Jump to content

Windy 8000 1998, V8-7.4Gi, DP-S1 drev, når ikke fullt turtall


ojo2803

Recommended Posts

Jeg har en Windy 8000 1998, V8-7.4Gi, DP-S1 drev som jeg er svært fornøyd med. Har eid båten siden 2012 og den begynner å bli veldig strøken :-).  En ting jeg irriterer meg over er at jeg ikke når 4600 omdreininger på motoren og følgelig ikke får mer enn 41 knop :-) I følge Performance Test på båten fra 1995 (Morten Trøbråten) skal båten gjøre 45 knop og 4600 i omdreininger. 41 knop er forsåvidt mer enn nok, men jeg skulle gjerne vist hva dette skyldes. Motoren er i bra stand og propellene er stålpropeller  (F9) overhalt hos Winrace.

 

Er det noen som har erfaring med dette eller som har noen tips? Hva med mindre propeller? 

 

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62268/1458045602.jpg

Link to post
Share on other sites

Propeller må være speilblanke eller merkes det umiddelbart på ytelsen. Men så fint at du tok deg den m...jobbben med å begynne med "nytt" skrog. For det tar mange knop og liter med drivstoff.

 

Kjenner du momentkurven på motorene? Og hvilket turtall har du ved 41 knop ?

Link to post
Share on other sites

Var det F9 stål når testen ble utført i 95?

Husk at de også tester med tilnærmet 0 utstyr i båten. En bruksbåt båt er jo fylt med en drøss nyttig og mindre nyttige gjenstander som i alle fall veier 500kg.

Så lenge båt / motor er i bra stand så tyder det meste på at du har litt for høy stigning på propellsettet. F8 vil vel øke turtallet med ca 400-600 rpm, og da er du "spot on" med dagens vekt på båten.

 

Dersom motoren din er av samme årgang og har gått sine timer, så har nok også noen av hestene reist til de evige petroleumsmarker..., men er den overhalt (ikke overmalt) bør den gi det den skal.

Dette betyr ikke at motoren er veldig sliten, men ikke uvanlig med noe tap med en slik alder. Dette bør også kompenseres med mindre stigning på propellene. Alternativt en overhaling på kam, ventiler, løftere/pushere, stempel med ringer med mere vil ny motor igjen.

 

Jeg leste for øvrig en test på bruktbiler (også testet på Top Gear) hvor motorer med 100-200km på telleren hadde ganske stort effekttap. Riktignok store variasjoner fra forskjellige motorfabrikat, men et effekttap på 5-10% hadde alle. Noen langt mer.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket over test igjen og ser at den er utført med C5. Jeg vet ikke helt forskjell på C5 og F9. Motoren ble forøvrig overhalt i 2012 og den har 820timer så noen hester er nok parkert ja :-)  

 

Tror du en mindre propell ville gitt en bedre akselerasjon? Den føles litt tung å løfte ut av vannet.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen er at de passer på to heilt forskjellige drevmodeller. C passer ikkje på ditt.

 

MEN her er noe som ikkje stemmer. Du sier du har F9 propellere. Om det stemmer så har du ikkje rett utveksling på drevet til den motoren. Det er gearet for en mindre motor og dermed får du ikkje utnyttet momentet i motoren godt nok. Det er da også tydelig forsøkt kompensert for med å kjøre større stigning men det er nå engang ikkje såå enkelt om en skal utnytte kreftene optimalt.

Som referanse skal F9 / 4500 omdr på korrekt utveksling skal for din motor gi minst 55 knop...

 

Det er ingen fare med å kjøre med utvekslingen du har sjølvsagt men ville gått ned et hakk i propellstørrelse for å få mer turtall. Det er ikkje lønt bensinøkonomisk å kjøre med for tunge propeller.

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja der kan man se. Det er bra. Dog gjelder fortsatt at C type ikkje passer på DPS så hva slags oppsett du har lest i test er ikkje godt å sei.

Dette med at man mister fart med åra og man må gå ned et hakk på propellen etter noen år er heilt normalt og kommer som sum av mange faktorer. Hester løper sin vei skrogbunn er ikkje perfekt lenger båten har blitt tyngre av alskens installasjoner osv.

Link to post
Share on other sites

Testen jeg har er fra Windy (se link) og det er nok bare en skrive-leif i testrapporten. Det er fristende å la Winrace justere ned propellene et hakk, men det er forsåvidt ikke nødvendig for båten går bra. Det er bare irriterende at jeg ikke får 4600 og får ut maks potensiale  :wink:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/62/62268/w8000_performance_test.jpg

Link to post
Share on other sites

Denne testen ble antagelig gjort med 290 drev og der brukes A,B og C propellere. (C er stål)

Trådstarters båt har dps drev og det er annerledes. (Stammer fra OMC cobra i likhet med SX) der går eksosen ut i propellernavet. DPS er også to forskjellige :-) ditt er den gamle typen som kan hete DP-SM mens de nyere heter DPS-A, DPS-B og har en annen transom og litt annerledes fasong. DPS bruker F (stål) eller D (aluminium) som prefiks på propellerene.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Ja 300 hk smallblock stemmer er nok det spot on. I dette tilfellet er det en 7.4 som er bigblock og straks mye tørstere. Ja og sterkere. skulle toppe  ut på ca 110 l/t. Vel og bra akkurat det men den feilmarginen følger også nedover i normalfart registeret og bommer med minst 15 liter på typisk cruising fra 3000-4000 og da stiger plutselig forbruket fra 1.5 til over 2 lnm. En heller dramatisk forskjell.

Noen kommentar fra noen som har en slik ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har installert Garmin GFS10 fuel gauge og måler følgende:  Turtall;Knop;L/NM: 1000;5.7;1.6, 2000;9;2.95, 3000;24;1.75.  Normalt ligger jeg på 1.8-1.9 L/NM og marsfart på rundt 27-30. Når jeg sammenligner med målingene fra Windy så ligger jeg et godt stykke unna. Både i knop og forbruk, men som Captain Chaos sier så har vel noe hester stukket av og de som er igjen er vel ikke like spreke. Jeg vurderer å bytte til F4 propeller, men vet ikke om dette vil utgjøre noen forskjell?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...