Jump to content

Tråden for Mase IS 2.5 aggregat


nordan family 27

Recommended Posts

Basert på andre tråder om samme aggregat forsøker jeg å samle mine og andres spørsmål i en tråd om Mase Is 2.5 i en lett gjenfinnelig tråd.

 

I en av mine andre tråder ble det nevnt at et gummilager bør byttes hvert 5 år. Dette lageret er innkjøpt. Det er et lite gumilager, og importøren bekreftet at det bør skje ved intervallene - alternativet er ca 15000kr når det ryker.

 

Kjøpte inn lageret i fjor, men skjønte aldri hvor det var i aggregatet, og fant det vel heller ikke ut ved å bla i manualen. Tenkte å begynne demontering i dag, da importøren nevte at noe måtte demonteres for å komme til.

 

Noen tips så jeg slipper å klø meg unødvendig lenge i hodet?

 

Bytter samtidig reima som jeg har hatt liggende fra forrige service-kit.

 

Båten ligger på land, og med 4 grader ute blir det vel en kjølig økt nede i motorrommet....

Link to post
Share on other sites

Jeg har også fått dette rådet fra en leverandør i Skien. Og slik jeg oppfattet det var det en 2-3 timers jobb. Om jeg husker dette rett Løsner akslingen på peneratoren og rotoren kan slå inn i statoren. Synes det er rart at noen har designst dett på en slik måte. Håper at noen har gjort dette og kan komme med innspill

Link to post
Share on other sites

Dagen ble disponert litt annerledes, så jeg har ikke kommet igang - delen ligger i båten, jeg kan se på delenummeret når jeg kommer i båten.

 

Har kikket på tegninger og deletegninger i dag, og jeg finner kun en dings som kan passe til beskrivelsen, og det stemmer med din beskrivelse JRK. I så tilfelle er det faktisk en del som skal demonteres - litt mer enn jeg fikk forståelsen av da jeg bestilte delen. På www.mase.no ligger verkstedsmanualen nedlastbar. Fant ikke noe om denne operasjonen, men demontering generelt er beskrevet, og om jeg forstår dette riktig er det mulig jeg trenger en avdrager. Men dette beror jo på om jeg egentlig har skjønt hvilken del jeg skal bytte....

Link to post
Share on other sites

Det er ikke gummi, det er plast. Lagret sitter i bakkant av generatoren og man på plukke av generatorens baklokk for å komme til. Bussingen/foringen skal skiftes på Mase 8000 Mariner hvert tredje år eller 1000 driftstimer, hva som kommer først. Skal se om jeg har et bilde. Hos meg var det hel kasse, vanskelig å komme til. Skar rumpa av kassa, og klistrer den på etterpå. Neste gang er det bare å bruke en tynn kniv. Det er de fire pinneboltene der mutrene må skrus av. Sitter hardt. Endelokket sitter hardt. Vær forsiktig, lokket er i aluminium. Pass på å ikke knekke kabelfestene inne i lokket, kabelkysa følger med lokket. Aggregatet mitt er fra 1985 og er eldste versjonen.

 

bilde

 

Det er for så vidt ingen ting som ryker med et smell. Der er rotoren som tar nedi statoren. Generatoren må skiftes eller vikles om (hvis det er mulig). På så gammelt aggregat som vi har, er fyllinga neste stopp.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare en liten oppfølging. Bestilte dieselfilter og gummibussing fra Torsvang Maskin AS til Mase 8000 Mariner:

Viton Bushing               Kr. 252,00 ex mva

Dieselfilter                     "   280,00   "    "

Frakt                             "   189,60    "    "

 

Med mva total             Kr. 902,00

Forsendelsen er ikke større enn at den får plass i kaffekruset mitt, og veier noen få gram. Ble levert som post i butikk. Forsendelse fra lager Larvik.

 

Til sammenligning kjøpte jeg deler som veide 20 kg fra Skruvat.se her om dagen (2 bremsetromler og 2 sett bremsesko, 2 kolli). Delene kom fra Stockholm med en ukes leveringstid, frakt kr. 49,00 inkl. mva og varene ble levert på døren.

 

Det er noe som prismessig ikke rimer her.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg betalte nesten 200,- for sinkpluggen...

Traff en Mase forhandler på hyttemessa. Han mente at den foringen jeg nevnte over var veldig viktig på mange modeller, også Mase 2500. Men han mente å erindre at på akkurat Mase 2.5 IS trengte den ikke å byttes da det nå var en annen motor i. Han mente at de fleste hadde glemt dette unntaket for 2.5 IS. Men han var litt usikker selv også, så han anbefalte å lese av serienummeret for deretter å ringe ham. Nå har jeg lest av serienummeret - men ikke ringt ennå. To be continued.

 

Forsøkte forøvrig å skifte reima som fulgte det dyre service kitet, men den var selvsagt for stor, så jeg satte på den gamle igjen. Aggregatet har gått under 200 timer på 10 år, så det er kanskje ikke så farlig.

 

Registrert forøvrig at oljefilteret fremdeles hadde pen lakk på bolten, så det har antagelig ikke vært ute. Får følge opp det på neste oljeskift.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Hei,

Fant noe oljesøl under aggregatet, men finner ikke noe oljelekkasje. Det er veldig trangt der aggregatet står så det er ikke så lett og komme til å se så mye heller. Noen som har tips om hvor disse aggregatene eventuelt kan lekke?

Ellers så har jeg ikke merket at det har vært for lite olje på aggregatet. Kan være at jeg har fyllt på for mye, og hvor vil det komme ut? Kan også være at peilepinnen ikke har vært satt ordentlig i.

 

Link to post
Share on other sites

Kan ikke svare på spørsmålet. Hos meg kom det derimot mye vann i helgen, som skyldes gåen simmering (antagelig) i vannpumpa. Overraskende etter snaut 200 timer, men kanskje alderen gjør sitt. 

 

Ny pumpe koster ca 2700 ink mva. I forhold til å bytte impeller på den gamle, og i tillegg kjøre rundt og fixe den gamle så lønner det seg kanskje. Da får jeg god tid tid til å fixe den gamle når det passer meg selv, og evt ha på lager i reserve. Eller selge - pumpa er johnson og mye brukt til ulike formål.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 3 timer siden:

Hei,

Fant noe oljesøl under aggregatet, men finner ikke noe oljelekkasje. Det er veldig trangt der aggregatet står så det er ikke så lett og komme til å se så mye heller. Noen som har tips om hvor disse aggregatene eventuelt kan lekke?

Ellers så har jeg ikke merket at det har vært for lite olje på aggregatet. Kan være at jeg har fyllt på for mye, og hvor vil det komme ut? Kan også være at peilepinnen ikke har vært satt ordentlig i.

 

 

Høyst sannsynlig oljefilteret som ikke sitter helt på plass.
Hadde samme problem for et par år siden og så for meg en kjempejobb med å plukke fra hverandre generatoren for å skifte simmeringer i motoren. Snakket med en hyggelig fyr som het Knut hos Torsvang Maskin og han fortalte at hvis aggregatet ikke hadde gått 10-15 tusen timer, hadde de aldri opplevd lekkasje fra simmeringene.
Derimot var det helt vanlig at oljefilteret ikke ble sneppet helt på plass ved skifte og han kunne nærmest garantere meg at det var der det lakk. 

Filteret skulle skiftes i alle fall og jeg var ekstra påpasselig med å få trykket helt inn slik at O-ringen tettet, før jeg satte i låseskruen.

Siden har det ikke lekket en dråpe.

 

Hvor får du zinkplugger til 200,- kroner nordan family 27 ?  Mener at de står i prislista hos Torsvang til 7-800,- kroner og de blir spist opp i løpet 56 mndr.

Link to post
Share on other sites

Det er hos torsvang jeg har handlet sink. Bestile en i dag, så jeg kan se hva det koster - kommer vel i løpet av et par dager. Filteret - er ikke det bare en sil? Hvis ikke har jeg fått feil del - bestilte det i 2015 og har hatt det liggende siden.

Link to post
Share on other sites

Lykke til JRK ! Jeg er rimelig sikker på at du får det tett :thumbsup:

 

Stemmer det at filteret er en sil - og hadde aggregatet stått lett tilgjengelig så hadde det vært særdeles enkelt å skifte den også. Men det gjør det jo som regel ikke i en båt.
Håper jeg har blingset på det med prisen, men er spent på å høre. Jeg mente selvfølgelig at det holdt 5 mndr. men da er all sinken borte også, så jeg kunne godt tenkt meg å skifte i løpet av sommeren og er prisen 200,- så er det jo overkommelig. Akkurat å komme til å skifte sinken er veldig kurant.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Vedrørende tidligere spørsmål:

Oljelekkasjen var rett og slett oljefilteret som ikke satt helt på plass.

På IS 2500 (Grønn kasse) finnes det et lager I bakant av generatoren, det finnes ikke på IS 2.5 (Hvit kasse)

 

Etter å ha hatt generatoren inne på service så er det verifisert at jeg har en sliten motor. Ved belastning over 1300 VA får jeg antydning til oljefilm på vannet. Om det er noen som har et Mase IS 2.5 eller Mase IS 2500, der selve generatordelen er defekt er jeg interresert I å kjøpe selve motoren Yanmar L48AE

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei, er det mening at turtall skal justere seg litt selv på dette aggregat? Altså når det får belastning så skal turtallet øke? For det gjør det ikke her.. Og den dauer om jeg setter på miniovnen på 1200 watt samtidig som den driver å lader. 50 amp lader. 

Føler kanskje å den går litt lavt på turtallet. 

Link to post
Share on other sites

En 50A lader drar fort oppi 1000W i bulkfasen. 1200W i tillegg overbelaster ett aggregat som gir 1700W kontinuerlig.

Venter du til laderen er over bulkfasen er strømforbruket mye mindre, da har du kapasitet til å drive miniovnen samtidig.

En billig energimåler kan være løsningen for å få oversikt:

https://www.clasohlson.com/no/Energimåler/p/Pr362897000

 

 

Link to post
Share on other sites

Ja dette er helt normalt, Det er en ren synkron generator her, så 50 Hz er avhengig av fast turtall 3000 RPM. 

Hos meg henger en 30A lader på hele tiden, så har jeg brukt vanlige 230 Volts fjernstyrte brytere (biltema/claes olshon) for å slå på lader nummer 2, 40 A og VV bereder. Og da tåler ikke dette agregatet mer. Kjekt med fjernkontroll når mor konbler til hårføner på 1200 Watt.

Kan nevne at jeg ikke var så nøye til å begynne med. Kjørte gjerne vaffelpresse VV tank samtidig. merket jo godt at turtallet gikk ned. Etter noe tid tålte aggregatet mindre og mindre belastning. Til slutt lå den vel nede på 12-1500W før turtallet sank. Fikk heldigvis tak i ett aggregat med defekt elektronikk som jeg tok motoren fra. Så nå virker alt, men er nøye med å ikke overbellaste.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...