Jump to content

Drivstoffpumpe deler til volvo penta AQ130 (også kalt B20)


zainka

Recommended Posts

Etter at det stadig samler seg dritt i forgasseren til min Aq130 (Stromberg/Zenit 175CD2) går jeg i år igjennom hele drivstoff forløpet. Det holdt ikke å rense tanken for vann og skit da det ligger dritt samlet i resten av systemet.

 

Har allerede fjernet tilbakeslags ventilen da denne bare er i veien, skiftet vannavskiller etc. Gikk også i gang med å se over pumpa. Det var enkelt nok, og det var på sin plass for det var fullt av en kremaktig substans som jeg antar er en blanding av vann og bensin. Men, ser at pumpens indre ikke ser helt bra ut, belgen er gammel og trenger å skiftes og fikk hard medfart når jeg tok den ut.

 

Men hvor finner jeg en slik belg? Dette er jo en sammensatt del som består av en løftearm, og en flere skiver og en tredelt vevd belg. Antar Kristiansand Båt og Motor kan hjelpe, men det står sikkert mange slike rundt omkring og venter på nytt liv og det er begrenset hvor mye jeg ønsker å bruke på en såpass gammel motor. Gøyere å skru litt selv en å kjøpe alt ferdig.

 

Har lagt ved ett bilde

https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27342/1460915554.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/27/27342/1460915845.jpg

 

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Det er vel en mekanisk pumpe. Glem hele pumpa og erstatt den heller med en elektrisk pumpe fra biltema. Nå var det nettopp en annen tråd om akkurat samme problem, riktig nok en dieselmotor, men pumpene fra BT er tiltenkt bensin også. De ligger rundt kr 250 og er rimeligere enn de mekaniske vil jeg tro. Du kan bruke den gamle som mal til å lage et lokk, for hullet etter den gamle pumpa må tettes da det ellers vil lekke litt olje ut. Men noe trykk er det ikke snakk om ,så det holder med ei plate og korkpakning. Alternativ kutt drivarmen på den gamle pumpa med ei baufil eller vinkelsliper og monter pumpa tilbake og hullet er tett.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jasså, kan jeg det?? :confused:  Har aldri tenkt tanken. Man lærer til man dør... Men en slik pumpe vil jo stå å gå hele tiden, skjønt det gjør jo den mekaniske pumpen allerede.. men hvordan fungerer dette med en elektrisk pumpe slik at det ikke står bensin og presser mot forgasser-ventilen hele tiden? Trodde disse pumpene var beregnet for innsprøytning-motorer og at de ble kontrollert av bilens logikk. Kan de stå på kontinuerlig og pumpe? Hva med trykk? Ser biltema har flere med ulik kapasitet og pumpetrykk. Dumt å gå for noe som pusher drivstoff overdrevent, eller verre, alt for lite når det gjelder... Har hatt problem med at jeg får overflow i forgasseren tidligere og at det renner bensin på dørken. Ikke bra. Har skiftet ventiler i forgasserene i år og renset de og justert så håper det løser seg men en elektrisk pumpe blir en ny variabel i systemet.

 

Er det en slik en det er snakk om? http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumpe/Elektrisk-drivstoffpumpe-2000036622/

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

En ny mekanisk koster heller ikke all verden til en slik motor. Mye enklere, bare to skruer og to slanger...

 

 

Nå har jeg forespurt kbm men ikke fått noe svar enda, men hvor stor er en verden og hvor mye av den trenger jeg????

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Fikk svar nå. De selger ikke deler lenger, kun hele pumpa med vannavskiller og greier. Koster ca 2100Nok. Det er litt for mye. Ser at ebay har ny belg til ca 280 + frakt, pluss at Erna skal ha sitt.
Mulig elektrisk pumpe ikke er så dumt, men må vite litt mer om hvor stort trykk vil være anbefalt. Og, skal pumpa gå når bare tenninga er på eller må jeg inn med noe remedier som slår den på når starter er aktiv pluss motor går?

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Var noe sånt jeg tenkte på ja. Det står jo at den ikke er for innsprøytningsmotorer så da må det jo nesten være for forgassermotorer da. Ser ut som ei membranpumpe det også, og da fungerer den på samme vis som den gamle. Eneste forskjell er at den går så lenge tenning er slått på, da den kobles til nøkkel. 0,3 bar tror jeg ikke er for mye, og renner det bensin ut av forgasser med den gamle pumpa er det jo forgasser det er noe i veien med, og ikke pumpa.

 

Ei membranpumpe virker slik at den trekker i membranen og suger bensin til seg. Så er det fjæra i pumpa som presser membranen tilbake og skyver bensinen mot forgasser. Når mottrykket i forgasser blir for stort blir membranen bare stående fordi det er fjæra som avgjør trykket. Altså, slår du på tenning uten å starte, så beveger ikke membranen seg så lenge forgasser er full. Det er bare den lille el-motoren med en kam som surrer rundt hele tiden uten at membranen nødvendigvis beveger seg nevneverdig. Først når motoren går klarer fjæra å skyve bensin mot forgasser.

 

Men det er vel mulig å få oppgitt hvor høyt trykk den gamle hadde, så kan du sammenligne trykket. Husk også at den gamle typen er noe herk om det går hull på membran. Da havner bensinen i bunnpanna på motor, og det gjerne før du merker noe.

Link to post
Share on other sites

Må inrømme at jeg ble en smule fristet til å teste ut ideen med elektrisk pumpe. Tok kontakt med en kamerat som er mekaniker og tar service på båter året rundt og er meget godt kjent med disse motorene. Han så ingen problemer med å gå for hel-elektrisk så lenge man velger korrekt psi/bar. Har også funnet flere youtube videoer og tutorials på emnet, om enn ikke for AQ130. Noen tar bare en pumpe som de finner og setter så inn en reduksjonsventil og trykk-måler i etterkant. Det bør ikke være naudsynt om riktig pumpe velges.

 

Ang. linkene du sendte meg Adeneo, så er det Ikke samme innfesting mot motorblokk. Ser helt annerledes ut.

Det er imidlertid flere på ebay, koster fra rundt 500 til 1000 pluss frakt og moms. (eller mer)

 

Kan også få kjøpt selve belgen, eller diaphragma som det kalles, men ikke orginalt enda og jeg er ikke 100% sikker på om de er kompatible. Koster rundt 300Nok ++

 

Kommer nok til å sette inn en elektrisk en. Men trenger jeg en sugepumpe eller trykkpumpe?

 

 

 

4,5 psi skal ikkje  være noe problem med noen forgasser. Dog må det nevnes at den oppgitte kapasiteten på de biltema pumpene der bare er bløff. Du kan i alle fall trekke fra 0'en til slutt

 

 

?? 4,5psi minus 0 er fortsatt 4.5psi slik jeg ser det, men nå er jeg bare en skarve ingeniør så hva vet vel jeg....

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Er det en sånn du trenger: http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.14702.39446/fuel-pump-b18b20abd-b30a-nb-remember-spacer-460678

Jeg kjøpte tilsvarende på Biltema for ca 7 år siden. Men de fører den kanskje ikke lenger der?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Er det en sånn du trenger: http://www.cvi-automotive.se/en/articles/2.14702.39446/fuel-pump-b18b20abd-b30a-nb-remember-spacer-460678

Jeg kjøpte tilsvarende på Biltema for ca 7 år siden. Men de fører den kanskje ikke lenger der?

 

Ser ikke hele feste braketten men det ligner. Denne er riktignok uten vannavskiller men det kan man skaffe andre plasser. Biltema fører ikke denslags lenger. Faktisk så kvitter de seg med de andre pumpene også etterhvert ser jeg, sugepumpene er iallefall på veg ut. Tenkte på denne

523226 , Utgått de fleste steder men fortsatt på lager ett par plasser. Mulig jeg kan bruke 523228 også, men det er en trykkpumpe, tror det blir feil.

 

Lurte også litt på denne (se link) men det står fryktelig lite om de på nettet. Men de har den hendige tilkoplingen for måling av trykk, og så er det volvo 240. Det er kult. :http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Motorstyring/Luft--drivstoff/Drivstoffpumpe/ELEKTRISK-BRENSELPUMP-2000024588/

 

 

Fant imidlertid arb. trykk for pumpa som står i. Det er 0,22kp/cm2, kp/cm2 er nesten det samme som bar, iallefall ved lave verdier, så 0.22bar eller 3-4 psi skulle holde uten regulator i mellom.  Det er mindre enn det pumpene til biltema leverer men det er ikke sikkert det er ett problem siden forskjellen er forholdsvis liten.

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

?? 4,5psi minus 0 er fortsatt 4.5psi slik jeg ser det, men nå er jeg bare en skarve ingeniør så hva vet vel jeg....

 

Veit ikkje ka den nedlatende tonen kommer fra men om du er så smart ingeniør så burde du vel kansje også skjønt eg snakka om kapasiteten, spesielt siden eg faktisk skreiv det.  Som i mengde pr tidsenhet, ikkje trykket.  Som var oppgitt til 120 l/t  og at det ikkje var minus 0 som i et regnestykke men at siste siffer skulle fjernes. Vel vel.

Poenget var altså at skal du ha elektrisk bensinpumpe så kjøp en skikkelig en og ikkje desse crappy greierne der.

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje ka den nedlatende tonen kommer fra men om du er så smart ingeniør så burde du vel kansje også skjønt eg snakka om kapasiteten, spesielt siden eg faktisk skreiv det. Som i mengde pr tidsenhet, ikkje trykket. Som var oppgitt til 120 l/t og at det ikkje var minus 0 som i et regnestykke men at siste siffer skulle fjernes. Vel vel.

Poenget var altså at skal du ha elektrisk bensinpumpe så kjøp en skikkelig en og ikkje desse crappy greierne der.

Så du meiner at desse pumpene leverer bare 12 liter i timen? Den tror eg absolutt ingenting på!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville gått for en mekanisk originalpumpe til rundt 350 kroner pluss frakt og MVA. Det enkleste er ofte det beste.

Originalumpene for B18 og B20 motoren streiker sjelden. Jeg har hatt flere slike motorer gjennom årene.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Ang. linkene du sendte meg Adeneo, så er det Ikke samme innfesting mot motorblokk. Ser helt annerledes ut.

Det er imidlertid flere på ebay, koster fra rundt 500 til 1000 pluss frakt og moms. (eller mer)

Leste nok litt fort, fikk det for meg at det var snakk om AQ120, ikke AQ130(B20).

Jeg ville nok også kjøpt en original mekanisk pumpe.

 

Må inrømme at jeg ble en smule fristet til å teste ut ideen med elektrisk pumpe. Tok kontakt med en kamerat som er mekaniker og tar service på båter året rundt og er meget godt kjent med disse motorene. Han så ingen problemer med å gå for hel-elektrisk så lenge man velger korrekt psi/bar. Har også funnet flere youtube videoer og tutorials på emnet, om enn ikke for AQ130. Noen tar bare en pumpe som de finner og setter så inn en reduksjonsventil og trykk-måler i etterkant. Det bør ikke være naudsynt om riktig pumpe velges.

Da burde kameraten din i det minste advart deg om farene ved å benytte en hvilken som helst elektrisk pumpe.

Elektriske bensinpumper beregnet for marine har to diagrammer, slik at dersom det ene ryker, så fylles ikke motorblokken din opp med bensin og sier pang, i stedet er det som regel en liten klar plastslange som leder lekkasjen dit den bør gå, til forgasseren, slik at motoren stopper.

 

:fireworks3:

 

Selvfølgelig, dersom du skal ha noe glede av at motoren stopper ved lekkasje, må pumpen være koblet riktig.

I de fleste tilfeller vil det si at pumpen stopper dersom oljetrykket forsvinner, unntatt når motoren startes med nøkkelen. 

 

De fleste nyere elektriske bensinpumper beregnet for bil er gnistsikre, slik at det er vanligvis ikke noe problem, men når det kommer til Biltema, ville jeg kanskje sjekket det nøye før jeg satte en slik pumpe i båten?

Link to post
Share on other sites

Veit ikkje ka den nedlatende tonen kommer fra men om du er så smart ingeniør så burde du vel kansje også skjønt eg snakka om kapasiteten,

Oj.. Beklager så mye, det var aldri min intensjon å virke nedlatende, så det ber jeg oppriktig om unnskyldning for. Tvertimot så setter jeg pris på ditt innspill, men i mitt hode tolket jeg det å trekke fra 0 som enten ett forsøk på humor (som passer min dårlige humor utmerket) eller en tastefeil, og min kommentar om ingeniør var mer ment som ett kikk i sida på meg selv da erfaringen min er at ingeniører ofte over-kompliserer ting. Derfor nok en gang, beklager den lite gjennomtenkte kommentaren. Setter pris på dine innlegg.

 

At pumpen ikke skulle ha kapasitet på 120l i timen tenkte jeg ikke over, for når jeg leser datablader for pumper hos andre leverandører så ligger de på 80l til 150l i timen de også. Hvordan de regner på dette vet jeg ikke, men det er nok ikke en reell pumpekapasitet, mer en interpolert verdi som man bruker som ett sammenligningsgrunnlag. En opel pumpe jeg såg hadde for eksempel kapasitet oppgitt til >95l/time. Deri mot leste jeg i en annen tråd at noen som hadde testet ut en av Biltema pumpene målte at trykket var lavere enn det som var oppgitt.

 

 

Da burde kameraten din i det minste advart deg om farene ved å benytte en hvilken som helst elektrisk pumpe.

 

Det gjorde da han også, og sa at trykket til pumpa var viktig, men når det gjaldt gode gamle B20 så var de, selvsakt sakt med en ironisk tone, så seige at de like gjerne kunne kjøre på sand som bensin. Men nå stod han med hodet nedi en eller annen båt når jeg ringte så vi fikk ikke pratet så lenge.

 

 

Elektriske bensinpumper beregnet for marine har to diagrammer, slik at dersom det ene ryker, så fylles ikke motorblokken din opp med bensin og sier pang,

En elektrisk bensinpumpe har vel ikke noen tilknytting til motorblokken sånn direkte. Det er vel større sjanse for at dette skulle skje dersom man benytter en mekanisk pumpe slik som den som står originalt og som er festet direkte på motorblokken med direkte aksess til motorblokkens indre. Men, de mekaniske pumpene har ett dreneringshull under diaphragmaen/membranen mener jeg, der hvor fjæra er, slik at dersom den får en rift så renner bensinen ned på dørken istedenfor. Vet ikke hva som er best jeg.

 

 

i stedet er det som regel en liten klar plastslange som leder lekkasjen dit den bør gå, til forgasseren, slik at motoren stopper

Dersom en evt. lekasje skal kunne renne ned i forgasseren bør vel pumpa plasseres høyere enn førstnevnte, men etter det jeg ser andre gjør når de installerer elektrisk pumpe så bør pumpen plasseres på nivå med, eller lavere enn, drivstofftanken og det betyr i de aller fleste tilfeller også lavere enn forgasseren.

 

Har en mekanisk en på hånd nå, venter på pris, så får vi se hva det blir til.

 

 

Dette er vel linken Hegra siktet til tidligere tror jeg.

https://baatplassen.no/i/topic/14637-elektrisk-drivstoffpumpe/

Redigert av zainka (see edit history)

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Det er riktig, enkelte elektriske pumper har ofte et dreneringshull, og slike pumper må du ikke finne på å montere i båten.

 

Pumpen skal i båt alltid stå høyere enn tanken, noe annet er i de fleste tilfeller ikke mulig, og lavere enn flottørkammeret i forgasseren. Den skal også monteres slik at trykksatt slange/rør er kortest mulig.

 

En elektrisk pumpe må altså drenere til forgasseren dersom membranet ryker eller noe annet skulle gå galt, ikke ned i bunnen av båten, noe som burde si seg selv. Det er en grunn til at alt elektrisk på en båtmotor er gnistsikkert.

Link to post
Share on other sites

Men den kan jo ikke drenere til forgasser dersom pumpen står lavere enn flotørkammeret til forgasser. Mener du tilbake til selve tanken som da er laveste punkt?

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Dersom pumpen slutter å pumpe, så renner selvfølgelig bensinen tilbake til tanken.

Dersom pumpen fortsetter å pumpe, men noe går galt, så skal bensinen under ingen omstendigheter ende opp nederst i båten, eller utenfor motor/bensintank.

 

Dette er ikke en bil, bensin skal ikke lekke ut i motorrommet, og gnister skal ikke forekomme. Derfor har startere, dynamoer, og selv forgassere gnistsikring, og forgasseren har også sikring for at den ikke kan flyte over, slik at båten din ikke eksploderer.

 

Jeg kan ikke helt forstå hva du spør etter, dersom du vet alt best selv, det er vel bare å kjøpe seg en pumpe på Biltema å montere den slik du ønsker. Tut og kjør, lykke til !

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Unnskyld meg, men jeg bare spurte. Når du sier at bensinen skal drenere til forgasseren, men du sier at forgasseren skal stå høyere enn pumpen, så syntes jeg bare det hørtes litt merkelig ut. Med fare for å bli banal her så forstod jeg at med "drenering" så mente du at membranen er defekt slik at det kun er tyngdekraften som kan få bensinen til å renne og det må da selvsakt bli nedover, mulig jeg har missforstått her. At bensinen ikke skal renne utover i båten, tenk, det forstod jeg faktisk (Det var faktisk derfor jeg har fikset forgasserne).

 

 

En elektrisk pumpe må altså drenere til forgasseren

 

 

Man spør som regel fordi man er usikker på detaljer, ikke fordi man vet alt best selv. Da hadde jeg ikke trengt å spørre, og jeg spør mye.

 

Men jeg skjønner. Dette er ikke rette forumet for å stille spørsmål. Tenker vi lukker'n her og avslutter det hele.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...