Jump to content

Prosjekt: Alicraft 31


Tor Øyvind

Recommended Posts

Etter å ha vært ivrig leser av mange prosjekttråder her på båtplassen, tenkte jeg det var på tide med en tråd om mitt eget prosjekt.

 

I fjor påske kjøpte min kone (rederen) og jeg en Alicraft 31. Båten er fra ca 1980 og 31,7 fot lang, ganske nøyaktig dobbelt så langt som vår forrige båt. Like greit å hoppe over alle disse 3-fots-stegene som andre driver med :wink:

 

Her er noen bilder fra båten da vi så på den i Askim.

bilde

 

Båten hadde to stykk Volvo Penta AQD 40A (130 HK) motorer med 280 drev. Den ene motoren hadde noe problemer med ventilløftere, men dette skulle i følge selgeren være mulig å fikse. (Mer om det senere...)

bilde

 

Salongen inne var ganske pen

bilde

 

Soveplass i bauen

bilde

 

Det er også en stor midtkabin med to 80cm brede senger. Her luktet det litt innestengt, men det er sikkert mulig å fikse.

bilde

 

Kalesjen trenger også en vask...

bilde

Link to post
Share on other sites

Det viste seg fort at båten var i betydelig dårligere stand enn først antatt. Det første problemet jeg kom over var en langvarig vannlekkasje fra babord vindu i hovedkabinen. Den ene delen av vinduet går i en skinne på innsiden sik at det kan åpnes. Dette var sikkert en fin løsning når pakningene var nye, men det har tydeligvis vært et problem legge. At det er montert drenering på enden av vinduet tyder vel på at løsningen ikke var helt optimal. Øverst i bildet kan man se rester etter den platen som en tidligere eier hadde limt på for å "fikse" problemet! :headbang:

bilde

 

I tillegg til å ødelegge treverket rundt trappa hadde vannet lagt seg rund dieseltanke som ligger i trappa under vinduet

bilde

bilde

 

Dieseltanken var irret hull på, og dieselen lå og fløt under babord seng i midtkabinen.

 

I tillegg til diesel var det også mye fukt i midtkabinen. Her har jeg fjernet skapet som sto mellom sengene.

bilde

Link to post
Share on other sites

Midtkabinen ble grundig vasket og skrogtrekk fjernet. Jeg har også fjernet skapet mellom sengene slik at vi får en 1,50 "seng" på gulvet i midten til minstemann på 3.

bilde

 

bilde

 

Da er alt klart til et par strøk topcoat.

bilde

 

Du verden hvor mye det hjelper med litt maling :smiley:

bilde

Link to post
Share on other sites

Da jeg holdt på i midtkabinen oppdaget jeg at bæringen i til hele dekket var ganske så råttent.

bilde

 

Så da ble gulvet fjernet. Råten var ikke bare i de tynnere bjelkene, men også i bjelkene i på tvers av båten.

bilde

 

Bjelker ble byttet og ny mahognyplate ble satt inn. Mahogny er ikke så lett å oppdrive, det er ikke noe de har på vanlige byggvareforetninger. Jeg fant heldigvis en lokal bedrift som produserer innredning til båter og fikk lov til å kjøpe et par plater av dem :smiley:

bilde

 

Noe av det gamle treet var ok og det ble sammenføyd etter beste evne.

bilde

Link to post
Share on other sites

Ny plate mellom midtkabin og trapp er på plass

bilde

 

Som underlag til skrogtrekket har jeg brukt et amerikansk produkt som heter Low-E. Det blir brukt som isolasjon i både hus og campingvogner, og skal isolere like godt som 5 cm vanlig isolasjon. I tillegg er det brannsikkert.
Amerikanerne legger gjerne godt på når det gjelder reklame, men mattene virker gode og var enkle å legge. (Bilde er vidvinkel. Bjelken med mahogny platen er rett i virkeligheten :wink:)

bilde

 

Da skal alt være klart for å legge skrogtrekk.

bilde

Link to post
Share on other sites

En uke ut i sommerferien var første sesong med oppussing ferdig og ferien kunne starte. Det er mye som fortsatt må gjøres, men man må jo kose seg med det man har.

Legg merke til sofaløsningen bak. Denne båten har ikke noe faste sitteplasser bak, så vi kjøpe en billig sovesofa på Finn og satte inn. Fungerte flott som bare det :smiley:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Etter litt skruhjelp av en motorkyndig kamerat, ble diagnosen på styrbord motor oppgradert fra feil med ventilløfter til store sprekker i toppen. Dette er tydeligvis en vanlig feil på 40A motorene, så en ny topp var vanskelig å oppdrive.

bilde

 

 

Utpå høsten i fjor kom jeg over disse to motorene på Finn. Det er to stykk Volvo Penta AQAD 41B på 200 HK. Jeg fløy til Bergen for å prøvekjøre dem, og noen uker etter sto de i garasjen min. Det fulgte også med 290 drev med duoprop, så nå skal det bli skikkelig fart på sakene :smiley: . Ettersom disse motorene er bygget på samme blokken som de gamle motorene, er håpet at de skal passe rett inn i de gamle festene. Vi krysser fingrene :pray:

bilde

Link to post
Share on other sites

Syntes dette ble veldig bra, og en interessant tråd å følge. Håper du legger ut fler bilder av hvordan denne gamle klassikeren ble.

Har du noen nye oppgraderinger for årets sesong?

 

Takk for det Captain Chaos!

Årets oppgraderinger er ny vanntank, varmtvannstank og septiktank, ny kalesje, nye vinduer på sidene, skrogtrekk i hovedkabinen, seng i forpiggen og installasjon av nye motorer.

Jeg har allerede kommet noe på vei, så flere bilder kommer ganske snart.

Link to post
Share on other sites

Siste overnatting i fjor sommer endte med en lite hyggelig overraskelse. Da jeg skulle legge minstejenta på 3, som sover på madrass på gulvet mellom sengene i midtkabinen, oppdaget jeg en ekkel lukt. Først trodde jeg det var ungene som hadde lagt skjellsamlingen sin inne i kabinen, men da jeg så det var vått rundt madrassen på gulvet var det ingen tvil. Septiktanken lekker!
Vi flyttet ungene til forkabinen og kjørte utaskjærs for å tømme resten av tanken og så bar det hjem. Vi var heldigvis ikke på langtur.

 

Synderen er plassert midt i båten i bunnen av dette hullet:

bilde

 

Ikke veldig enkelt å jobbe med hode ned her. Må nok fjerne veggen.

bilde

 

Etter litt saging kom jeg inn til tanken. Dessverre måtte jeg rive av skrogtrekket jeg la i fjor.

bilde

 

Det viste seg at det ikke var noen egen tank under lokket. Bare et septikrom som var støpt i skroget. Glassfiberen har med tiden sprekket opp og platene mot babord seng var pill rotten, av septik!

bilde

 

Zalo viste seg å være effektivt på gammel skit. Bokstavelig talt.

bilde

 

Jeg har målt opp plassen i septikrommet og funnet en plasttank fra Plastinvent som passer ganske bra. Den nye tanken er på 90 liter og blir noe høyere enn den gamle. Toppen av tanken blir sannsynligvis på nivå med toalettet, men jeg planlegger å legge inn en antihevert på slangen for sikkerhets skyld. Om noen har noen kommentarer eller erfaringer med dette så si gjerne ifra.

Link to post
Share on other sites

Neste prosjekt er ny vanntank i bauen. Det er naturlig å oppgradere sengeløsningen her også. Materialvalget til forrigemann som holdt på her er interessant :giggle:

bilde

 

Benkene på siden er fjerne. På tide å sjekke ut tanken.

bilde

 

Det var overraskende langt ned fra sengebunnen til tanken. Jeg mistenker at dette ikke er original, men at platen har blitt hevet for å få bredere seng. Noen som vet?

bilde

 

Plan A var å vaske og male den gamle tanken innvendig med næringsmiddelgodkjent epoxymaling, men ved nærmere inspeksjon slo jeg fra meg tanken. Det blir en bautank på 170 liter i plast. Den også fra Plastinvent.

bilde

 

Da er hele lokket til en gamle tanken kuttet bort. Lurer på om noen naboer hørte meg med Fein-sagen kl 23 på kvelden :sweat:. Da er det bare å vente på at tankene kommer. Skulle ta ca 14 dager.

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...