Jump to content

Borgundfjord fiske Ålesund


Heimegut

Recommended Posts

hei.

eg er ny her i ålesund området, og har tenkt å drive litt hobbyfiske her.

 

eg ser det ligger en del båter utpå borgundfjorden nå for tida, men eg ser ingen måker (fugler), er det ikkje fisk å få enda, eller er det forbudt å kaste sloet (innvollene) på sjøen i borgundfjorden?

sikkert dumt spørsmål,  men bedre å vere  føre var.

 

tar ellers imot tips, angående fiskeplasser, fiske metoder å andre ting som kan vere kjekt å vite når eg tuffer rundt i hobby-sjarken :)

 

-Heimeguten-

 

Link to post
Share on other sites

Velkommen til distriktet. I Borgundfjorden er det et årlig sesongfiske hvor en egen torskestamme kommer inn fjorden hvert år på denne tiden. På er tidspunkt blir fjorden stengt for garnfiske for å verne om Borgundfjordtorsken. Da er den kun håndsnøre/ stang som er lov. Tror den blir åpnet igjen om majoriteten er skrei. Vet ikke status pr i dag.

I fjorden er det hovedsakelig to steder man fisker.

Enten rett på sørsiden av sentrum/ utenfor meierikaia, eller helt innerst i fjorden.

Vet ikke status på bygrunna nå, men der ligger det gjerne 20-50 småbåter og fisker på fine dager. Her er det greit å være obs på passasjerbåten som stadig går til og fra Langevåg.

Du ser hvor de andre ligger, har ingen spesiell plass.

Plass nummer to er altså helt innerst i Borgundfjorden. I går lå det 8-10 båter der, og det er mere aktivitet enn i fjor, så da antar jeg fisken har kommet helt inn.. Ekkolodd er en fin ting. Se på kartet, den stor jo gjerne ved grunner/ bakker.

Har sjøl båten innerst i fjorden og motoren blir knapt varm før jeg er utpå. Så du får se etter en hvit 30 fots seilbåt med blå kalesje :) ikke mange seilbåter som fisker her. Har litt lyst til å prøve meg i morgen om været er greit. Fløende sjø er alltid et godt utgangspunkt.

Hvor har du båten liggende ?

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sloet går på sjøen, og måsene rydder fort opp - så er en bra observasjon at det er lite fugl=lite fisk som biter.

Vanligvis er det et veldig aktivt garnfiske i disse områdene frem til forbudet startet 1.Mars, og garn må flyttes til sørsida av Hessa utover fra Slinningen.

Har sett mye av sorten på ekkoloddet, de er ikke særlig bitevillige akkurat nå, men kommer nok - satser på noen eventyrlige kvelder litt senere i måneden som tidligere år :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ja, måsane er på plass straks fisken kommer opp i båten. Ellers er det gode fiskemuligheter viss du fiskar på utsiden av Ålesund. Skreien står ikkje  berre inn i Bordundfjorden. Har snart frysaren full, så det er berre å stå på. Ellers får eg mykje hyse og lyr på garn no. Flott fisk som blir både til filet og fiskemat.

Link to post
Share on other sites

Hehe Ask :)

 

Tror mange venter med å hive ut slo. Det er ikke så sympatisk mot andre å hive det over bord når man nesten kan hoppe mellom båtan.

 

Dessuten, når torsken biter og den har kommet over tipa, så er det bare å hive sluken ut igjen å stå på videre. Rogn og lever skal jo helst være hel, så ta kan man ikke stresse

Link to post
Share on other sites

takker for svar.

båten ligger ved aspevågen marina (liaaen).

eg og du, Eureka har snakka litt tidligere, men eg har bytta navn her nå, siden eg har funnet ut ka båten ska heite etterkvart :p

 

har nå prøvd å fiska noen timer, ser mye på ekkoloddet, men det er som nevnt tidligere nevnt, dårlig bitelystig.

men det er vel bare å ikkje gi opp:)

Link to post
Share on other sites

Åja, du har bytta navn ja, Heimegut :)

 

Jeg var på på jobb i dag og så ut på området innerst i fjorden. Talte min 15 båter som prøvde seg der. Sikkert finværet som gjør at mange er utpå.

Så det var nok ikke min seilbåt du så :)

 

Skal muligens utpå i morgen, rapport kommer. Blir med en annen båt.

Ifølgje "huggtabellen" fra Napp og nytt, så er det middels godt fiske i morgen og mandag, deretter godt fiske fra tirsdag til og med lørdag. I dag og uka som har gått, var det dårlig fiske.

Tabellen er basert på månefaser tror jeg.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Ifølgje "huggtabellen" fra Napp og nytt, så er det middels godt fiske i morgen og mandag, deretter godt fiske fra tirsdag til og med lørdag. I dag og uka som har gått, var det dårlig fiske.

Tabellen er basert på månefaser tror jeg.

Huggtabellen der var helt ny for meg. Ser lovende ut for påsken ut fra tabellen. Får bare krysse fingrene for bra vær! ;)

Link to post
Share on other sites

Ny for meg også, skal prøves :smiley:   Men Eureka tittet på 2016-varianten som viser Mars 2017 ser det ut som.

Mars 2016 ligger i 2015 kalender'n og der ser det jo ut som det skulle vært ei super langhelg nå, før middels fiske 16-17, så 'Godt Fiske' igjen til påske :fishing: :fishing:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...