Jump to content

Ny (gammel) båt, Naurstad 24 fot, Thornycroft 38hk- mye arbeid..


Espen

Recommended Posts

Da har jeg endelig blitt båteier igjen etter 6-7 år uten båt.

Denne gangen ble det hvertfall plastbåt. :)

En Naurstad med bakvegg og tett hytte.

Båten er langt fra vakker og det er MYE å gjøre, men jeg har heldigvis ikke store krav.

Båten skal benyttes til dagsturer, både alene og med familien.

Utvendig har jeg lyst å male med 2-komponent maling, fikse lanterner og bakveggen som ha en del råte:

bilde

Innvendig er den rimelig tom for innredning og delvis kledd med et heller lite kledelig zebra trekk:

bilde

 

Motoren er en BMC Thornycroft 38 hk, et start batteri og ett forbruksbatteri, koblet slik at forbruk aldri blir ladet:

bilde

 

Foreløpig har det vært litt rydding og vasking. Har også byttet et par polsko og montert sklillerelé slik at forbruk også blir ladet.

Har også kjøpt inn en billig førerstol, og har idag begynt å lage en kasse som denne skal monteres på. Tanken er å behandle kassen med epoxy-primer fra BT, og ende opp med lys grå farge.

Hadde først tenkt å lage ei hylle på midten inni kassen og ha to ovale hull i front for adkomst, men tror heller jeg montere hengsler slik at hele toppen vippes frem og har ett stort rom oppi til oppbevaring:

bilde

 

Kommer til å prioritere bruksnytte fremfor fint, regner ikke med å ha båten evig, ergo blir påkosten begrenset.

Redigert av Espen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

-et skrog skal være forferdelig stygt om det "lønner seg" i tid og arbeid å male det opp igjen. Personlig ville jeg ha gått over med pollermaskin og en god rubb. Mange får svært godt resultat med autosol først, deretter en god polering og voks.

 

Tenker du å bytte innvendig skrogtrekk? Legger du på nytt, så gjør det er skikkelig løft og man blir kvitt eventuell lukt som sitter i det.

 

Alltid fint med prosjekt !!

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding Eureka.

Skroget er tidligere malt med ukjent maling, ser at det er gult under hvor sårene er store nok.

Inbiller meg at polering på det kan være rimelig håpløst.

I første omgang blir det bare mellom fenderlist og vannlinja når båten skal opp.

 

På skrogets innside er det stort sett isolert med ett eller annet, også under zebra-trekket, men dette henger dårlig, og ser for meg myyye jobb om dette må ned først, for så å isolere på nytt og skrogtrekk oppå der??

Men det holder kanskje med skrogtrekk rett på glassfiberen?

Ser nok ut som glassfiberen er bra ujevn dog..

bilde

 

Førerhuset er aluminium så det blir litt annerledes

Link to post
Share on other sites

Takk Cervin :)

 

Eureka, jeg føler at 10mm skrogisolasjom er veldig mye, må være vanskelig å forme denne over bøyer og kanter?

Er noe skrogisolasjon rundt om, men denne anslår jeg til å være rundt 3/4 mm..

 

Er det slik at skrogrekket imseg selv isolerer noe pga skumgummien på baksiden?

Link to post
Share on other sites

Skrogtrekk og skrogisolasjon er ikke det samme.

 

Isolasjonen jeg snakker om er ala svarte liggeunderlag, men ment til formålet å isolere båten. Siden seilbåten min har helt slette skrogsider innvendig, så er det lett å bruke det på slette flater. Som du påpeker er det ikke like lett å bruke hvor det er mye kanter etc.

 

Vanlig 3mm ekspandert vinyl, som er et vanlig skrogtrekk, gir noe isolasjon og er helt topp å jobbe med.

Og det er absolutt tilstrekkelig.

 

Jeg jeg brukte skrogisolasjon i tillegg, siden min båt har enkeltskrog, og at jeg brukte den som bobåt i 6 måneder, samt vinterbruk. Når dem er isolert, blir den lunere og stillere samt mindre behov for tilført varme.

Link to post
Share on other sites

Skjønner.

Takk for god info!!!

Blir nok bare skrogtrekk på meg da.

Lurer på å bruke teppeflis på dørken da jeg har dette gratis tilgjengelig.

Er et slikt litt hardt gummibelegg under og vil stå godt i fukt, eneste jeg bekymrer meg for er hvor mye fuktighet selve teppet vil holde på.

Går uansett an å forsøke da det er gratis :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Idag var det eldste-dattera og jeg som skulle en tur ut i finværet, men idag kom første motortrøbbel..

Etter oppstart var det noen "skranglelyder" og ladinga fungerte ikke..

Stoppet motor straks for å sjekke ut..

Reimhjulet som driver dynamo, ferksvannskjølepumpe og saltvannspumpe var helt løst :o (flaks dette skjedde mens vi enda lå til kais...

Var redd det var brukket i festet på veiva?

Men fikk det løst og så bolten var hel.

Demonterte de ytre rimskivene, kjørte avgårde for å handle 36mm pipe og stang og fikk montert igjen og tur fikk vi.

 

Men, så det var knukket av et stort skår, men dette var gammelt. Uansett kunne jeg tenkt meg å få byttet den indre reimskiva grunnet dette. Noe som har noe slik?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...