Jump to content

Ny båt! Myra 22


Thomas mortensen

Recommended Posts

Er det noen som har noe erfaring med hvp-25 gir å propell system? Slure/reverserbar?

Føler noe må være feil med myraen.... Er ikke noe merkbar forskjell på 1500rpm og 2400rpm. Blir bare mere støy. Nesten så den stopper opp... Kansje man får 4 knop, har ikke målt enda..

Link to post
Share on other sites

Hei.

Har samme type båt, men min er 1984 modell, og har tverr-hekk.

Er kjekk båt til fiske, men er litt kjip innredning mtp tur eller lignende.

Min myra har vribar propell, og erfaringa er at uansett hvordan en stiller vridninga so stopper farta på 7 ish knop. Har nettopp montert inn helt ny vetus M45 motor som har 42HK.

Hvor holder du til?

Link to post
Share on other sites

Får du bare økt støy ved hvp-25 så vries ikke bladene nok.eller noe lekker slik at bladene blir dradd mot nøytral. Stilte mitt system slik at ved fulle vinger så sakket maxturtallet på motoren.

Mao gikk med for tunge vinger, men passet på og ikke presse motoren. Skulle jeg kjøre maks lettet jeg litt på vingene

Link to post
Share on other sites

Er helt ny på dette med reverserbart gir, men virker som den er veldi treg/vanskelig å dra fra nøytralrevers forrover, er ikke noe gitt plass på hvert av girenne... Bakking går spaken helt bak og i forrover måmjeg bryte og føler den ikke går så langt den skall...

Link to post
Share on other sites

Til Thomas mortensen:

Begynner vel å tynnes ut i rekkene blant de karene som laget disse gearene, men du kan jo prøve en telefon til Sabben... Tror de har flyttet til Hanøytangen på Askøy

 

Er fantastisk å manøvrere med. Bakdelen for hobbyfiskere er at de tar plass kontra gear med sluring og det "koster" å fikse på de. Normalt rusler og går disse i yrkesfartøy til gubben er gammel og grå. :giggle:

Var fører på en båt med et større HVP anlegg og aldri problem med det. Vi slepte med den i mange år og var på lange seilaser langs kysten uten problem.

 

 

Ellers fant jeg litt her fra nettsiden til Sabben, du må bla litt.

 

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=520

 

Ellers hadde jeg en lik båt for mange år siden med en 10hk sabb, Den holdt samme farten som du antyder, så det er noe som ikke helt stemmer om bord hos deg.

Er du sikker på at den er 65hk?  Yter 65 ved 3000 omdr. Motoren er ikke akkurat viden kjent for å være stillegående, sånn hvis du lurer.. hehehehe. Brukt i offshore livbåter tidligere, så det er gode motorer.

 

Men den krever en del plass. Opplevde en tilsvarende båt som du har med 50hk og fast propell, den var helt håpløs når eier var alene om bord og ga nesten fullt. La den seg på siden og skjøynet avgårde som en vill fjordahingst.

Kan du ta noen bilder av motoren?

 

Her er instruksjonsboken hvis du ikke har den?

 

http://nettbutikk.sabb.no/Dokumenter/viewfile.aspx?id=479

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for info ?

Er nok 65hk ja , skal få tatt bilde å legge inn.

Har tellefonert litt å skal ta en sørvis på gearet. Bytte olje å filter å dobbelt sjekke styre stagenne opp mot hendler for å se om det er riktig utslag. Fant ett sett hendler ombord i båten så dette har sikkert blitt byttet en gang u tiden. Er ikke sikkert det er blitt rett justert etter dette...

Mistenker å olja forr å være dårlig.. ser litt mistenkelig ut på peilepinnen.. kansje kommet vann i eller håper d bare er kondens og ikke lekasje...

Link to post
Share on other sites

En som pleier å ha slikt mariniseringsutstyr på lager er Runar Svendsen, Stavanger.

Han sender i posten.

Du må vite om du har 12 eller 24 volt før du ringer.

 

 

http://www.euromarine.no/

 

Ellers dukker det av og til opp slike motorer i deler.

Sjekk innom på finn og motor/deler.

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har bestilt nytt filter til gir. Men måtte prøve å tappe av så bra jeg kunne (delvis deffekt sugepumpe) ? å fylle på gjennom slange tillkobling fra kjøler. Er jo vanlig 15 40w olje så bare for å teste var ikke dette så farlig (blir byttet igjen når filter kommer). Det hjalp veldig på farten. Føler det tar bedre nå ja ? så kan se ut så d var oljemangel som var problemet. Men må nokk justere litt siden den er litt tung å få dyttet spaken forriver.

 

Legger ved bilde av motor å gir ?

bilde

Link to post
Share on other sites

Etter en tur ute å bonkre i dag begynte giret å gå tregt. Peilet olja... melk eller sjokomelk ? var en del vann i kjølen etter div vasking av rom. Så dette ble lennset ut. Demonterte kjøler å prøvde å blåse i oljekanaler.. tett...ikke åpenbar lekasje. Men ser at simmering i bunn av aksling har blitt presset ut av for mye gris kansje? Og det sto vann opp dit så kansje det var her det kon inn??

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...