Jump to content

Useriøs kajakkprodusent?


Shore

Recommended Posts

Etter lang og ganske grundig sondering blant forskjellige kajakktyper og merker, falt valget på en Seabird Discovery, fra Seabird Designs på Vestby. En noe annerledes modell enn jeg tidligere hadde bestemt meg for, litt mer rekreasjonskajakk enn havkajakk, men med noe uavklart helsetilstand ble de opprinnelige planene forandret. Et annonsert januartilbud ble utslagsgivende for en tur til Vestby.

En klar tendens i dette markedet er at rimeligste tilbud er å få før våren og kajakksesongen nærmer seg og ganske riktig, januartilbudet var riktig å slå til på, prisene økte f.o.m. februar. Firmaet Seabird Designs hadde ikke annonserte modell inne, men lovte at de ville få ny forsyning inn månedsskifte mars/april, så det var bare å bestille. Med på kjøpet skulle være utstyr som padleåre, padlevest, spruttrekk og sekk (som det antagelig er hele tiden). Et godt tilbud virket det som.

 

Må skyte inn at valget ble tatt som følge av den påståtte karakteristikk av kajakkens egenskaper, noe som skulle være av det ypperste som var produsert i denne kategori.

Forleden dag kom følgende melding fra Seabird:

 

 

"Hei!

Vi er nå ferdig med utviklingen av den Nye Discovery 2016 modell

De som allerede har bestilt Discovery vil få den splitter nye oppgraderte modellen.

Den nye Discovery har et mer utpreget V-skrog og er 10cm lenger,

noe som resulterer i mye bedre retningstabilitet og bedre fart.

Den vil være leveringsklar i Norge fra ca 15 Mai

Om du ønsker og endre eller kansellere din eksisterende bestilling pga dette,

er det bare og ta kontakt. eller svare direkte på denne mailen.

Med vennlig hilsen

SeaBird Designs avd. Vestby"

 

 

Man skulle jo tro at det var gildt å få nyeste modell, men det står ingenting om egenskapene forøvrig, for hva man kan tro er stabiliteten ofret for retningsstabilitet og bedre fart. Da er plutselig produktet et helt annet enn hva man bestilte. En annen ting er at leveringstidspunktet er forskjøvet med 1 til 2 mnd (avhengig av når man bestilte). En tredje ting er at, selv om man har muligheten til å kanselere bestillingen, har man mistet muligheten til å nyte godt av vintertilbudene til konkurrerende leverandører.

 

Jeg mener det er temmelig useriøst av en leverandør å ikke nevne dette ved opptak av en bestilling, når de helt klart visste at modellen sto for forandring.

Redigert av Shore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, ser at det ble feil forum. Det rettes forhåpentlig opp.

 

Ingen av de tilskrevne har foreløpig fått nærmere opplysninger om hvilket produkt vi kan vente oss, når det gjelder bredde i forhold til opprinnelig modell (det gjelder mange bestillere). Når produsenten skriver "mer utpreget V-skrog" må man jo forvente enn at det ferdige produkt er forandret mer enn bare når gjelder fart og retningstabilitet.

Redigert av Shore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg må si at jeg synes du kverulerer litt her, Shore. Du får tilbud om et forbedret produkt til samme pris. Dette vil jeg heller kalle god kundeservice enn useriøs leverandør.

 

Ellers så har jeg lest en del kajakkannonser, og alle som en hevder at akkurat denne modellen er noe av det beste du kan få av denne typen. Men Seabird sine kajakker har godt ord på seg, mye kajakk for pengene. Så jeg tipper du blir fornøyd uansett, selv om du får en nyere modell enn du hadde bestilt.

Link to post
Share on other sites

Hvem sier det er et forbedret produkt?

 

Produsenten skriver det er en oppgradert modell med mer utpreget V-skrog. Slik jeg forstår egenskapene til en kajakk, er det vanskelig å kombinere høy fart og god stabilitet. Det er nok ikke uten grunn at Seabird har mange modeller, med vidt forskjellige egenskaper.

 

Uansett er ikke dette hovedpoenget. Hvorfor kunne ikke produsenten sagt ifra på bestillingstidspunktet? De må ha visst at de hadde planer om å forandre modellen, om ikke, er jeg redd vi blir tilbudt en kajakk med sjansebetonte og uprøvede egenskaper.

 

Og Index. Du skriver at du har lest en del kajakkannonser og alle som en hevder at akkurat denne modellen er noe av det beste du kan få av denne typen. Ja de fleste annonsene for kajakker, uansett merke hevder akkurat dette. Noen test av akkurat denne typen, av uhildede personer, har jeg ikke funnet. Uansett, hvis dette er noe av det beste man kan få, hvorfor forandre den?

Redigert av Shore (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uansett, hvis dette er noe av det beste man kan få, hvorfor forandre den?

 

Den var noe av det beste du kunne få I fjor. I år er den nye kanskje noe av det beste I år. :wink:

 

Bedre retningsstabilitet og fart relaterer nok til at den er blitt 10cm lenger og fått litt V-form, bredde og stabilitet er neppe endret. Jeg har selv kort og bred kajakk, og kunne godt tenkt meg litt mer lengde for retningsstabilitetens skyld. Det er greit å slippe å bruke krefter for å korrigere hele tiden. Så det blir nok en ny Seabird på meg også snart.

Redigert av index (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...