nordan family 27 Startet 28.Mars.2016 Del på Facebook Startet 28.Mars.2016 Basert på andre tråder om samme aggregat forsøker jeg å samle mine og andres spørsmål i en tråd om Mase Is 2.5 i en lett gjenfinnelig tråd. I en av mine andre tråder ble det nevnt at et gummilager bør byttes hvert 5 år. Dette lageret er innkjøpt. Det er et lite gumilager, og importøren bekreftet at det bør skje ved intervallene - alternativet er ca 15000kr når det ryker. Kjøpte inn lageret i fjor, men skjønte aldri hvor det var i aggregatet, og fant det vel heller ikke ut ved å bla i manualen. Tenkte å begynne demontering i dag, da importøren nevte at noe måtte demonteres for å komme til. Noen tips så jeg slipper å klø meg unødvendig lenge i hodet? Bytter samtidig reima som jeg har hatt liggende fra forrige service-kit. Båten ligger på land, og med 4 grader ute blir det vel en kjølig økt nede i motorrommet.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
catano Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 hvilket gummi lager? har du dele nr på det? mvh catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Jeg har også fått dette rådet fra en leverandør i Skien. Og slik jeg oppfattet det var det en 2-3 timers jobb. Om jeg husker dette rett Løsner akslingen på peneratoren og rotoren kan slå inn i statoren. Synes det er rart at noen har designst dett på en slik måte. Håper at noen har gjort dette og kan komme med innspill Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 28.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 Dagen ble disponert litt annerledes, så jeg har ikke kommet igang - delen ligger i båten, jeg kan se på delenummeret når jeg kommer i båten. Har kikket på tegninger og deletegninger i dag, og jeg finner kun en dings som kan passe til beskrivelsen, og det stemmer med din beskrivelse JRK. I så tilfelle er det faktisk en del som skal demonteres - litt mer enn jeg fikk forståelsen av da jeg bestilte delen. På www.mase.no ligger verkstedsmanualen nedlastbar. Fant ikke noe om denne operasjonen, men demontering generelt er beskrevet, og om jeg forstår dette riktig er det mulig jeg trenger en avdrager. Men dette beror jo på om jeg egentlig har skjønt hvilken del jeg skal bytte.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 28.Mars.2016 Del på Facebook Svart 28.Mars.2016 (redigert) Det er ikke gummi, det er plast. Lagret sitter i bakkant av generatoren og man på plukke av generatorens baklokk for å komme til. Bussingen/foringen skal skiftes på Mase 8000 Mariner hvert tredje år eller 1000 driftstimer, hva som kommer først. Skal se om jeg har et bilde. Hos meg var det hel kasse, vanskelig å komme til. Skar rumpa av kassa, og klistrer den på etterpå. Neste gang er det bare å bruke en tynn kniv. Det er de fire pinneboltene der mutrene må skrus av. Sitter hardt. Endelokket sitter hardt. Vær forsiktig, lokket er i aluminium. Pass på å ikke knekke kabelfestene inne i lokket, kabelkysa følger med lokket. Aggregatet mitt er fra 1985 og er eldste versjonen. Det er for så vidt ingen ting som ryker med et smell. Der er rotoren som tar nedi statoren. Generatoren må skiftes eller vikles om (hvis det er mulig). På så gammelt aggregat som vi har, er fyllinga neste stopp. Redigert 28.Mars.2016 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Bare en liten oppfølging. Bestilte dieselfilter og gummibussing fra Torsvang Maskin AS til Mase 8000 Mariner: Viton Bushing Kr. 252,00 ex mva Dieselfilter " 280,00 " " Frakt " 189,60 " " Med mva total Kr. 902,00 Forsendelsen er ikke større enn at den får plass i kaffekruset mitt, og veier noen få gram. Ble levert som post i butikk. Forsendelse fra lager Larvik. Til sammenligning kjøpte jeg deler som veide 20 kg fra Skruvat.se her om dagen (2 bremsetromler og 2 sett bremsesko, 2 kolli). Delene kom fra Stockholm med en ukes leveringstid, frakt kr. 49,00 inkl. mva og varene ble levert på døren. Det er noe som prismessig ikke rimer her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 5.April.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2016 Ja jeg betalte nesten 200,- for sinkpluggen... Traff en Mase forhandler på hyttemessa. Han mente at den foringen jeg nevnte over var veldig viktig på mange modeller, også Mase 2500. Men han mente å erindre at på akkurat Mase 2.5 IS trengte den ikke å byttes da det nå var en annen motor i. Han mente at de fleste hadde glemt dette unntaket for 2.5 IS. Men han var litt usikker selv også, så han anbefalte å lese av serienummeret for deretter å ringe ham. Nå har jeg lest av serienummeret - men ikke ringt ennå. To be continued. Forsøkte forøvrig å skifte reima som fulgte det dyre service kitet, men den var selvsagt for stor, så jeg satte på den gamle igjen. Aggregatet har gått under 200 timer på 10 år, så det er kanskje ikke så farlig. Registrert forøvrig at oljefilteret fremdeles hadde pen lakk på bolten, så det har antagelig ikke vært ute. Får følge opp det på neste oljeskift. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 5.April.2016 Del på Facebook Svart 5.April.2016 Venter spent på fortsettelse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 19.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2016 Fikk til slutt beskjed om at mitt IS 2.5 med mitt avleste serienr ikke har den omtalte / beryktede foringsringen, så da lever jeg bekymringsløst videre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 22.Mai.2017 Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Hei, Fant noe oljesøl under aggregatet, men finner ikke noe oljelekkasje. Det er veldig trangt der aggregatet står så det er ikke så lett og komme til å se så mye heller. Noen som har tips om hvor disse aggregatene eventuelt kan lekke? Ellers så har jeg ikke merket at det har vært for lite olje på aggregatet. Kan være at jeg har fyllt på for mye, og hvor vil det komme ut? Kan også være at peilepinnen ikke har vært satt ordentlig i. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Kan ikke svare på spørsmålet. Hos meg kom det derimot mye vann i helgen, som skyldes gåen simmering (antagelig) i vannpumpa. Overraskende etter snaut 200 timer, men kanskje alderen gjør sitt. Ny pumpe koster ca 2700 ink mva. I forhold til å bytte impeller på den gamle, og i tillegg kjøre rundt og fixe den gamle så lønner det seg kanskje. Da får jeg god tid tid til å fixe den gamle når det passer meg selv, og evt ha på lager i reserve. Eller selge - pumpa er johnson og mye brukt til ulike formål. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 22.Mai.2017 Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 JRK skrev for 3 timer siden: Hei, Fant noe oljesøl under aggregatet, men finner ikke noe oljelekkasje. Det er veldig trangt der aggregatet står så det er ikke så lett og komme til å se så mye heller. Noen som har tips om hvor disse aggregatene eventuelt kan lekke? Ellers så har jeg ikke merket at det har vært for lite olje på aggregatet. Kan være at jeg har fyllt på for mye, og hvor vil det komme ut? Kan også være at peilepinnen ikke har vært satt ordentlig i. Høyst sannsynlig oljefilteret som ikke sitter helt på plass. Hadde samme problem for et par år siden og så for meg en kjempejobb med å plukke fra hverandre generatoren for å skifte simmeringer i motoren. Snakket med en hyggelig fyr som het Knut hos Torsvang Maskin og han fortalte at hvis aggregatet ikke hadde gått 10-15 tusen timer, hadde de aldri opplevd lekkasje fra simmeringene. Derimot var det helt vanlig at oljefilteret ikke ble sneppet helt på plass ved skifte og han kunne nærmest garantere meg at det var der det lakk. Filteret skulle skiftes i alle fall og jeg var ekstra påpasselig med å få trykket helt inn slik at O-ringen tettet, før jeg satte i låseskruen. Siden har det ikke lekket en dråpe. Hvor får du zinkplugger til 200,- kroner nordan family 27 ? Mener at de står i prislista hos Torsvang til 7-800,- kroner og de blir spist opp i løpet 56 mndr. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 22.Mai.2017 Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Tusen takk WGM, skiftet oljefilter I høst og det skulle ikke forundre meg at det er dette som er feilen Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 22.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Det er hos torsvang jeg har handlet sink. Bestile en i dag, så jeg kan se hva det koster - kommer vel i løpet av et par dager. Filteret - er ikke det bare en sil? Hvis ikke har jeg fått feil del - bestilte det i 2015 og har hatt det liggende siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 22.Mai.2017 Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 Lykke til JRK ! Jeg er rimelig sikker på at du får det tett Stemmer det at filteret er en sil - og hadde aggregatet stått lett tilgjengelig så hadde det vært særdeles enkelt å skifte den også. Men det gjør det jo som regel ikke i en båt. Håper jeg har blingset på det med prisen, men er spent på å høre. Jeg mente selvfølgelig at det holdt 5 mndr. men da er all sinken borte også, så jeg kunne godt tenkt meg å skifte i løpet av sommeren og er prisen 200,- så er det jo overkommelig. Akkurat å komme til å skifte sinken er veldig kurant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 22.Mai.2017 Del på Facebook Svart 22.Mai.2017 5 hours ago, nordan family 27 said: Overraskende etter snaut 200 timer, men kanskje alderen gjør sitt. Det som ofte tar tetningen på disse pumpene er frost. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 25.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Mai.2017 Sinken hos Torsvang kostet 198,- pluss mva. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
WGM Svart 28.Mai.2017 Del på Facebook Svart 28.Mai.2017 nordan family 27 skrev On 25.05.2017 at 12.07: Sinken hos Torsvang kostet 198,- pluss mva. Takker så mye Glad jeg har blingset, så da får jeg bestille meg et par stykker så de holder hele sommeren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 29.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 har laget meg en T på kjølevannet, så jeg tenker å kjøre igjennom ferskvann når det skal stå stille en stund. Lar det suge fra en spylevæske kanne. Det vil nok medføre redusert sink osv. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 29.Mai.2017 Del på Facebook Svart 29.Mai.2017 Det var ikke lekkasje ved filter eller peilepinne. Noen som har ide om hvor det kan være lekkasje Oljen kommer ut midt under aggregatet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nordan family 27 Svart 30.Mai.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mai.2017 Har du arbeidsmanualen, som viser illustrasjoner av hvordan motoren er skrudd sammen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 9.Mars.2018 Del på Facebook Svart 9.Mars.2018 Vedrørende tidligere spørsmål: Oljelekkasjen var rett og slett oljefilteret som ikke satt helt på plass. På IS 2500 (Grønn kasse) finnes det et lager I bakant av generatoren, det finnes ikke på IS 2.5 (Hvit kasse) Etter å ha hatt generatoren inne på service så er det verifisert at jeg har en sliten motor. Ved belastning over 1300 VA får jeg antydning til oljefilm på vannet. Om det er noen som har et Mase IS 2.5 eller Mase IS 2500, der selve generatordelen er defekt er jeg interresert I å kjøpe selve motoren Yanmar L48AE Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gert84 Svart 2.Mai.2021 Del på Facebook Svart 2.Mai.2021 Hei, er det mening at turtall skal justere seg litt selv på dette aggregat? Altså når det får belastning så skal turtallet øke? For det gjør det ikke her.. Og den dauer om jeg setter på miniovnen på 1200 watt samtidig som den driver å lader. 50 amp lader. Føler kanskje å den går litt lavt på turtallet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 En 50A lader drar fort oppi 1000W i bulkfasen. 1200W i tillegg overbelaster ett aggregat som gir 1700W kontinuerlig. Venter du til laderen er over bulkfasen er strømforbruket mye mindre, da har du kapasitet til å drive miniovnen samtidig. En billig energimåler kan være løsningen for å få oversikt: https://www.clasohlson.com/no/Energimåler/p/Pr362897000 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
JRK Svart 3.Mai.2021 Del på Facebook Svart 3.Mai.2021 Ja dette er helt normalt, Det er en ren synkron generator her, så 50 Hz er avhengig av fast turtall 3000 RPM. Hos meg henger en 30A lader på hele tiden, så har jeg brukt vanlige 230 Volts fjernstyrte brytere (biltema/claes olshon) for å slå på lader nummer 2, 40 A og VV bereder. Og da tåler ikke dette agregatet mer. Kjekt med fjernkontroll når mor konbler til hårføner på 1200 Watt. Kan nevne at jeg ikke var så nøye til å begynne med. Kjørte gjerne vaffelpresse VV tank samtidig. merket jo godt at turtallet gikk ned. Etter noe tid tålte aggregatet mindre og mindre belastning. Til slutt lå den vel nede på 12-1500W før turtallet sank. Fikk heldigvis tak i ett aggregat med defekt elektronikk som jeg tok motoren fra. Så nå virker alt, men er nøye med å ikke overbellaste. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.