Jump to content

Mirakelmiddel mot groe?


Mouche

Recommended Posts

Bly er jo også et naturlig råstoff...

.....likeens Arsenikk og Strontium.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nok et produkt jeg tror -->0<--  om og som jeg gladelig skal innrømme at jeg tok feil om, om det skulle vise seg at det funker.

Noen promoterer Snåsamannen også, men ikke en kjeft vil klare å overbevise meg om at akkurat det bare er sprøyt...

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Vel, han markedsfører det med nedenstående bastante uttalelse om at alger og rue ikke fester seg på båten. Det kan man ikke gjøre "ustraffet" i Norge om produktet ikke holder mål. Da holder det neppe i etterkant  bare å si at - vel du tapte bare kr 500. Da tror jeg det kan ligge an til at  penger må betales tilbake, om nå det kan gjøre det.

 

"Shipfix er miljøvennlig og basert på naturlige råstoffer. Shipfix sørger for at alger og rue ikke fester seg til båten din, uansett om skroget er av plast, stål eller aluminium. Oppskriften er enkel, du blander bare inn Shipfix i din vanlige bunnsmøring. Resultatet blir langt fra vanlig, det blir revolusjonerende!"

Redigert av FredT (see edit history)

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Link to post
Share on other sites

Hei,å fjerne bunnstoff av gammel og nye båter,Handler om en livserfaring,hvor praksisen med å utføre jobben er krevende, da ingen overflater har lik struktur.
Jeg har jobbet med overflater av alt som har det,når det gjelder og resturere og få den tilbake den orginale standen.
Glassfiber,plast båter,start jeg opp med 1976.Fjerning av bunnstoff som vi i dag gjør støvfritt. Inne i båthavnene legger det seg i en radius på 2 meter,Dette med sandblåsing.denne sanden som vi bruker,er spesial laget for hvert enkelt produkt 
  for de forskjellige gamle og ny bunnstoff som er i dag.
Ved befaring kan man få et greit prisoverslag og hvorledes man gjør det.
Idag kan man bruke lut blandinger,kjemikalier etc,vel å bra det,når bunnstoffe er vekk,sitter man igjen med en blank overflate som ingen ting fester seg til,og bunnstoff blir vekk efter kort tid.
Derfor lager vi en overflate ,tilsvarende sliping av flaten med et 200 sandpapir for å få vedheft

Link to post
Share on other sites

Kan jo tenkes at han har rett. Noen har jo løpt og kjøpt allerede så tilbakemeldinger vil nok komme.

Jeg hadde veldig lite groe på min i fjor. Gidder derfor ikke å investere i dette denne gangen.

Jeg bruker båten mye og ofte og i 2014 tok jeg opp båten etter at den hadde vært på vannet i tre år. Da forsvant det siste av det selvpolerende bunnstoffet i det jeg høytrykkspylte under ved opptak. Det var en liten blåskjellfarm (ikke rare greie) under vingekjølen og "litt" rur på propellen. Ellers var det helt greit.

Dette var etter 3 år med Maritims billigste bunnstoff. Hvorfor jeg da skal kjøpe en boks til 500,- i tillegg klarer jeg ikke se. Jeg BØR opp annenhvert år for å skifte annoder uansett og når jeg først er oppe, så er det poleringen og ikke stoffingen som tar tid.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe grunderen er bedre på produktutvikling enn nettsider, fascinerende lite informasjon om en revolusjon.

Men omtale har han fått både her og der.

Ser ut for at det er tale om en 10% innblanding.

 

Fra denne artikkelen:

"Før tilsatte produsentene kobber i bunnstoffet for å stanse groe. Dette er nå forbudt og dermed har også effekten i malingen blitt kraftig redusert."

'kobber' uthevet av meg.

 

Videre fra artikkelen: "en professor som har forsket på alternativer til tradisjonell bunnsmøring i over 30 år."

 

Noen som vet hvem denne professoren er?

Link to post
Share on other sites

Leste artikkelen fra ifjor om dette produktet og har ventet på hva som har skjedd videre.

 

Effekten av tilsetningen høres nesten for god ut til å være sann, men samtidig synes jeg det blir litt for lettvint å avfeie nyvinninger som tull før de har fått et par år på nakken. Av og til finner folk som løsninger på utfordringer på andre måter enn hvordan ting har blitt gjort før, bare spør Steve og gjengen :wink:

 

Ifølge artikkelen fra i fjor består tilsetningsstoffene av naturlige og miljøvennlige råvarer;

 

"Det store poenget med vårt middel er at det er 100 prosent miljøvennlig og basert på naturlige råstoffer du finner i Nord-Norge, sier Helgesen"

 

Hvis bildene i artikkelen kan bety noe sier de litt om hva man skal kunne forvente. Nå er det jo slik at rur gjerne trives bedre på metall enn på tre og glassfiber (spesielt hvis metallet er beskyttet av anoder), så sånn sett trenger ikke bildene bety så mye annet enn ved vanlige forhold, uten tilsetning.

 

Tenker jeg bestiller en boks med vidunderstoffet for å prøve. Tror ikke kjøpmannen hadde flagget produktet såpass høyt hvis det ikke var noe hold i det han sier. Får komme med en oppdatering om et par år ved neste slipping :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...