Jump to content

Raymarine kartplotter og autopilot problemer


JørgenS

Recommended Posts

Hei.

Jeg har en Bavaria 42sport med IPS500 og Ramayrine E120 og ST6002 autopilot

På første turen i år så var kartplottern og autopiloten veldig ustabil.

Båten på skjermen kunne plutselig flytte seg rundt forbi og så var kartet opp ned. altså headingen var stikk motsatt vei.

Jeg trodde et lite øyeblikk at det var p.g.a VHF`n (den ble innstallert i vinter), og skrudde den av. Da så det ut som det fungerte et lite øyeblikk. men tror det var tilfeldig.

Jeg aktiverte da autopilot og båten ville plutselig snu 180 grader og land var på feil side på plotteren igjen og ingen av headingene stemte med virkeligheten.

 

I fjor så hadde jeg også litt problemer med den. Da kunne plutselig båten gå sideveis i kartet en liten periode for så å fikse seg selv igjen. Når jeg kjørte autopilot så kunne den fungere lenge om gangen, men av og til hadde jeg problemer med å få den til å holde kursen. Den kunne dette ut over lengre tid og så plutselig hente seg inn igjen.

 

Av og til fungerte det bra å ta en "allign heading", av og til ikke.

På slutten av sesongen kalibrerte jeg kompasset med å kjøre i sirkler og sånn. Da fungerte det veldig bra rett etterpå. Men jeg fikk ikke testa det så mye mere før opptak. 

 

Noen som har noen forslag til hva det kan være? Bruker autopiloten et eksternt kompass? eller bruker den GPS`n til plottern?

 

 

Link to post
Share on other sites

Takk..da skal jeg prøve å finne det.

Men med en eventuell kompasskalibrering. Det skal gjøres på autopilot sant? Kan det være man bør kjøre en kompasskalibrering på kartplotteren også?

Bruker plotteren også samme kompasset for å vise Heading? Jeg regner med den bruker GPS for å vise COG.

Vil en feil med fluxgatekompasset rote det til i kartplotteren også? Det vil ikke bare få autopiloten til å ikke kunne holde retningen da?

Redigert av JørgenS (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også Raymarine plotter/autopilot av samme type. I min forrige båt fungerte dette prikkfritt med stabil kurs, i den siste fungerte det langt fra bra da jeg fikk båten. Den oppførte seg merkelig, kurset dårlig og dette var på et plagsomt nivå der det endte med at jeg ikke brukte den. FOrsøkte alle de kalibreringsmulighetene som lå inne i systemet uten hell.

 

Begynte å sjekke nærmere på installasjonen. Fluxgatekompasset var plassert midtskips nede i båten uten noen forstyrrelser iht. instruksjon. Men oppdaget at jeg manglet rategyrokomponenten på denne piloten, noe jeg hadde på forrige. Et system som gjør piloten mye mer nøyaktig og presis.

 

Bestilte og installerte så rategyro på dette systemet. Fikk da tilgang på en del nye funkjsoner i menyen på piloten som hadde vært "gjemt" før rategyroen ble tilkoplet. Gjennomførte ny kalibrering og systemet er nå dønn stabilt, akkurat som i forrige båt.

 

Tror ikke det er mulig å få disse autopilotene tilskrekkelig presise med kun fluxgatekopmass, uten rategyro tilkoplet. Den har egen inngangsterminal på autopilotcomputeren som skal benyttes.

Link to post
Share on other sites

Hadde et lignede problem selv som etter en stund ga seatalk feil.

Masse feilsøking og byttet Gps'en. Etter det s har alt fungert.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

JørgenS, Kompasset til autopiloten må korrigeres/justeres etter kalibrering, så det viser riktig. Følg kalibrerings prosedyren fra manualen. Uten plotter tilkoblet får autopiloten kurs fra kompasset.

Plotter får informasjon fra gps.   

Gyro er som nevnt viktig for stabil kurs.

 

Jeg hadde same symptom som du, men etter et par omganger med kalibrering ble alt bra. Kjør noen ekstra runder

for å finne deviasjon.

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

-skudd i blinde.., men har du byttet batteriet i GPS-mottakeren? Plotteren og GPS'n din er jo noen år gammel. Ligger et lite batteri, flatt, inni soppen. Det gjør seg særlig gjeldende ved at det tar lang tid før plotteren finner sin posisjon etter oppstart.

 

-igjen, et skudd i blinde.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Om ting fungerte som det var I fjor høst, så ville jeg som andre skriver her sjekket om det er noe som er plassert I nærheten av fluxgatekompasset. Jeg opplevde en gang etter bunkring av et par kasser "brus" rett frefor kompasset så gikk dette bananas. Hjalp også en kamerat. her var det en verktøyskasse som var blitt flyttet på, mer skal det ikke til.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei.

 

Jeg hadde tidligere en Raymarine ST 70 autopilot, og opplevde det akkurat på samme måte som deg, og etter all slags oppdateringer og kalibreringer, så fungerte det i kortere perioder for å så blir like galt, hvor gps skjerm snorer rundt, og autopilot som følger med rundt sov.

Etter mye frem og tilbake med Raymarine, endte det opp med å måtte bytte alt, til den nye typen de har nå.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...