Jump to content

Prosjekt Sandvik 25 m/Sabb Mitsubishi


Squishy_

Recommended Posts

Oups! Jeg kjøpte meg vist båt!

bilde

Bilde lånt fra Sandvik sine sider

 

Båten er en Sandvik 25 fra 70 tallet. Jeg fikk båten for en rimelig penge, da den aldri ble helt ferdig "pusset opp".

 

bilde

 

Båten står under presenning på opplagsplassens, så er vansklig å få bilde av eksteriøret.

 

bilde

Bilde lånt fra Finn-annonse

Todo lister:

For gange på motor
- Skaffe dynamo 16,5 cm hull - hull, max ~13cm dyp.
- Skaffe og installere sjøvannsfilter
- Skaffe slange til sjøvannsfilter
- Skaffe koblingsstykke mot gearoljekjøler
- Lage feste for gearwire
- Skaffe ny gearwire og gasswire, installere
- Se over å stramme tilkoplinger
- Fikse peilepinnen + peile olje
- Fylle kjølevæske
- Lade batteri
- Starte og teste
- Fikse lekkasjer

Om jeg får tid:
- Skrape av rust og lakke motor

 

Må gjøres før sjøsetting
- Se over alle skroggjennomføringer, påse at ingen står åpen, sette på slangestuss på "drenerigner".

 

Bør gjøres før sjøsetting

- Få lappet kalesjen
- Få montert takluke

 

Marinaen har fellesutsetting om 2 uker, så jeg håper på tett skrog og fungerende motor innen den tid.

 

Så hva synes folket? Kan det bli båt ut av dette?

Link to post
Share on other sites

Hei igjen folkens! Da kommer det en liten oppdattering!
Skal prøve å bli flinkere og ta bilder ser jeg :)

 

Takker for oppmuntring! Dette skal vi få til :D
@index: Det som er flott er at båten alt er "ferdig" under vannlinjen :)

 

Da har jeg vært i båten og kommet litt i gang!
Jeg begynte med og kle av henne, det var jo sool og varmt!
bilde

Faktisk første gangen jeg ser hvordan hun ser ut!
 

bilde

 

Hun het Ann-Marin i sitt tidligre liv. Noen som kjenner til båten? :)
bilde

 

Det første jeg tok fatt på mangler faktisk fra smørbrødlista, men de med et trent øye, ser gjerne noe som mangler her
bilde

 

Ikke det nei? Lov og gjette.


Det stemmer!
Det mangler retur fra dysene!

Jeg klarte selvfølgelig ikke å få tatt et bilde av hvordan det ble, men jeg har forhåpentligvis i alle fall retur på dieselen nå :)
(du kan nok skimte det på neste bilde)

Fysj hvor jeg roter
bilde

 

Når returen var på plass fikk jeg koblet opp kjølevannsslangen. Klarte selvfølgelig ikke å ta bilder av det heller, så her er det absolutt forbedringpotensiale.

Ble en litt snodig løsning, jeg sagde av gjengene på en nippel, og så la jeg den innimellom "flensen" på oljekjøleren og slangen, satte på klemmer på begge deler (slik at det ble en slags 2-veis nippel)
Ble ca slik:

bilde

Ser ut til å fungere bra, men jeg skal holde litt ekstra øye med den. Jeg lot det være en del ekstra slange, slik at det blir lett og installere sjøvannsfilter når jeg får tak i dette. Noen som har et liggende? ^^,

jeg har også begynt på gass og gear, med og demontere wirene fra konsollen, og begynt å tenke igjennom en brakett til å feste den med, så kan jeg bare bytte de når jeg får tak i nye wire.

bilde

Den skal festes på den spaken her:

bilde

I baugen er det "støpt inn" en vanntank, men den ser ikke mye appetitlig ut. Er dette en OK løsning om jeg skyller den ut litt, eller bør jeg gå på vanntankshopping ASAP?

bilde

 

 

Oppdatering todolist
- Skaffe dynamo 16,5 cm hull - hull, max ~13cm dyp.
- Skaffe og installere sjøvannsfilter
- Skaffe slange til sjøvannsfilter
- Skaffe koblingsstykke mot gearoljekjøler
- Lage feste for gearwire
- Skaffe ny gearwire og gasswire, installere
- Se over å stramme tilkoplinger
- Fikse peilepinnen + peile olje
- Fylle kjølevæske
- Lade batteri
- Starte og teste
- Fikse lekkasjer

NYTT:
- Finne båtnavn!
- "alt" elektrisk

Redigert av Quashe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tid for en liten lunsjoppdatering!
 

Spammer litt med bilder, men satser på at det går greit :smiley:

 

Jeg begynte gårsdagen med litt shopping!
Så langt har jeg shoppet
-Gasswire

-Gearwire

-Dynamo

 

Dynamoen er rett hull til hull lengde på, men den har en "flate" i stedet for en "klave" nede, så jeg må lage en brakett for å feste den på motoren.

Da jeg kom ombord, byttet jeg gear og gasswirene med de nye (som ikke er hull på!) og laget fester til dem.

På gassen var det allerede feste for wiren, så jeg bare festet den der.
bilde

Selve wiren rekker ikke bort til gasshendelen, så jeg fikk laget en adapter ut av en defekt slangeklemme.

bilde

FIkk også laget et feste til gearwiren.
Tenker å lage det på nytt senere i syrefast, men dette duger for nå.
bilde

 

Jeg byttet olje :yesnod:

Ut med det gamle!

bilde

bilde

 

Inn med det nye!
bilde

bilde

 

Så skulle jeg fylle kjølevæske.

 

Fylte på med kjølevæske og vann, som normalt,

And then, disaster!

Plutslig hørte jeg sutling fra andre enden av maskina.

Nei %&*#¤!

Etter mye om og ment fant jeg ut hvor det kom fra! Er en frostplugg som har gjort nytten sin! :clap:

bilde

 

Absolutt bedre enn en sprekk i blokka, men fremdeles et herk! :thumbsdown:

Det er selvfølgelig rett bak dieselpumpa, så må nok ut med den for å få i en ny plugg :sweat:

 

 

Jeg har for øvrig også funnet nytt navn på skuta!; Frøya


Oppdatering todolist
- Skaffe dynamo 16,5 cm hull - hull, max ~13cm dyp.
- Skaffe og installere sjøvannsfilter
- Skaffe slange til sjøvannsfilter
- Skaffe koblingsstykke mot gearoljekjøler
- Lage feste for gearwire
- Skaffe ny gearwire og gasswire, installere
- Se over å stramme tilkoplinger
- Fikse peilepinnen + peile olje
- Fylle kjølevæske
- Lade batteri
- Starte og teste
- Fikse lekkasjer
- Finne båtnavn!
- "alt" elektrisk

 

NYTT:

- Skaffe frostplugg

- Demontere dieselpumpe og installere frostplugg
- Fylle kjølevæske på nytt

- Lage brakett for den nye dynamoen

- Lage elektrisk for den nye dynamoen

- Montere stoppwire, solinoyden er defekt.

 

 

 

Beklager den enorme mengde bilder i forhold til tekst, men jeg har aldri vert flink med ord :wink:

Noen som har ideer og tanker rundt vanntanken, forresten?

 

Ha en strålende dag videre!
 

Redigert av Quashe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gratulerer med båt (og endel jobb)  :-)
Tror JEG ville prøvd å få startet så fort så mulig for å se om dette er noe å jobbe videre med, eller det er frostsprenginger flere steder... kan fort bli enklere å finne en annen gammel motor enn å fikse opp om det er mye feil.

Det er ikke noe problem å starte motoren uten kjøling, så lenge du ikke kjører ting varmt.

Samtidig ville jeg vært betenkt over den slangeklemmepatenten på giret, kan bli interessant når du skal til kai om denne bøyer seg. ;-)

Link to post
Share on other sites

Hurra! Konstruktive tilbakemeldinger! :D Setter stor pris på input, det trenger jeg! :cheers:

 

Motoren er startet og tomgangskjørt per nå, og så langt ser alt OK ut.
Slangeklemmepatenten er ikke på giret, men på gassen. På giret hadde jeg ikke turd :lol:
Gassen er fjærretur, så der er det bare krefter "strekk" retningen :thumbsup: Skal nok bytte den og, men det er mest for syns skyld. ser ikke akkurat fagmessig ut.

På giret går wiren rett på hendelen, men jeg planlegger og lage ny(og kraftigre) brakett av syrefast.
bilde

 

 

 

For øvrig;
Dere som er noe kyndig innen motorer osv; Hva synes dere om at motoren er installert på myktre? Jeg er skikkelig redd for at det kan bli et oprettingsmareritt i fremtiden. Tror dere det kan gå bra?
 

Redigert av Quashe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det på tide med en ny lusjoppdatering!

Har gått litt i ett for å skulle forhåpentligvis kanskje om jeg var heldig rekke fellesutsettinga, så har hatt lite tid til å ta bilder og lignende, så beklager mager oppdateringsfrekvens!

 

Hva som er gjort siden sist:

- Koblet opp resten av dieselsystemet

- Luftet, luftet, luftet, luftet og luftet

- Prøvd å starte, uten hell

- Startet motor på "gamlemåten" (aka tjuvstart)

- Presset tilbake frostpluggen

- Fylt på kjølevann (minn meg på og øke prosentandelen med kjølevæske!)

- Festet stoppwiren

- Byttet inpeller

- Nytt start og gløderele

- Tettet sjøvannspumpe

- laget og trukket en del nye kabler

 

 

Den største trusselen jeg har nå i forhold til om jeg kommer til å rekke å ha båten klar, er dynamoen.

 

Jeg trodde jeg hadde en dynamo, som jeg skulle få til å passe. Når jeg monterte den, viste det seg at dynamoen var ~2 cm for kort!

 

Det er ganske langt mellom fremste del av innfestningen og der reimen går.

Det virker for meg som  om innfestningen er lenger "bak" på orginalen enn det er på en vanlig.

Slik ser en vanlig dynamo ut:

bilde

Og slik tipper jeg orginaldynamoen ser ut

bilde

 

Intil videre skal jeg prøve å få lagd en brakett som gjør at dynamoen er justerbar, slik at jeg får den langt nok frem. :thumbsup:

 

 

Så til det jeg faktisk har litt bilder av :clap:

 

Jeg har koblet opp nye reléer for gløding og start, så jeg slipper og tyvstarte motoren hver gang :lol:

Kjøpte de "største" releene de hadde på biltema, skal vist tåle 80A.

 

Her fra midlertidig oppkobling for testkjøring av motor

bilde

 

Glødereleet slo lett inn, men innslagsreleet sliter jeg litt med. Jeg tipper det er en feil på kabelen fra tenningslåsen og ned til motoren. Dette må jeg feilsøke i dag.

 

Til slutt kom de i et litt mer kortsluttningssikkert hjem :wink: (er ikke ferdig altså!)

bilde

 

 

Jeg måtte tette sjøvannspumpa med pakningssilikon.

Papirpakningen som fulgte med inpelleren lakk som en sil! :thumbsdown: (anleggsflatene er overhodet ikke flat nok)

bilde

 

Holder på med nye kabelsett til dynamo og deler av motor .

Godt verktøy er halve jobben!

bilde

 

Ny kabel til innslag av starter

bilde

Ny minus inn på blokka

bilde

 

 

Oppdatering todolist

- Skaffe dynamo 16,5 cm hull - hull, max ~13cm dyp.

- Skaffe slange til sjøvannsfilter

- Skaffe koblingsstykke mot gearoljekjøler

- Lage feste for gearwire

- Skaffe ny gearwire og gasswire, installere

- Fylle kjølevæske

- Lade batteri

- Starte og teste

- Fikse lekkasjer

- Finne båtnavn!

- Skaffe frostplugg

- installere frostplugg

- Fylle kjølevæske på nytt

- Montere stoppwire, solinoyden er defekt.

- Peile olje

- Se over og stramme tilkoplinger

- Lage brakett for dynamoen

- Feilsøke strøm til startrele

 

Taes til sjøs:

- Skaffe og installere sjøvannsfilter

- "alt" elektrisk

- Fikse peilepinnen

 

Bare en arbedsdag igjen nå før båten skal ut! Spennende å se hvordan dette kommer til å gå!

Skal prøve å oppdatere dere undervegs!

Link to post
Share on other sites

 

Blingsa på vaieren, var sikker på det var giret  :-)

 

Når du sier myktre mener du at det bare er vanlig gran/furu?
Kan ikke tenke meg at det skal være noe problem så lenge ikke planken er råtten - gummilabbene gir anyhow mye mer bevegelse enn treverket vil her.

Link to post
Share on other sites

Ahem.

bilde

Det er ikkje god praksis å leggja liten kabelsko mellom stor kabelsko og kontaktflate. Dette sender stor strøm på tvers gjennom liten kabelsko. Omvendt, liten kabelsko oppå stor kabelsko, sender mindre strøm på tvers av stor kabelsko, denne er på ein heilt annen måte god til å ta imot strømmen.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Oisann! Der forsvant plutslig hele helga!
Ikke har jeg fått tid til å ta noe bilder heller, har brukt det jeg hadde av tid til fiksings!

Store deler av fredagen gikk med til å lage en brakett for dynamoen, og litt annet smådilldall.

 

På lørdags morgen fikk jeg montert zinkanoder og til slutt også dynamoen. Jeg endte opp med og bruke den nyeste dynamoen jeg har, men den har ikke W (til turteller).
Jeg tenker derfor å ettermontere en turteller senere.

 

Problemet med startreleet viste seg å være en defekt tenningslås. jeg har midlertidig lakt ut starten fra tenningslåsen til en egen bryter, frem til jeg får skaffet ny.

Så, etter store deler av opplagsplassen var tømt; kom det store øyeblikket;
bilde

Båten er faktisk ikke så tung! På vekta sto det ~2175kg

 

Hun flyter!

 

Meeen suger ikke kjølevann. . .
Har brukt store deler av lørdagen på og feilsøke sjøvannspumpen, da den ikke pumper sjøvann :diving:
Uten hell, desverre. Kan virke som om simmerringene på pumpa lekker en del, så regner med den suger luft der.

Søndag røk med til autoslalom og slikt. så tenker meg ned i båten i dag og feilsøke videre. Skal prøve å få fotografert litt da :thumbsup:

 

 

Når du sier myktre mener du at det bare er vanlig gran/furu?

Det stemmer!

 

Det er ikkje god praksis å leggja liten kabelsko mellom stor kabelsko og kontaktflate. Dette sender stor strøm på tvers gjennom liten kabelsko. Omvendt, liten kabelsko oppå stor kabelsko, sender mindre strøm på tvers av stor kabelsko, denne er på ein heilt annen måte god til å ta imot strømmen.

 

Well spotted!

Det tenkte jeg ikke over, men du har selvfølgelig helt rett! Er ikke veldig stor fare for varmeutvikling der(enn så lenge) Og det er uansett enormt mye bedre enn det som var der. men det skal absolutt utbedres! Takk for tips!

(den bakre skoen er kraftig den og, bare ikke kraftig :wink: )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...