Jump to content

Reduseres sjarmen med båtlivet med for mye luksus og store båter?


Hakkannen

Recommended Posts

I tråden om Dagens Finn kom det til en interessant diskusjon i forbindelse med en annonse for en 13-fots båt med to liggeplasser. En billig liten båt på 13 fot, så fjernt fra dagens overdådige skuter befengt med en overflod av luksusartikler og plass.

 

Kan en nedskalering av både størrelse og kompleksitet føre til at flere gjenoppdager sjarmen med båtlivet? Finne igjen barndommens glede over de små ting og det "forrektige" båtlivet? Er det slik at man kanskje mister noe i jaget etter større båter med mer komfort?

 

Selv nærmer jeg meg de 40 (alt for fort), men finner enda stor glede i å la moderskip være moderskip og heller utforske holmer, trange sund og grunne viker med ei 9-fots jolle. Har til og med dratt på overnattingstur med jolla. Og hatt det helt fantastisk :thumbsup:  Kanskje det er noe med å ikke la klokka styre livet (for ikke å snakke om mobiltelefonen), roe ned pulsen litt og glede seg mer over elementene man befinner seg i? Finne tilbake til barndommens båtglede og sjarm? Eller er søken etter det "opprinnelige båtlivet" bare et tegn på at man begynner å bli alt for gammel og sentimental?

 

Flere med lignende tanker?

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig med dine verdier. Problemet er at vi lever i norge og mange ikl meg selv kan kjøpe en 30 foter++. Prøver så ofte jeg kan å gjøre båt turen så naturtro som mulig for familien, selv om bekvemlighetene er altfor nære. skyter litt i glasshus her men jeg har kjempe stor ineresse for alle som kommer i 19 fot med med kona og barn. De har alltid noe og fortelle som jeg glemmer å oppleve.

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fleste koser seg på sjøen uansett størrelse.

Kanskje de med små båter ønsker større og de med stor båt ønsker mindre?

 

Vi var på overnattingstur i vår skibsplast 655 på Sørlandet i fjor sommer og fikk veldig mange smil og kommentarer i gjestehavna der vi lå som desidert minste overnattende båt. Men vi ønsker større båt på sikt;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Enig med forrige taler.

 

 

Generelt tror jeg at det finnes mange tilfeller hvor man må pøse på med luksus for å holde ut/gidde å dra på tur.

 

Enten det er hytte på fjellet, bobil eller båt. Det virker som det ikke er godt nok å være på sjøen omgitt av vakker skjærgård, det er ikke godt nok å nyte en stille aften fra en liten, gammel båt.

 

Det må liksom være nytt stor og flott for at det skal være godt nok, man er ikke genuint opptatt av sjøen.

 

Det er nok også er en andel av "se på meg" faktor her, det ligger nok en del penisforlengere i Norske båthavner.

 

 

Dette gjelder selvfølgelig ikke alle med ny stor båt, men jeg tror det er en trend her.

 

 

 

I en uthavn utenfor Risør i fjor, kom den en liten seilbåt på ca 20 fot med en kar om bord. Han la seg på svai og lagde mat om bord før han strakk opp en kalesje og la seg til å sove.

Da er du NÆR sjøen og elementene og får opplevelser som skiller seg fra hverdagen.

 

Selv hadde jeg kjøpt ny båt hvis økonomien hadde tillatt det, men ikke større en ca 30 fot, for å fortsatt kunne legge til "hvor som helst", samtidig krever en familie på 4 en hvis plass når en skal tilbringe 3 uker sammen uten at det skal bli for tett.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

De fleste har jo startet en plass og det gjerne i mindre målestokk. Man kan jo like godt spørre seg: "Reduseres gleden ved å dra på tur om man erstatter kneppteltet med ny bobil med mye luksus?

 

Jeg tror ikke det. De som velger det gjør det fordi de liker å dra på tur men gjerne vil ha med seg ting som gjør livet litt lettere og mer komfortabelt også når man beveger seg ut av hjemmet.

 

Jolle med påhenger har vel de fleste større fritidsbåter på hekken når man drar på tur. Det er etter mitt syn en dyd av nødvendighet når man ankrer i bortgjemte viker. Like fullt som sykkel og fjellskoene er faste medpassasjerer. Det er også helt greit å ha isbirmaskin, fryser, grill osv. fast installert i båten uten at jeg drar noen paralleller til andre ting av den grunn.

 

Man møter alle typer farkoster på ferieferd langs kysten sommerstid. Fra de mest ekslusive til de mest nøkterne Felles for de alle tror jeg er at eierne liker båtlivet i ulike former og frihetsfølelsen det innebærer å kople av fra hverdagens mas med sjøliv. Uansett hvilken standard man har til disposisjon på sin farkost.

Link to post
Share on other sites

Det jeg faller til bake til er at båt er båt og vann er vann. Det finnes så mange som du møter som er der for opplevelsen. Trist at vi må møte folk med høy sigaføring i halvplan som surrer til kosen (men det er en annen skål). Ha en riktig god båt sommer.

Link to post
Share on other sites

Med ferietidens fastlandsbase på en øy er jeg kanskje ikke stemmeberettiget, men med en av våre mikrobåter kommer vi inn i viker som mer dyptgående fartøy må holde seg langt unna. Det er meget utmerket.

 

Store båter helt opp til kystvaktens grå er helt greit, men de traktorene som pløyer havet innaskjærs er en plage. Konklusjon: det er bruken og ikke størrelsen som teller -ihvertfall for andres trivsel (og sikkerhet) på sjøen.

 

p.

Link to post
Share on other sites

...., men de traktorene som pløyer havet innaskjærs er en plage. Konklusjon: det er bruken og ikke størrelsen som teller -ihvertfall for andres trivsel (og sikkerhet) på sjøen.

 

p.

Enig, dessverre ser det ut til at vettet forsvinner med størrelsen for noen.

 

Altfor ofte ser man en tulling på FB pløye seg vei mellom båtene som er på kose tur, uten omtanke for andre.

 

En søndagstur fra Langesund til Valle midt i ferien bekrefter det.

 

Greit nok at man skal tåle bølger når man ferdes på sjøen, men like mye gjelder det at man skal ta hensyn!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Tja ... jeg har 32 fot, fordi det er en akseptabel balanse mellom plass, komfort, sikkerhet, kostnad og vedlikeholdsbehov. Hadde økonomien tillatt det ville det ikke vært meg imot å doble antallet fot, men noe særlig større ser jeg ikke poenget med.

 

Ser ikke at større båt trenger å ødelegge sjarmen. Samtidig: ankerplassen blir ikke noe finere av å befinne seg i en større båt.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Om jeg skal legge planer så må det være å skalere ned 4-5 fot fra våre 39 når ungene ikke lengre har samme interesse av å være med. 

 

Rent praktisk syns jeg seilere mellom 30 og 35 er perfekt. Store nok til det meste, men små nok til at de er langt mer håndterbare enn båter rundt 40 fot. 

 

En lettseilt og livlig 30-34 foter med gode sjøegenskaper ville være en god redskap å kose seg med på vei inn i middelalderen. 

 

Og når jeg blir virkelig gammal må jeg ha noe virkelig enkelt. Kanskje en liten selvlensende sak med ei køye og en dregg så jeg stoppe opp og slappe av litt på en fin plass. :-)

------------

 

Litt på samme måte som compact living har slått om seg så skal en ikke se bort fra at det kan vokse frem en trend innen båtliv der less is more og små praktiske båter kan bli et valg for enkelte fremfor store. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er litt enig. Vi vurderte å gå fra Estremo 27 fot til Windy 42 fot. Da vi prøvde en 40 Bora fikk jeg følelsen av å være for distansert fra sjøen og opplevelsene. Den er såpass stor at man ikke kan holde igjen med egen muskelkraft.

27 foteren kan man det. Og kostnadene med vedlikehold er en ting, og har man råd til det ville det ikke bety noe til eller fra, men jeg tror på et enkelt båtliv og ikke nødvendigvis så stor båt.

 

Har en X-17 som gir en helt herlig kjøreopplevelse. 17 fot er perfekt å leke i bølgene med. Er spent på om vi vil trives med den nye 25 foteren til Ibiza som komfortcruiser. Dersom vi ikke trives med den vil vi sikte mot en Windy Khamsin eller Zonda. Hva er den ideelle størrelsen på båt? Det er nok individuelt. Personlig synes jeg det finnes gromme modeller i alle klasser og bøter som passer til alle formål. Men i utgangspunktet har jeg aldri likt 50-70 fotere. Enten kan det være 120 fot eller mer, eller så kan det like grit være 20-35 fot.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites


En mine mest minneverdige turer var i en 19 fots åpen snekke med en sabb 8-10 i alt fra kuling gjennom Mallangskjeften der bølgene kommer fra alle kanter til tåke i Gisundet med spekkhoggere større en båten rundt oss. En matpause på Gibostad med spritbrenner på kaia der vi fikk kokt vann og fylt opp termosene. Jeg husker alt på den turen, jeg glemmer den aldri. Vi holdt varmen med slike kjemiske poser du får kjøpt på sportsbutikker, 5 av dem på hver av oss til en hver tid. En på hver fot, en på innsiden av lårene for å varme opp de store blodårene og en i korsryggen. For en tur, for en opplevelse. Det var i april i nordnorge, det var kaldt. Jeg kan huske min kones blå lepper, og jeg husker hun smilte. Turen var et prosjekt der vi flyttet, og båten var full av de siste restene av flyttelasset. Den endte med at vi sov under et lite tak ute i en båthavn, det regnet og vi trengte det taket. Det var knapt plass til to under det, og jeg husker jeg våknet av at det var kaldt og vått på bena.

 

Tiden har fikset det slik at jeg husker det som en fin tur. I dag har vi varme, varme over alt i båten. Og tak, tak som holder regnet ute.

 

Vi bruker båten mye mer nå enn den gang vi tøffet rundt i snekka. Rett og slett fordi vi kan. Og vi nyter det, selv i tåke og regn. Kanskje spesielt i tåke og regn, vi vet så alt for godt hvordan det er på andre siden. Hvordan det er å sitte våt og pjuskete i den åpne båten og se drittsekkene med tak og varme kose seg.

 

Nei man trenger ikke store greiene for å kose seg i naturen, det er noe av det fine med den. Man trenger bare drømmen. Drømmen om naturen, drømmen om det enkle frie livet. Livet uten tidsfrister og mas. Den drømmer kan man like godt ha selv om man har tak over hodet.

 

Og snekka, ja den har vi fortsatt. Den står der, på en henger. Jeg gir den bort til den som vil vedlikeholde et stykke norsk historie, den er 110 år og var livbåt på første midnattsol. Den har gitt vår familie utallige historier, og sikkert mange før oss. Men vi har gått videre, vi ser på den og mimrer. Gjerne på vei til en båt med tak og varme for å dra lengre enn vi kunne med snekka. Og vi skal ikke bare lengre, vi skal være lengre ute også. Mere tid vekk fra maset og kjaset. Og vi skal utforske skjær og holmer. Nå er det min tur å vise neste generasjon alt det fine man finner der, min tur å lage drømmer for noen andre.

 

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Møtte mor og far i hver sin tandem-kajakk med barn i forreste sitteplass på en tur langs svenskekysten.

Telt hadde de med og utstyret var av høy standard, men de hadde oppdaget nærheten og intensiteten i slike enkle opplevelser. Bekymringsløse for eventuelle motorproblemer var de også, bare å hvile og spise, så var det på'n igjen. De barna trengte ikke elektroniske dippedutter for å få tiden til å gå!

Link to post
Share on other sites

Møtte mor og far i hver sin tandem-kajakk med barn i forreste sitteplass på en tur langs svenskekysten.

Telt hadde de med og utstyret var av høy standard, men de hadde oppdaget nærheten og intensiteten i slike enkle opplevelser. Bekymringsløse for eventuelle motorproblemer var de også, bare å hvile og spise, så var det på'n igjen. De barna trengte ikke elektroniske dippedutter for å få tiden til å gå!

Fantastisk!!

 

Skulle ønske jeg var like sporty!

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Merkelig å høre hva folk mener om "store båter med alskens luksus". Jeg mener at sjarmen med større båt er akkurat den samme som da jeg hadde "liten" båt, men den største forskjellen er at vi nå kan strekke sesongen i begge ender, pga. at båten er mer egnet til å brukes når været er kaldere og dårligere. En annen fordel, er at jeg kan dra lenger enn da jag hadde mindre båt, rett og slett fordi båten tåler mer sjø. Når det gjelder å vise fram, kjenner jeg meg ikke igjen, men det kan nok hende at det finnes noen av dem der ute også :-)

Link to post
Share on other sites

Merkelig å høre hva folk mener om "store båter med alskens luksus". Jeg mener at sjarmen med større båt er akkurat den samme som da jeg hadde "liten" båt, men den største forskjellen er at vi nå kan strekke sesongen i begge ender, pga. at båten er mer egnet til å brukes når været er kaldere og dårligere. En annen fordel, er at jeg kan dra lenger enn da jag hadde mindre båt, rett og slett fordi båten tåler mer sjø. Når det gjelder å vise fram, kjenner jeg meg ikke igjen, men det kan nok hende at det finnes noen av dem der ute også :-)

 

Jupp, helt rett. Og ikke bare økes lengden på sesongen, men man kan være ute i dårligere være også. Så bruken økes i alle bauger og kanter.

 

Dessuten har jo de fleste med litt større båt en jolle. Selv vi som farter rundt i en liten columbie på 22 for har med en liten jolle. Den bruker vi hele tiden når vi ligger for svai for å gjøre strandhogg. Den er rådigg til å utforske med.

 

Ja, man er nært naturen i en liten båt, men jeg er i alle fall mer i naturen dersom jeg har komfort. Så kan man jo egentlig bare krype så langt ned mot rå naturopplevelse som man selv vil. Er man skikkelig hardcore svømmer man naken rundt på ferie og fanger maten med hendene.

 

PS: Noen som har en seilbåt med styrhus å selge? Jeg vil ha mer komfort.

Link to post
Share on other sites

Det største problemet med å ha stor flott båt er vel ofte at uansett jordnær type og bakgrunn blir en møtt med misunnende blikk, forestillinger om at det er en jypling uten sjømannskunnskaper osv.osv.  Ofte kun betraktet fra avstand og uten kjennskap til person/eier/fører.

 

Der er mye fordommer mot eiere av flotte båter. Få tenker på at ved kjøp av slike artikler er det ikke mange som bidrar i større grad til felleskassen enn disse. Først har de blitt skattet min. 50% pga. høy inntekt. Så betaler de høy mva-avgift på båt til fellessamfunnet, store summer i året i drivstoffavgifter osv. osv. Enkelte burde gå en runde i tenkeboksen eller to før de uttrykker holdningene sine til disse betydelige bidragsyterne til velferddssamfunnet høyt.

 

Båtbruken bunner i sann entusiasme for det en holder på med for de aller fleste uansett økonomisk utgangspunkt.

Link to post
Share on other sites

Det største problemet med å ha stor flott båt er vel ofte at uansett jordnær type og bakgrunn blir en møtt med misunnende blikk, forestillinger om at det er en jypling uten sjømannskunnskaper osv.osv.  Ofte kun betraktet fra avstand og uten kjennskap til person/eier/fører.

 

Der er mye fordommer mot eiere av flotte båter. Få tenker på at ved kjøp av slike artikler er det ikke mange som bidrar i større grad til felleskassen enn disse. Først har de blitt skattet min. 50% pga. høy inntekt. Så betaler de høy mva-avgift på båt til fellessamfunnet, store summer i året i drivstoffavgifter osv. osv. Enkelte burde gå en runde i tenkeboksen eller to før de uttrykker holdningene sine til disse betydelige bidragsyterne til velferddssamfunnet høyt.

 

Båtbruken bunner i sann entusiasme for det en holder på med for de aller fleste uansett økonomisk utgangspunkt.

 

akkurat det er ikke det første jeg tenker på når jeg ser en svær båt, og tror neppe at eierne tenker på at når de kjøper en stor båt så er de med på å være betydelige bidragsytere til velferdssamfunnet ........

 

Selv er det lite som irriterer meg med store båter, det er vel derfor jeg trives på sjøen , selv med en enkel gammeldags båt . Men må vel nevne at jeg faktisk gikk fra bobil til telt for å gjøre naturopplevelsene sterkere. Og der har vi en fordel vi med åpen cockpit . Man sitter åpent til for vær og vind, og da blir behaget ekstra sterkt når man kan gå ned i "kjelleren" , få på seg tørre klær og nyte nytrukket kaffe etter endt tur

Link to post
Share on other sites

Det er mange dyktige og hyggelige kapteiner i større båter. Noen imponerer veldig tatt i betraktning av hvor vanskelig det er å gå inn i uthavn med stor doning. Fordelen med større båt er selvsagt rekkevidde og komfor. Fordelene med mindre båt er enkelthet, nærhet til natur og mindre jobb og kostnader. Enkelthet og tilkomst til uthavner og vanlig havn er den største fordelen. Min målsetning har vært å ha så liten båt som mulig, men stor nok til at den dekker behovene.

Vi hadde tidligere en Askeladden Beatle og ungene var alltid med på turer og vi kunne overnatte alle 4 i inntil 6-7 netter på rad uten en klage. Så ble de tenåringer og far kjøpte større kul båt. Nå vil de ikke være med likevel.....! Paradokset er at det er ikke størrelsen det kommer an på, men timing. Har håp om at dette skal endre seg og gir ikke opp.

Sushi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...