Jump to content

Valg av roterende poleringsmaskin


Gabi

Recommended Posts

Nå nærmer bursdagen min seg bråfort, og jeg må sette opp noen ønsker på ønskelista!

 

Jeg ser for meg å ønske meg ny poleringsmaskin til båten. Jeg bruker i dag en roterende Biltema sak av typen vinkelsliper. Jeg har en 85-modell Scand Baltic, slik at jeg trenger ingen DA-maskin, her er det kun behov for noe som roterer og rubber/polerer. Jeg har brukt denne typen maskin noen år og har grunnleggende kjennskap til bruken av denne type, og det er kun roterende som jeg ser for meg å kjøpe.

 

Prisklasse har jeg ikke bestemt ennå, men jeg synes det fort blir litt kr ut av det for noe som er bra. Ett kriterium som er litt viktig er vekt, da den må veie mindre enn Biltema sin på 3-4 kg. Ergonomien må også være bra, slik at jeg totalt sett blir mindre sliten av å bruke denne enn Biltema sin.... Bruken av maskinen vil være kombinasjon av rubbing og polering, samt voksing.

 

Flex har etpar stykker som er aktuelle, kommer vel ikke utenom PE 14-3 125, og PE 14-2 150, Hva er forskjellen på disse? Jeg ser for meg å bruke 150mm bakstykke.

 

Hvilke andre roterende maskiner vil dere anbefale nå om dagen?

 

Link to post
Share on other sites

Hei, takk for innspill! Dette var maskiner i en bedre kvalitetsklasse enn Biltema/Clas Ohlsson og til en fornuftig pris. Jeg har litt vanskelig med å finne High-Performance modellen i Norge men må kanskje lete litt mer. Slik det ser ut på nettet er dette litt "eldre" maskiner? Eller er det bare at de har vært på markedet en stund?

 

Hva tenker du om forskjellen opp til Rupes/Flex? De koster minst dobbel pris men er de bedre mht ergonomi eller levetid? Aeg veier bare 2,1 kg så det er bra synes jeg.

Redigert av Gabi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker min Makita på massevis av båter hvert år. Synes det er en veldig god maskin, men mitt inntrykk er at både Flex, Mirka, AEG og Milewaukee er gode maskiner. Hovedsaken er å hoppe over alle de billige drittmaskinene og kjøpe en kvalitetsmaskin med en gang. En underlagsplate fra 3M er også en god investering. Der jeg jobber når har vi også rupes sine maskiner, men så langt kan jeg ikke se noen som helst grunn til å begynne å bruke disse istedet selv om de ligger der. Synes forsatt den roterene maskinen er bedre å jobbe med og gir best resultat.

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Flere bra innspill her, takker så mye for det!

 

Kapt Øl har nok helt rett i at det primære er å aller først la være å kjøpe det billigste, da dette uansett ikke er så bra. Jeg har en slik en idag, Biltema sin. Men det er ganske stort sprang opp til Flex, Rupes og andre på 4-6000,- og er de verdt pengene i forhold til feks AEG til kr 2200? Sikkert vanskelig å svare på, men typisk er det vel slik at desto høyere i pris man kommer desto mer gjennomtenkt er løsningene, tilgang til reservedeler er kanskje bedre etc.

 

Det fristet veldig å se nærmere på den AEG high performance maskinen men jeg problemer med å finne den i Norge, noen som har en ide om hvor jeg kan få tak i den? Prisen kan kanskje være innenfor rekkevidden av bursdagsgave også, hvis jeg er snill lenge :-)

Link to post
Share on other sites

Jag har annvänt både billiga och dyra. dom billiga saknar i regel konstantvarvtalsstyrning dvs när du belastar dom så går dom ner i varv. dom är också generellt tunga. jag köpte min AEG för att den vägde just lite och man jobbar väldigt mycket med axlarna när man polarar friborden. Både AEG och flex blir varma i spindelen när man köra hårt på låga varv (rubbning) båda har ju också värme skydd just där. Flexen är nog mera industri anpassad men för mig skulle den inte vara värd det extra priset. jag har läst om många rekondare som annvänder flex som har varit imponerade av AEG maskinen. glöm inte att både rondeller,teknik och polermedel gör stor del av resultatet och det lönar sig inte att spara här heller :)

 

lycka till

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

http://www.homestore.no/produkter/6-hushage/2548-pe-150---aeg-poleringsmaskin-1200-watt/

 

Hvor fikk du tak i denne til 2000.- kr Gabi? Den så veldig hendig ut!

Jeg kjøpte den på homestore.no

 

Ser at det ikke er tilbud til 2000,- nå lenger så den koster ca 2200,- Men det er gratis frakt over kr 1500,- så totalsummen blir ganske bra!

Link to post
Share on other sites

Nå er det snart  8 mars og da har jeg sagt til fruen at nå må hun gjøre noe positivt på denne dagen. som foreksempel og vise litt ømhet til kællen sin.

Og ømhet forstår de. :yesnod:

Jeg ønsket meg denne pakken her

Rupes BigFoot LHR 12E Marine Kit

bilpleiekongen.no/produkt/rupes-bigfoot-lhr-12e-marine-kit/

 

 bilde

og denne :giggle:

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Kjøpte denne pakka i fjor. Anbefales ! Tørkeklutene som fulgte med er de beste jeg har hatt noen gang. Må kjøpe mere av disse.

He he da skriver jeg denne ut  bringer jeg dette videre til kona :lol:  :giggle: så får vi se om hun biter på.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ømhet fra kona virket ikke på 8 mars dagen for meg denne gangen :confused:  så jeg måtte til pers sjøl og bestille en maskin.

Iom at den var på Påsketilbud så ble det en LHR 21 ES med full pakke i stedenfor . Håper det blir en annen verden med polering nå,  

 

bilde

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Jag handlade faktiskt detta kitet med fast bil varianten då. och har provat lite känns som en grym maskin. Ska bli kul att få "put it to the test" enda nackdelen är väl att det är 7tums rondeller som gäller och lite begränsad åtkomlighet. Kommer använda menzerna polermedel dock.

Link to post
Share on other sites

Jag handlade faktiskt detta kitet med fast bil varianten då. och har provat lite känns som en grym maskin. Ska bli kul att få "put it to the test" enda nackdelen är väl att det är 7tums rondeller som gäller och lite begränsad åtkomlighet. Kommer använda menzerna polermedel dock.

Enig i den Scan29bal Nå er det stort sett veldig store flater jeg går over med maskin, så tror at jeg må tåle og bruke litt håndmakt på de stedene hvor det er vanskelig fremkommelighet for den største rondellen. :wink:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...