Jump to content

Montering av trådløs dødmannsknapp på Nordkapp Enduro


jotto

Recommended Posts

Jeg skal montere en Flakk trådløs dødmannsknapp på en Nordkapp Enduro 550.

 

Jeg er ikke bekymret for selve oppkoblingen, men før jeg finner fram boret....: er det noen som har montert det på denne (eller lignende) modell før og har noen tanker om hvor det er best å montere den?

 

Jeg er litt usikker på hva som er best med hensyn til plassering og tilgjengelighet. Jeg må jo komme til fra baksiden også.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Før du monterer den, sjekk at signalet ikke blokkeres av noe på vei mellom sender og mottaker. Plasser senderen i nær vannoverflaten og aktiver den. Mye rart som kan blokkere eller svekke signalet.

 

Jeg opplevde dette med rulleskiene med brems. Kroppen min blokkerte signalet et øyeblikk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har ikke vurdert KNBF som noe for smågutter som meg, men når jeg leser på siden deres så burde vel alle være medlem der.

Er de så skikkelige som de virker? Jeg vet jeg er medlem igjennom klubben, men blir personlig medlem om de fungerer som nmcu og ikke som naf...

Link to post
Share on other sites

Men man har ikke medlemsnummer å skrive inn for å få 400 i rabatt da, så like greit å bli medlem når man først skal kjøpe.

Om det er en ordentlig organisasjon som får til ting (slik som nmcu) så synes jeg det bare er fint å støtte - gjerne mer enn jeg må, men om det er en gjeng som sitter på kontor og leker fine herrer (naf) så er jeg ikke så interresert.

 

Tilbud for Kongelig Norsk Båtforening!

Oppgi KNBF-medlemsnummer i kommentarfelt i handlekurv ved bestilling (påkrevd)

Link to post
Share on other sites

Tenkte å skaffe meg en slik en jeg også siden jeg sliter med å lære hunden å lystre mob...

 

Hvordan er erfaringene deres med systemet? Er det bare å kjøpe?

 

So far, so good. Det er veldig behagelig å slippe å ha snora rundt armen.

 

Motoren har gått i "dødmannsmodus" en gang mens jeg kjørte, men jeg er usikker på om det var jeg som kom borti knappen.

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemelding.

 

Snora mi henger bare i nøkkelen, så det er ikke bra i det hele tatt.

Glemmer den hver gang.

Og når jeg skal til med fiskinga vet jeg ihvertfall at den ikke kommer til å hektes på.

 

 

Finner ingen lokale forhandlere, merkelig nok, så blir vel via seatronic jeg handler da.

 

Jeg sliter litt med å lese slike detaljer på nettet akkurat nå - er det slik at den trenger klar sikt for å fungere?

Jeg har jo litt annen båttype enn dere har - tenker på hvordan det er lurt å plassere den.

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser nøyere så ser jeg at jeg ikke har medlemskap - så da får jeg bare fikse meg et i morgen da.

Var innom maritim-butikken i dag, og der er det alltid så voldsom eim av løsemiddel at jeg ikke klarer å fokusere på stort.

Tåler ingenting av det :crazy:

Går over i løpet av natten.

 

Radiosignaler.. Ja, da blir det bra greier..

 

Ett år og ingen klager? Er vel vellykka da.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
Teerex skrev On 26.4.2016 at 12.18:

Da jeg mistet armbåndet i havet i fjor (de har bedre patent på armbåndet nå) så kunne jeg bare ta opp koppholderen ved siden av, og koble om/ut dødmannsknappen siden jeg hadde ledninger/koblinger rett under der.

Så slapp det å bli for mye trøbbel.

Måtte du det? Du kunne vel bare overstyrt den? 

Link to post
Share on other sites

Ikke så mye lek med tenning. Bare å koble inn istedenfor den vanlige dødmannssnora/bryteren.

To typer motorer/dødmannsbryter, enten normalt brutt eller normalt kontakt.

Jeg misforsto ordet "normalt" da jeg monterte.

Trodde "normalt" betydde at motoren kunne gå, men "normalt" betydde altså dødmannsbryter aktivert/tenning av.

Tror de har endret ordlyden i monteringsanvisningen nå.

Link to post
Share on other sites

Har kjørt 2 sesonger med Fell / Wimea Mob+ dødmannsknapp på min Askeladden P66 Weekend, har fungert perfekt og følt meg mye trygger spes. når jeg er ute og fisker aleine. Jeg borra bare opp hullet der den gamle knappen med lina stod, og satte den der, der var plass til antenna etc. og har ikke hatt noe problem med dekning etc. Jeg hadde også dødmannsknapp på utvendig styrepos, men denne lot jeg være som den var, og stripsa bare fast "kjøreklipset"

Nå bytter jeg båt, Finnmaster Pilot 8, og nytt kit er bestilt og skal på plass snarest råd. Har også kjøpt Mob+ xTag til å ha knappen i, da får en snor rundt halsen og klips til å evt. sette den på redningsvesten. Kun gode erfaringer med denne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...