sydvesten, på 31.05.05 19:02, skrev:
Jeg har selv kjøpt inn 550Ah til min forbruksbank og regner med at det rekker en stund. Er glad jeg ikke betrakter meg som ungdom lenger, men litt "overflod" liker jeg
<{POST_SNAPBACK}>
Slutter meg til det at heller ikke jeg er ungdom lengre, men liker også å sløse litt. Har derfor per dags dato 5 stk 110 amp i tillegg til startbatteri. Selv om dette virker mye, vurderer jeg utvidelse. 2 kjøleskap, stereo, pc, lamper, varmer etc., trekker mye.
Det som bekymrer meg, er dynamoen. Det sier seg selv at med så stor batteribank, så betinger det at man må innom landstrøm relativt hyppig (såfremt man ikke farter hele dager etter uthavnsligge).
Et spørsmål. Jeg har kjøpt battmeter (får dette i slutten av neste uke). Vil battmeter kunne klare å koble seg på alle batteriene for å vise status, eller må jeg "velge" ut noen?
LIN : mange er kritiske til at batteriene skal være av samme årsmodell, samme type/effekt. Samtidig har jeg spurt mange om dette, og får veldig sprikende svar. Av de jeg har pratet med, har majoriteten IKKE byttet alle batteriene samtidig, uten at de nødvendigvis over tid merker at de har dårligere batterier enn andre. Vet ikke helt hva jeg skal synse, men tenkte jeg bare skulle fortelle dette slik at du "har mer kjøtt på benet" før beslutning.