 

Hør på motoren i denne videoen. Denne jagingen skjer på ca 1500rpm uansett om motoren har last eller ikke:

Https://youtu.be/1Z6xXLT4O-g

 

Et annet problem er at motoren er tungstartet ved kaldstart og dør ofte ut når båten settes i fri, spesielt når den er kald.

 

På video kan det også sees en lekkasje fra babord manifold. Nye manifolder og risere er innkjøpt og blir montert før sjøsetting?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...