Jump to content

VP AQ271 Jager (Voldsomt) på tomgang


BigDog

Recommended Posts

Hei, Har akkurat kjøpt en brukt Windy der det sitter en VP AQ271. Forrige eier fikk montert en Edelbrock 600 forgasser i fjor, etter sigende for å øke ytelse/forbruk forholdet. Imidlertid så jager motoren voldsomt på tomgang nå. Har demontert forgasseren for å skifte pakning både over og under spaceren, men får nye pakninger først om et par dager. Pakningene som satt der, så bra ut, ikke noen som ved første øyekast skulle tilsi lekkasje - men det er jo mulig at det ikke var skrudd skikkelig til.

 

Hva kan være andre feilkilder her? Coil? At motoren trekker falsk luft et annet sted, hvor er i så fall sannsynlig? Forslag mottas med takk..

Link to post
Share on other sites

Ang. lekkasje, så har man jo sprute vann rundt overgangen mellom inntak, og forgasser-trikset da.

Suger den falsk luft, vil vannet tette midlertidig, og motoren vil oppføre seg annerledes. (forhåpentlig)

 

Ellers, ville jeg lest meg opp på alt som har med motoren din å gjøre, og aalt som har med forgasseren å gjøre. Søk rundt på nettet etter folk med samme kombinasjon. 

 

Og til slutt, gratulerer med ny båt!

Link to post
Share on other sites

Falskluft kan du også få mellom topper og innsugsmanifold. Ble den byttet samtidig som forgasser?

Hei, nei det ble ikke gjort. Enkle løsningen er jo pakningene til forgasser, hadde håpet jeg skulle slippe å skru av mer. Takk for innspill, Tskjei! :-) 

Link to post
Share on other sites

Det enkleste dersom man mistenker falsk luft er nok å finne frem en boks med startgass og spraye rundt alle skjøter for å se om turtallet øker.

Mistenker man at tenningen er problemet, så bør man jo begynne med å ta ut en og en plugg, og se hvordan gnisten er.

 

Er det ikke lekkasje, og god gnist, så heller jeg til å være enig med Raymond ovenfor her, ofte er det for store dyser eller feil justering av forgasseren, eller til og med choken som henger på litt, som er årsaken til ujevn gange og jaging.

Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill her! Det vi gjorde ved oppstart, var at jeg vred på nøkkel, mens min mekaniker som har skrudd på V8'ere og Edelbrocker'er i en mannsalder satt med hendene på forgasseren, og forsøkte å justere denne. Han er overbevist om at problemet ikke er dyse- eller chokejustering, men at motoren får falsk luft. Jeg skal hente nye pakninger etterpå, og kjøpe med en boks med startgass. Så skrur vi det sammen og forsøker igjen. Forhåpentligvis er det i orden. Alternativet er å jakte lekkasje med startgassen. 

Link to post
Share on other sites

Du nevner spacer. Er denne rett vei ??? Feilmontert spacer kan typisk gi jaging på tomgang og effekt tap. Noen spacere lar seg montere oppned. Bare for å nevne dette. En har og vacuum over og under ventilene i forgasseren.. Dersom originalforgasser hadde portstyrt vacuum og den nå får vacuum under portene vil også motor kunne jage. Gjelder begge veier faktisk

Redigert av Birchwood 33 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hey youall..

 

Da har vi gjort følgende;

Forsøkt å stille tenningspunktet..

Forsøkt med startgass rund forgasser og innsugningsmanifold..

Sjekket at spacer sitter riktig vei..

 

'Min mekaniker' er ganske sikker på at det nå ikke er et falsk luft problem, men at det muligens kan være den nye Edelbrock forgasseren. Han forteller at når han kikker nedi forgasseren, så kommer det dråper med fuel ut av de to dysene, der skal det normalt komme helt forstøvet fuel.

 

Videre så er alle pluggene skiftet. Disse var veldig sorte og sotete. Dette tyder vel mer på fet blanding/mye fuel el feil tenning og ikke falsk luft, som ville gitt en tynnere blanding..?

 

Vi tenker å se om vi kan låne en forgasser for å se om det løser problemet.. Så om noen av dere vet om noen som har en 600 el tilsvarende forgasser liggende, som vil låne bort/leie ut for en kort stund, så er jeg mottakelig for innspill.

Link to post
Share on other sites

Men går squarebore forgasser rett på et spreadbore innsug til QuadraJet?

Det må vel sitte en overgang eller et squarebore innsug der, for det er vel forskjell på boltmønsteret (tror jeg, veldig usikkert, Edelbrock forgassere har jo hull til både det ene og det andre)?

Edelbrock selger jo også spreadbore forgassere, 190x serien, men disse begynte på 750cfm, ikke 600.

 

Dersom det drypper fra dysene når motoren går, så bør du nok sjekke bensintrykket og dysene.

De fleste Edelbrock gassere vil helst ikke ha noe særlig mer enn 6.5psi maks, mens en original VP pumpe ofte gir en del mer, litt ettersom hvilken type bensinpumpe det er, og hvor slitt den er.

 

Det aller beste ville vel være å ta av 'brock-elendigheten, å sette på en QuadraJet, dersom forgasseren er problemet.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En liten edit:

 

En sjekk på Edelbrock sine nettsider sier

 

 

I see fuel dripping from the carburetor boosters at idle, what causes this? 

 

Too much fuel pressure usually causes this and often times dirt in the float bowls can do the same. Make sure your fuel pressure does not exceed 6.0 psi, optimum pressure is 5.5 psi.
 
For ordens skyld så sier manualen til AQ271 at bensintrykket skal ligge på mellom 4.5 og 6.5 psi ved 1000rpm, de blokkmonterte bensinpumpene til GM er kjent for enkelte ganger å levere opp mot 12 psi på litt turtall.
Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg byttet ut holley'en min med en edelbrock og den fungerte fint uten justering av noe slag. Satte på overgang fra square til spreadbore eller motsatt. Forgasser passer på uten for er dobbelt sett bolthull på de fleste men det blir ikke riktig. Ville undersøkt at spacer eller overgang er montert riktig vei og at luft/bensinblanding kan strømme uhindret fra forgasser til overgang og derfra til innsug.

Link to post
Share on other sites

Da har vi kommet et steg videre.. Byttet midlertidig ut Edelbrock'en med en annen forgasser (ukjent opphav for meg, men en som vi vet virker). Motoren oppførte seg dessverre på akkurat samme måte. Så nå er vi relativt sikre på at det ikke er feil i forgasser eller bensintrykk, ei heller at det er falsk luft.

 

Neste steg nå er å montere ny fordeler/coil..

 

Takker for veldig mange konstruktive løsningsforslag så langt - håper jo at dette problemet blir løst snart. Jeg ønsker meg jo ut på sjøen snart!

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

DA ER JEG I MÅL!!  :yesnod:

 

Det viste seg at problemet lå i tenningen, og etter at vi forsøkte med en HEI fordeler med integrert coil på 50kV, maler den gamle damen som en katt. Dvs hun hoster litt, men nå jager hun ikke, så nå kan tenningen finjusteres. Det er mulig at det finnes bedre forgassere og fordeling til denne motoren, men enn så lenge så blir det sittende i, siden det virker (og det er Pri 1).

 

 

Tusen takk til dere som har kommet med forslag og hjelp - håper jeg på et tidspunkt kan yte den samme gode service til dere. Og kanskje møtes vi i en dertil hyggelig gjestehavn i Aust-Agder i løpet av sommeren.

 

Nå skal jeg studere draft, for planen er å ta den gamle Windy'en sjøveien fra Bærum til Fevik.. På en vakker dag.  :smiley:  Overmotet skal ingen ta fra meg!

Link to post
Share on other sites

E det ikkje fort gjort å måle draftet da.. og skal du virkelig krysse såå grunne farvann det er nødvendig? eller tenker du male på så du ser hvor mye du laster

Det er nok ikke SÅ mange ugreie farvann, men litt god planlegging kan være lurt når det ikke er alt for meget erfaring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...